ترکیه از متهمان به جنایت در سوریه حمایت می‌کند

سرویس سوریه -دیده‌بان حقوق بشر به شدت از استقبال مقامات ترکیه از رهبران اپوزوسیون سوری متهم به انجام شنیع‌ترین جنایات در مناطق اشغالی سوریه انتقاد کرد و آن را نشانه نادیده گرفتن مسئولیت‌پذیری، عدالت، صلح و ثبات آینده منطقه توسط دولت ترکیه عنوان کرد.

به گزارش کردپرس، دیده‌بان حقوق بشر(HRW) در گزارشی اعلام کرد که استقبال مقامات ترکیه از رهبران اپوزوسیون سوریه که متهم به انجام شنیع‌ترین جنایات در مناطق اشغالی سوریه هستند، نادیده گرفتن مسئولیت‌پذیری، عدالت، صلح و ثبات آینده منطقه است.

به نوشته وبسایت رسمی دیده‌بان حقوق بشر(HRW)، این دیده‌بان در گزارشی به استقبال مقامات ترکیه از سران دو گروه شبه‌نظامی اپوزوسیون سوری پرداخت که متهم به انجام جنایات علیه حقوق بشر در سوریه هستند.

در گزارش HRW آمده است: «تصاویری که در تاریخ ۱۷ جولای در رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های ترکیه منتشر شد، استقبال گرمی را در ترکیه از دو رهبر جناح موسوم به ارتش ملی سوریه(SNA) نشان می‌دهد. در یک عکس، «دولت باحچلی» رهبر حزب حرکت ملی (MHP) و حزب اصلی شریک ائتلاف دولت «رجب طیب اردوغان» از دو رهبر استقبال می‌کند و در عکسی دیگر این دو رهبر اپوزوسیون سوریه با یک رهبر محکوم مافیای ترکیه یعنی «علاءالدین چاکیچی» به صورت صمیمانه عکس گرفته‌اند که به نظر می‌رسد این عکس‌ها نشانگر بی‌توجهی دولت ترکیه به جنایات این گروه‌ها در شمال سوریه است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «باحچلی و چاکیچی به طور جداگانه با سرکرده‌های شبه‌نظامیان اپوزوسیون سوری تحت حمایت ترکیه یعنی «سیف ابوبکر» و «محمد الجاسم» که هر دو توسط ایالات متحده به ارتکاب فجیع‌ترین جنایات و نظارت بر جنایات فاحش توسط شبه‌نظامیان تحت نظر خود یعنی «فرقه حمزات و سلطان سلیمان شاه» متهم شده‌اند، ملاقات کردند.»

در این گزارش تاکید شد که جنایات این شبه‌نظامیان بارها توسط دیده‌بان حقوق بشر مستند شده‌اند که شامل قتل‌های غیرقانونی، آدم‌ربایی، شکنجه، اخاذی، خشونت جنسی و مصادره اموال است. آنها و شبه‌نظامیان تحت کنترلشان هر دو مشمول تحریم‌های ایالات متحده هستند و الجاسم، معروف به «ابوامشه» حتی توسط ائتلافی از جناح‌های SNA در دسامبر ۲۰۲۱ مورد محاکمه قرار گرفت. ائتلاف جناح‌های SNA گفت که او مسئول جنایات علیه غیرنظامیان از جمله تهدید، ارعاب، حمله و سرقت است.»

به دلیل وضعیت حاکم بر این مناطق اطلاعات کاملی در مورد این دو فرد در دسترس نیست اما به نظر می‌رسد همانگونه که HRW تصریح کرده هر دو تن همچنان بدون هیچگونه مزاحمتی به رهبری جناح‌های خود ادامه می‌دهند و مناطق تحت کنترل آنها در شمال سوریه بی‌قانون و ناامن است که این مسئله تا حد زیادی به این دلیل است که ترکیه مدت‌هاست محیطی از معافیت از مجازات را در مناطقی که در شمال سوریه تصرف کرده، ایجاد کرده است.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر در فوریه ۲۰۲۴، جنایات جناح‌های مختلف SNA، از جمله جناح‌های حمزات و سلطان سلیمان شاه را مستند کرد که شامل آدم ربایی، بازداشت غیرقانونی (از جمله کودکان)، خشونت جنسی، و شکنجه بود. علاوه بر این، این گزارش غارت، دزدی و مصادره گسترده اموال مردم را نشان داد و آشکار ساخت که ترکیه نه تنها علاقه‌ای به رسیدگی به این جنایات ندارد بلکه به نظر می‌رسد که از افراد مسئول آن‌ها تجلیل و قدردانی نیز می‌کند. همراهی عمومی باحچلی با رهبران دو جناح، تلاش‌ها برای محاکمه آنها را تضعیف می‌کند و نشان‌دهنده تایید ضمنی یا مدارا رسمی ترکیه با اقدامات آنهاست.

در پایان گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است که تجلیل آشکار از رهبران شبه‌نظامیان سوری در ترکیه به شدت با مسئولیت‌های دولت ترکیه به عنوان یک قدرت که خاک کشور دیگری را در تصرف دارد در تضاد است و نشان دهنده بی توجهی آشکار به مسئولیت پذیری، عدالت، صلح و ثبات آینده منطقه است.

کد خبر 2773488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha