وزارت امور خارجه عراق: هیچ‌گونه توافقی برای مداخله‌ی نظامی ترکیه در عراق وجود ندارد

فواد حسین وزیر امور خارجه‌ی عراق گفته است که هیچ توافقی با ترکیه برای اجازه‌ی تهاجم و عملیات نظامی در داخل خاک عراق حاصل نشده است و تصریح کرد که امنیت و ثبات منطقه به هم تنیده شده است؛ بنابراین هرگونه تنشی بر همه‌ی کشورها تأثیر خواهد گذاشت.

به گزارش کردپرس به نقل از کردستان۲٤، فواد حسین وزیر امور خارجه‌ی عراق در گفتگو با شبکه‌ی تلویزیونی عراق گفت: بغداد و آنکارا هیچ‌گونه توافقی در مورد ورود ارتش ترکیه به خاک عراق را نکرده‌اند.

وزیر امور خارجه‌ی عراق گفت: "آنچه وجود دارد تنها یک یادداشت تفاهم است، نه یک توافق، که به اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰ در زمان رژیم بعث برمی گردد. سپس طارق عزیز وزیر امور خارجه‌ی عراق و وزیر امور خارجه ترکیه پیش نویس توافق نامه ای را امضا کردند. بر اساس آن توافقنامه‌ ترکیه مشروط بر اینکه دولت عراق را مطلع کرده باشد می‌تواند برای  مدت ٧٢ ساعت در عمق پنج کیلومتری در خاک عملیات انجام بدهد.

وی افزود: آن توافق هم تنها یک ساله بوده و بعدا  تمدید نشده است، بنابراین توافقی بین عراق و ترکیه وجود ندارد، اما آنچه اکنون ترکیه می‌خواهد از فعالیت‌های مسلحانه پ‌ک‌ک که یکی از طرف‌های ترکیه در مناطق مرزی است، جلوگیری کند.

او در مورد تنش‌های منطقه گفت: "منطقه در حال جنگ است و من فکر می‌کنم وضعیت خطرناک است و آنچه اکنون مطرح است با جنگ غزه ارتباط دارد که در آن کشتار زنان و کودکان و دربه‌در کردن ساکنان غزه ادامه دارد و این هم به‌طورکلی بر منطقه تأثیر گذاشته است.

وی افزود: قبل از جنگ غزه رقابت‌های ایران با آمریکا و اسرائیل یا درگیری‌های حزب‌الله و اسرائیل در جنوب لبنان وجود داشت، بنابراین در منطقه چندین عرصه درگیری وجود دارد که به دو عرصه منطقه ای و جهانی تقسیم می‌شود که باعث شده منطقه زیر آتش جنگ قرار بگیرد.فؤاد حسین همچنین گفت که البته تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا تأثیر مستقیمی بر وضعیت عراق خواهد داشت. این تأثیرگذاری چه از نظر تقسیمات جغرافیایی و یا اجتماعی عراق باشد. علاوه براین امنیت و آسایش منطقه به هم گره خورده است. وقتی تنش در کشوری از خاورمیانه ایجاد شود، بر دیگر کشورها هم تأثیر خواهد گذاشت، ما این تأثیرات از کشوری به کشور دیگر فرق خواهد داشت.  

وی در خصوص گشایش دفتر حماس در عراق گفت: «هیچ تصمیم رسمی برای افتتاح دفتر حماس در عراق یا میزبانی از رهبران آن وجود ندارد؛ زیرا عراق نمی‌پذیرد که به میدانی برای حل‌وفصل مناقشات منطقه‌ای تبدیل شود».

کد خبر 2773967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha