گسترش جهانی آموزش زبان و مطالعات کردی در دانشگاه‌ها

سرویس جهان- در حال حاضر در 8 دانشگاه در سطح اروپا و آمریکا دوره های تدریس و آموزش زبان کردی ارائه می شود و در دو دانشگاه اروپایی نیز دوره های تحصیلی مطالعات کردی برگزار می شود.

به گزارش کردپرس، در سال های اخیر دوره های آموزش و تدریس زبان کردی در سطح دانشگاههای جهان افزایش یافته است. بر این اساس، آموزش و تدریس زبان کردی در دانشگاه های غربی، به صورتی فراگیر از سال 2006 آغاز شده است.

 در حال حاضر دوره های آموزش و تدریس زبان کردی در 9 دانشگاه اروپا و آمریکا ارئه می شود. در برخی از این دانشگاهها فقط دوره های زبان کردی گویش سورانی و در برخی دیگر گویش کرمانجی ارائه می شود.

در سال های اخیر دوره های آموزش  زبان کردی در دانشگاه های میزوری، ایلینویز، آریزونا، ایندیانا، مرکزی فلوریدا و شیکاگو در آمریکا و نیز دانشگاه SOAS در انگلیس و همچنین دانشگاه اوپسالا در سوئد ارائه شده است. در برخی دانشگاهها مانند میزوری، دوره های آموزش زبان کردی به صورت منسجم در بهار و پاییز هر سال ارائه شده است.

در دانشگاه اکستر انگلیس نیز مرکز مطالعات کردی تاسیس شده است که علاوه بر برگزاری دوره های تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترای مطالعات کردی، آرشیو دیجیتال کردی نیز در قالب پروژه آرشیو دیجیتال خاورمیانه ایجاد شده است. در آرشیو دیجتال کردی دانشگاه اکستر مجموعه های زیادی از آثار فرهنگی، هنری، تاریخی و ادبی کردی به صورت دیجیتال ذخیره و نگهداری می شود.

دانشگاه منچستر انگلیس نیز اقدام به ایجاد پیکره زبانی با حجم نسبتا بزرگی از متون و فایل های صوتی زبان کردی کرده است. از این پیکره زبانی که شامل حجم وسیعی از متون گفتاری و نوشتاری که نماینده کاربرد واقعی و طبیعی زبان است، در مطالعات زبانشناسی حوزه زبان کردی استفاده می شود. دسترسی به پیکره زبان کردی دانشگاه منچستر برای عموم آزاد است.

کد خبر 2774014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha