توسعه گردشگری غار سهولان مهاباد نیازمند جذب سرمایه‌گذار است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی گفت: با همکاری دستگاه‌های متولی جذب سرمایه‌گذار برای توسعه گردشگری غار سهولان در اولویت قرار بگیرد.

به‌گزارش کردپرس، جلسه بررسی زیرساخت‌های گردشگری غار سهولان مهاباد با حضور حسین سپهری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی و جمعی از کارشناسان مربوطه برگزار شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی هم در این جلسه بیان کرد: غار سهولان مهاباد یکی از جاذبه‌های گردشگری جذاب و دارای پتاسیل برای جذب گردشگر است که باید برای معرفی هر چه بیشتر آن تبلیغات ویژه‌ای انجام داد.

حسین سپهری تصریح کرد: تقویت زیرساخت‌های گردشگری در اطراف این غار نیز یک امر ضروری بوده چرا که با توجه به تعداد بالای بازدیدکنندگان، امکانات موجود پاسخگو نیست.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در این جلسه با بیان اینکه غار سهولان مهاباد یکی از جاذبه‌هاب جذاب و طبیعی استان به‌شمار می‌رود، گفت: غار سهولان در فهرست میراث طبیعی و ملی ایران ثبت شده است و دومین غار آبی بزرگ ایران محسوب می‌شود که همواره در لیست مکان‌های پربازدید آذربایجان غربی قرار دارد.

مرتضی صفری افزود: در سال‌های گذشته اقدامات خوبی برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری در این غار از جمله بازسازی سرویس‌های بهداشتی، ایجاد آلاچیق و احداث کمپینگ توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان انجام شده است.

در پایان جلسه مقرر شد برای ساماندهی هر چه بیشتر غار سهولان جلسه‌ای با حضور فرماندار مهاباد، مدیرکل حفاظت محیط زیست و مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی برگزار و راهکارهای توسعه گردشگری غار سهولان مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

گفتنی است؛ غار آبی سهولان در مهاباد به عنوان دومین غار آبی کشور یکی از جاذبه‌های منحصربفرد تاریخی و تفریحی استان آذربایجان غربی است که نظر هر گردشگر و بازدید کننده‌ای به عظمت و زیبایی آن جلب می‌شود.

این غار در روستایی به همین نام در ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر مهاباد در مسیر جاده برهان و نزدیکی روستای «عیسی کند» میان ۲ شهرستان مهاباد و بوکان واقع شده و سالانه گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری برای دیدن این مکان زیبا به این منطقه سفر کرده و از جاذبه‌های شگفت انگیز غار بازدید می‌کنند.

 غار سهولان ٢ هکتار مساحت دارد و با ۲ ورودی مجزا دارای ۱۷۸ و ۱۰۷ پله پرپیچ و خم است که گردشگران را در عمق ۳۰ متری زمین میهمان دوره «کرتاسه» از دوره دوم زمین شناسی در میلیون‌ها سال پیش می‌کند.

هوای خنک و صاف داخل غار، غارنوردی دلپذیری را نوید می‌دهد البته با نزدیک شدن به عمق زمین و کف غار فشار هوا افزایش یافته و از مقدار اکسیژن کاسته می‌شود، رطوبت هوا به ۷۸ درصد می‌رسد، دمای هوا نیز ۱۵ تا ۱۷ درجه سانتی‌گراد است که راه رفتن و پیمودن پله‌ها را برای افراد مسن و کودکان دشوار می‌سازد.

کد خبر 2774261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha