مسئولین قتل‌عام ایزدی‌های شنگال باید در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند

سرویس سوریه - فرماندهی کل YPG ضمن گرامی‌داشت یاد کشته‌شدگان قتل‌عام آگوست ۲۰۱۴ توسط داعش در شنگال، اعلام کرد که مسئولین این قتل‌عام باید در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند.

به گزارش کردپرس، فرماندهی کل یگان‌های مدافع خلق(YPG) با انتشار بیانیه‌ای ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره جان‌باختگان حمله ده سال پیش داعش به شنگال و قتل‌عام ایزدی‌ها، اعلام کرد که مسئولین این قتل‌عام که به عنوان نسل‌کشی نیز تلقی می‌شود، باید در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند و به سزای اعمال خود برسند.

به نوشته آژانس خبری هاوار، فرماندهی کل YPG بیانیه‌ای را به مناسبت دهمین سالگرد حمله داعش به شنگال و قتل‌عام کردهای ایزدی در سوم آگوست ۲۰۱۴ منتشر کرد.

در این بیانیه YPG تاکید کرد که مسئولین این قتل‌عام که به عنوان نسل‌کشی نیز تلقی می‌شود، باید در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند.

در بیانیه فرماندهی کل YPG آمده است: «در ۳ آگوست ۲۰۱۴، یک نسل‌کشی توسط داعش علیه ایزدی‌ها در شنگال انجام شد که مایه شرمساری برای همه بشریت بود. ما از مردم کرد ایزدی که در شنگال جان خود را از دست دادند و همه کسانی که جان خود را برای آزادی ایزدی‌ها فدا کردند به نیکی یاد می‌کنیم. ایزدی‌ها مردمانی هستند که قدیمی‌ترین سنت‌های کردها را تا به امروز حفظ کرده‌اند. ایزدی‌ها که در طول تاریخ بارها با قتل‌عام مواجه شده اند، در ۳ آگوست با بدترین قتل‌عام تاریخ خود روبرو شدند. هزاران ایزدی در این نسل‌کشی توسط هسته‌های داعش کشته شدند و هزاران ایزدی که بیشتر آنها کودک و زن بودند نیز ربوده شدند و در بازارهای برده فروشی فروخته شدند. بسیاری از نیروهایی که توسط داعش این نسل‌کشی را انجام دادند در این نسل‌کشی مشارکت داشتند و به اندازه خود داعش مسئول این قتل‌عام هستند. کسانی که از ایزدی‌ها محافظت نکردند و چشمشان را برابر کشتار آنان بستند نیز مسئول هستند و باید در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند و پاسخگوی اعمال خود باشند.»

در ادامه بیانیه فرماندهی کل YPG آمده است: «زمانی که ایزدی‌ها در مقابل چشمان جهانیان توسط عناصر داعش سلاخی می‌شدند ابتدا نیروهای آزادی‌خواه کرد وارد عمل شدند و سپس نیروهای YPG-YPJ وارد عمل شدند و ایزدی‌ها را از قتل‌عام نجات دادند.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «عناصر داعش که نتوانستند در شنگال به نتیجه‌ای برسند سپس به کردستان سوریه رفتند و می‌خواستند انتقام شنگال را از کردستان سوریه بگیرند که با نیروهای YPG-YPJ مواجه شدند و  عناصر داعش در کردستان سوریه توسط این نیروها نابود شدند. سپس قدرت‌هایی که با عناصر داعش به نتیجه نرسیدند با روش‌های مختلف به ایزدی‌ها حمله کردند. ترکیه نتوانست شکست داعش را بپذیرد و به عنوان انتقام در هر فرصتی به مردم ایزدی در شنگال حمله کرد. ده‌ها ایزدی در اثر حملات دولت ترکیه جان خود را از دست دادند و قدرت‌های بین‌المللی هیچ واکنش جدی به این حملات که ادامه نسل‌کشی داعش بود نشان نداد. ما به عنوان YPG از تمامی نیروهای بین‌المللی و کشورهای منطقه می خواهیم در مقابل حملات ترکیه موضع مناسب خود را اتخاذ کنند.»

در پایان بیانیه YPG آمده است: «ما به عنوان YPG یک بار دیگر اعلام می‌کنیم که امروز نیز مانند گذشته از مردم خود دفاع خواهیم کرد. همه باید بدانند که موضع ما در برابر هرگونه حمله‌ای به ایزدی‌ها روشن است. در دهمین سالگرد حمله به شنگال، ما با احترام از تمامی نیروهایی که در این نسل‌کشی جان خود را برای دفاع از مردم فدا کردند، یاد می‌کنیم.»

کد خبر 2773570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha