تنها ۲ درصد مطالبات گندمکاران کردستانی پرداخت شده است

امروز نهم مرداد ماه ۱۴۰۳ با گذشت ۳۶ روز از آغاز فصل برداشت گندم در کردستان و خرید تضمینی آن توسط دولت، از مجموع طلب ۱۳ هزار میلیارد تومانی کشاورزان تنها ۲۹۱ میلیارد تومان آن معادل تقریبا ۲ درصد کل مطالبات پرداخت شده است.

به گزارش کرد پرس، داستان تکراری پرداخت مطالبات گندمکاران در استان کردستان سال هاست که تن رنجور و خسته کشاورزان را خسته تر از همیشه می کند و رمقی برای آنان بعد از پایان فصل برداشت برایشان نمی گذارد.

گندمکاران کردستانی گناهشان تنها این است که آخرین استانی هستند که به واسطه سردسیر بودن، محصولشان قابل برداشت است اما این را نمی توان بهانه مناسبی برای دیر پرداخت کردن مطالبات آنان دانست چرا که از روز تصویب قیمت خرید تضمینی اعتبار لازم برای این کار تامین می شود و تنها درد عدم پرداخت به موقع؛ مدیران ناتوان در استان کردستان و در راس آن در حوزه کشاورزی است.

مسئولان کردستان در زمان جشن و تجلیل در صف اول حضور دارند اما در زمان دفاع از حق و حقوق شهروندانشان به ویژه زحمتکشانی مانند کشاورزان و گندمکاران، خود را درکوچه پس کوچه های بی خیالی گم می کنند و قدرت رایزنی و چانه زنی خود را از دست می دهند اما بعد از انجام کار، این آنها هستند که همه چیز را پیش برده اند.

۳۶ روز از آغاز فصل برداشت گندم (چهارم تیر) در کردستان می گذرد و در این مدت ۷۴۶ هزار و ۶۵ تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان کردستانی به سیلوها تحویل داده شده است؛ ۱۳ هزار میلیارد تومان طلب گندمکاران کردستانی از دولت برای این میزان گندم تحویل داده شده است، اما تنها ۲ درصد آن معادل ۲۹۱ میلیارد تومان پرداخت شده است.

این آمارها را نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت که ۲۹۱ میلیارد تومان بهای گندم خریداری شده در نخستین مرحله به حساب گندمکاران استان واریز شد و از تاریخ چهارم تیر ماه تا هفتم مرداد، امسال ۷۴۶ هزار و ۶۵ تن گندم به ارزش بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان به طور تضمینی از کشاورزان استان خریداری شده است.

جمال صالحی با اشاره به اینکه تاکنون تنها یک مرحله واریزی وجه بابت خرید تضمینی گندم به حساب کشاورزان به مبلغ ۲۹۱ میلیارد تومان در استان داشته ایم، اظهار کرد: میزان خرید تضمینی گندم تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد رشد داشته است.

وی افزود: تاکنون ۱۴۷ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان به ۱۱ استان دیگر از جمله تهران، البرز، خراسان رضوی، گیلان، یزد، اصفهان و مازندران صادر شده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان ادامه داد: از مجموع گندم صادر شده به سایر استان های کشور ۱۳۲ هزار تن آن از طریق مسیر زمینی و ۱۵ هزار تن آن به صورت حمل و نقل ریلی حمل شده است.

باید دید امسال نیز این گندمکاران بخت برگشته تا چه زمانی تاوان ناتوانی مدیران استان کردستان به ویژه مدیران حوزه کشاورزی را باید بدهند و دست رنجشان را پس از ماه ها دریافت می کنند تا شاید بتوانند در این تورم افسار گسیخته، زندگی خود را سر و سامان بدهند.

کد خبر 2773422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha