آسیب شناسی رکود حاکم بر سینمای سقز

آمار فروش بلیط فیلم‌های روی پرده سینما مهر سقز، نشان از سایه سنگین رکود بر هنر هفتم در سقز دارد

به گزارش کرد پرس، در ۵ ماهه اول امسال پردیس سینمای سقز با کمبود شدید مخاطب مواجه شده و طبق آمارهای رسمی، این سینما در میان ۱۰ سینمای رده آخر ایران به لحاظ استقبال مشتریان یا به عبارتی فروش بلیط قرار داشته است.

پردیس سینمایی مهر سقز، جنب شهربانی، دارای ۳ سالن با ظرفیت ۴۷۵ صندلی است که از مرداد ۱۴۰۰ شروع به کار نموده و بخش های جنبی نظیر کتابخانه، نگارخانه و کافی شاپ هم دارد و به لحاظ تجهیزات و وضعیت مبلمان در حد قابل قبولی قرار دارد.

آسیب شناسی رکود حاکم بر سینمای سقز

آثار مثبت سینما رفتن

سینما به مثابه یکی از حوزه های عمومی و هنر هفتم تاثرات مثبتی بر افراد و جامعه دارد و به عنوان یک وسیله ارتباط جمعی یا پلتفرم قدرتمند برای تفسیر اجتماعی عمل می‌کند، موضوعات مرتبط را روشن می‌کند و بر دیدگاه‌های اجتماعی تأثیر می‌گذارد. فیلم و سینما در زندگی روزمره افراد، داد و ستدهای اجتماعی، ساختار زندگی انسان ها، چگونگی برقراری ارتباطات درون گروهی و برون گروهی و حتی اندیشه هر فرد برای چگونه زیستن، انتقال ارزش ها و مفاهیم فرهنگی تاثیر دارد.

تولیدات سینمایی می‌توانند تفکر انتقادی، روایت سازی های مختلف و تحلیل را در میان جوانان برانگیزند و آنها را قادر می‌کند تا موضوعات پیچیده‌ای مانند آسیب های اجتماعی، ارزش های فرهنگی، معضلات و نابری ها، نگرانی‌های زیست‌محیطی و عدالت اجتماعی را بازتاب دهند.

غنی سازی اوقات فراغت و رهایی از برخی مشکلات و سختی های روزانه از جنبه های مهم دیگر سینما رفتن به عنوانی بستری فرهنگی است که علاوه بر آن در توسعه مهارت‌های ارتباطی، افزایش خلاقیت، ارتقاء اعتماد به نفس و ایجاد فرصت‌های شغلی موثر است.

علاوه بر این، فیلم‌ها می‌توانند الهام بخش جوانان برای بهتر شدن باشند و تأثیر مثبتی در جهان بگذارند. داستان‌های انگیزشی، داستان‌های پیروزی بر ناملایمات و شخصیت‌هایی که نمونه‌ای از شجاعت و انعطاف‌پذیری هستند، می‌توانند به عنوان الگو برای بینندگان جوان باشند.

بنابراین در تقسیم سه گانه از نظر برخی جامعه شناسان، می توان کارآمدی پدیده سینما را در موارد ذیل مشاهده کرد:

  1. عامل انتقال ارزش ها و هنجارهای فرهنگی
  2. ساماندهی اوقات فراغت و ارتباط خانواده و فرد با دنیای خارجی
  3. تاثیرگذاری بر نهادهای اجتماعی

آسیب شناسی رکود حاکم بر سینمای سقز

دلایل رکود سینما /انتظارات مخاطبین

صاحبنظران و فعالان فرهنگی و هنری دلایل مختلفی را برای بی علاقه بودن یا رکود سینمای سقز به لحاظ استقبال عمومی مطرح می کنند.

رقابت محیط های مختلف با سینما/ اقناع افکار عمومی با ارائه آثار متنوع در سینماها

به گفته برخی از صاحبنظران، بی‌علاقگی مخاطبین برای رفتن به سینما مربوط به امروز یا دیروز نیست، شاید بخشی از آن به گسترش شبکه های نمایش، سینماهای خانگی و شبکه های مختلف ماهواره ای است که گاهاً تولیدات متنوع تر و متناسب با سلیقه مخاطب منتشر می کنند که این در جای خود می تواند درست باشد ولی باید ما ضرورت قرارگرفتن فرد در محیط های فرهنگی و عمومی از جمله سینما رفتن را برای نوجوانان و جوانان تفهیم کنیم.

از سوی دیگر کیفیت آثار و فیلم های نمایش داده شده در سینماها هم برای جلب مشتری بسیار مهم است و باید اکران فیلم های روز و متنوع داخلی و خارجی مورد توجه قرار گیرد.

آسیب شناسی رکود حاکم بر سینمای سقز

توسعه دیالوگ و حوزه عمومی در سینماها

محمد فریدونی پیشکسوت حوزه سینما و دوبلر با تاکید بر اینکه سینما به عنوان محیطی عمومی و فرهنگی باید جدای از نمایش فیلم به عرصه گفتگو و هم اندیشی سینماگران و فیلم سازان تبدیل شود، افزود: جلسات نقد آثار برگزار شود، از تولیدات سینمایی در حد امکان حمایت و جشنواره های فیلم سازی و تولید محتوای چند رسانه ای برگزار شود.

نمایش فیلم های کردی و دوبله

وی خاطرنشان ساخت: به اکران و نمایش فیلم های کوردی و دوبله در سقز بیشتر توجه شود، همچنین انجمن های تخصصی مانند دفتر سینمای جوان در سقز فعال گردد.

لزوم نمایش فیلم های کردی و دوبله

انور رندانی مدیر آموزشگاه هنری ژیوار سقز با اشاره به شرایط و تمایزات فرهنگی در شهرستان هایی مانند سقز گفت: برای رونق صنعت سینمای سقز باید اکران و نمایش فلیم های کردی، دوبله  و آثار هنرمندان کرد در برنامه کاری مسئولان سینمایی قرار گیرد، به بحث تبلیغات هم محیطی و هم در فضای مجازی توجه ویژه شود و باید مدام به شهروندان یادآوری کنیم که سینما در حال فعالیت بوده و منتظر حضور شما برای دیدن فیلم هاست.

تنوع گرایی، مخاطب محوری و اقتصاد هنر

سازوکار اجرایی، مخاطب‌محوری و اقتصاد هنر از مواردیست که در حوزه فرهنگ و هنر به آنها کمتر توجه می شود.

دنیا محمدی با بیان موضوع، از علاقه مندان به حوزه فیلم و سینما گفت: باید فضای وجود داشته باشد که سینماگران با سلیقه و نگاه‌های مختلف فیلم بسازند و بودجه‌های سینما تنها در اختیار قشری خاص قرار نگیرد.

آسیب شناسی رکود حاکم بر سینمای سقز

انتقاد از عدم مخاطب محوری

یکی از  پیشکسوتان حوزه سینما و تئاتر هم گفت: در حوزه سینما باید بحث مخاطب محوری در کنار محتوا و فیلم مهم تلقی شود، ما هیچ‌ وقت مساله مخاطب را جدی نگرفتیم و برایمان سوال نشد ریزش مخاطبی که طی این سال‌ها داشتیم به چه علت بوده است؟

اهتمام به تبلیغات و جذب اقشار مختلف

اسماعیل پاشایی افزود: درنظر گرفتن امتیازات ویژه مثل بلیط نیم بها برای جوانان، دانشجویان، اعضای انجمن ها و نهادهای عمومی و یا اقشار دیگر در مناسبت های مرتبط، برگزاری کنسرت و مراسمات هنری دیگر، دعوت از چهره های مشهور یا گردان ها برای حضور در سینمای سقز همزمان با نمایش آثار آنان، جلب حمایت مدیریت شهری و دستگاه های فرهنگی و آموزشی برای حمایت از ادامه فعالیت های سینما، اختصاص دادن چند بیلبورد ثابت در سطح شهر برای تبلیغات سینما، نصب چند تابلوی راهنمای سینما در سطح شهر از جمله راهکارهایی است که می توان برای جذب مشتری در حوزه سینما ارائه داد.

نمایش فیلم های مرتبط با کودکان و نوجوانان

به گفته این کارگردان، همچنین تبلیغ سینما در مدارس و حاشیه های شهر، نمایش فیلم های مرتبط با کودکان و نوجوانان در این مساله باید مورد توجه قرار بگیرد.

انتقاد از مشارکت ضعیف فعالان حوزه سینما در مراسم اکران فیلم های کوتاه

وی همچنین از عدم حضور یا مشارکت کم برخی بازیگران و فعالان حوزه سینما در مراسم اکران فیلم های کوتاه نیز انتقاد نمود و گفت: انتظار می رود این اقشار خصوصاً اعضای فعال حوزه فیلم، سینما، عکس و تئاتر مروج و مبلغ سینما بشوند.

آسیب شناسی رکود حاکم بر سینمای سقز 

مدیر سینمای سقز: نگذاریم چراغ سینما، خاموش شود

مدیر پردیس سینمایی مهر سقز درخصوص وضعیت سینمای سقز گفت: علیرغم محیط جذاب و نمایش های فیلم های روز سینما، با کمبود مخاطب و افت استقبال شهروندان مواجه هستیم.

اقدامات انجام شده برای جذب مستری

بهرام پیرانی افزود: اقدامات مختلفی مانند: عقد قرارداد با اکثر ادارات، دانشگاه ها و مراکز دانشگاهی و کانون های بازنشستگی و اعطای بلیط نیم بها، همکاری با هنرمندان و برگزاری برخی فعالیت های فرهنگی برای جذب مخاطب صورت گرفته و این روند را ادامه می دهیم، اما متاسفانه در عمل چندان نتیجه بخش نبوده و با توجه به بافت فرهنگی سقز، انتظار می رفت سینما از مراکز پرمخاطب در بین سینماهای همجوار (همچون سینما بهمن سنندج) باشد.

وی با برشمردن اهمیت وجود سینما و حضور شهروندان در این محیط فرهنگی، از عموم شهروندان خواست با حضور خود در سینما، چراغ آن را روشن نگه دارند.

نتیجه گیری و راهکار

وجود سینما به عنوان یک حوزه عمومی و فرهنگی و فعالیت آن در شهری مثل سقز، مساله ای مهم و ضروری بوده که آثار مثبتی به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و فردی به دنبال دارد و باید مجموعه اقدامات مستمر و هماهنگ برای رونق بخشی به این محیط و آشتی مردم خصوصاً جوانان با هنر هفتم صورت بگیرد.

ضعف تبلیغات و اطلاع رسانی، ناآشنا و ناشناخته بودن سینمای فعلی برای برخی از شهروندان، رقابت محیط های عمومی دیگر و شبکه های فیلم و نمایش خانگی با سینما، ضعف کیفیت آثار نمایش داده شده، کم توجهی به مقوله تبلیغات و مخاطب محوری، دگردیسی و برخی تحولات اجتماعی و… از جمله دلایل استقبال پایین از سینما در شهرستان سقز است.

لذا باید شورایی متشکل از مسئولان سینما و فعالان فرهنگی- هنری و نهادهای مردمی و شهری مرتبط برای تبادل نظر و اقدامات اجرایی جهت رونق بخشی به سینما، اهمیت دادن به مقوله های تبلیغات مستمر و مخاطب محوری، نمایش آثار و فیلم های متنوع و متکثر و فاخر داخلی و خارجی از جمله فیلم های کوردی و دوبله، اکران فیلم ها و تولیدات هنری سینماگران محلی، برگزاری جشنواره ها و فعالیت های هنری مرتبط، ارائه مشوق ها برای حضور اقشار مختلف یا به مناسبت های اجتماعی و فرهنگی، از جمله راهکارهایی است که می توان در این حوزه ارائه داد.

کد خبر 2774232

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha