سمینار «خودکشی؛ علل،پیامدها و راهکارها» در سقز برگزار شد

سمینار تخصصی بررسی اسیب های اجتماعی با تاکید بر «خودکشی؛ علل،پیامدها و راهکارها» در دانشگاه آزاد سقز برگزار شد.

به گزارش کرد پرس، در این برنامه سخنرانان از جنبه های مختلف روانشناسی، جامعه شناسی، دینی و روانپزشکی به بررسی موضوع خودکشی و ارتباط آن با مسائل دیگر اجتماعی پرداختند.

خودکشی ناشی از دردغیرقابل تحمل است

دکتر صلاح صوفی استاد روانشناسی دانشگاه آزاد با ارائه تعاریفی از خودکشی گفت: خودکشی عملی ناکارآمد و غیرمنطقی برای رهایی از درد غیرقابل تحمل و مشکلات انباشه شده است.

تاثیر بیکاری و نوسانات اقتصادی بر خودکشی

وی با ارائه آماری از خودکشی در کشورهای مختلف گفت: در ایران، آمار خودکشی در استان های غربی بیشتر از سایر مناطق است که با مشکلاتی نظیر: بیکاری، نوسانات اقتصادی، مشکلات معیشتی، برخی مسائل فرهنگی- خانوادگی ارتباط دارد.

افسردگی افراد را جدی بگیریم

این روانشناس به زمینه های موثر بر خودکشی اشاره و خاطرنشان ساخت: افسردگی ماژور، فشارهای زندگی و معیشتی، احساس بی ارزشی و سربار بودن خانواده، شکست عشقی، ناامیدی، ارزیابی منفی از خود، تجرد، فعالیت در مساغل سخت و استرس زا، بیماری های لاعلاج، احساس بن بست، شرمساری و….از مواردی هستند که می توانند زمینه ساز خودکشی باشند.
مراجعه به مراکز روانشناسی، مددکاری و پزشکی، آموزش مهارت های زندگی و حل مساله، عدم سرزنش و مقایسه کودکان با دیگران و…از جمله راهکارهایی بود که برای پیشگیری از خودکشی ارایه داد و گفت: زندگی با همه مشکلات، زیباست، لذا باید زندگی کرد.

تاکید بر مسئولیت پذیری همگانی و هدفمندی چندبعدی برای پیشگیری از خودکشی

ماموستا رحمان جعفری مدرس حوزه علوم دینی خواستار احساس مسئولیت و دغدغه مندی همگانی برای کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه شد.

وی با استناد به آیات و احادیث دینی، ضمن مذموم برشمردن خودکشی و نهی از آن، گفت: مشکلاتی همچون: بیکاری، اختلافات خانوادگی، فشار و سخت های زندگی و… وجود دارد اما باید با صبر، استقامت و عمل نیکو در برابر این مسائل اقدام کرد و مسئولین هم با برنامه ریزی به تکلیف خود برای کاهش بیکاری و مشکلات جامعه تلاش و برنامه های عملی را اجرا کنند.
این فرهنگی، همچنین خواستار غنیمت شمردن طول عمر و فرصت های زندگی، هدفمندی چندبعدی در زندگی، ناامید نشدن از تلاش مستمر از سوی مردم شد تا بر چالش های فرارو غلبه کنند.

سبک زندگی سالم و داشتن شبکه ارتباطی قوی

در ادامه دکتر محمد کاکائی روانپزشک با اشاره به وجود مشکلات، تضادها و مسایل مختلف در جامعه گفت: مساله این است بودن یا نبودن؟ آیا با وجود این مشکلات، زندگی ارزش ادامه دادن دارد؟

وی با تشریح موضوع و تاکید بر داشتن مهارت های فردی برای ادامه زندگی خاطرنشان ساخت: فرد باید دارای سبک زندگی سالم، شبکه ارتباط اجتماعی قوی، رویکرد انعطاف پذیر و حمایت های گروهی باشد تا در فکر خودکشی نیفتد.

از لفظ خودکشی موفق استفاده نشود

دکتر کاکایی همچنین از رسانه ها و مشاوران خواست از لفظ خودکشی موفق استفاده نکنند و بجای آن عبارت خودکشی منجر به فوت به کار ببرند.

از مصرف خودسرانه داروی اعصاب خودداری شود

این متخصص روان پزشکی در ادامه با تشریح روند ساخت و تجویز داروهای روانی و اعصاب و عوارض آن در گذشته گفت: اگرچه در حال حاضر تبعات این داروها به حداقل رسیده اما هر نوع داروی اعصاب و روان باید با تشخیص و تجویز پزشک متخصص با درنظر گرفتن شرایط مختلف صورت گیرد و افراد از مصرف خودسرانه داروها خودداری کنند.
دکتر کاکایی با برشمردن ویژگی و روحیات افراد در معرض خودکشی گفت: اگر فرد به مدت بیش از ۲ هفته در معرض رفتارها و عادات غیرعادی،گوشه نشینی، افسردگی، صحبت درباره مرگ و خودکشی و…. بود باید وی را به روان پزشک یا روانشناس معرفی کرد تا اقدامات لازم متناسب با وضعیت وی صورت بگیرد.

لزوم بررسی مولفه های اجتماعی موثر بر خودکشی

در ادامه دکتر سردار فتوحی جامعه شناس و مدرس دانشگاه گفت: تفاوت خودکشی با سایر مرگ ها در این است که در خودکشی، قصد و نیت یا همان روانِ فرد مهم است ولی در سایر مرگ ها فرد قصد و نیتی برای مرگ ندارد.

وی افزود: لذا این قصد و نیت(همان روان) باعث شده است برخی روانشناسان و روانپزشکان و سایرین به این حوزه ورود کنند.

مطالبات افراد در معرض خودکشی را نادیده نگیریم

این مدرس دانشگاه یادآور شد: اما آنها مشکل را در این روان(یا روح) می بینند و با برچسب بیمار، ناسالم و روان مشکل دار باعث می شوند نتوانیم مطالبات (گاهاً به حق) آنها را بشناسیم.
وی تاکید کرد: خودکشی بیانگر وضعیت نامطلوب دریک جامعه است ولی جامعه اصرار بر مطلوبیت خود دارد. بنابراین هم جامعه صدای آنها را نمی شنود و هم آنان وضعیت جامعه را نمی پذیرند.
وی با بیان اینکه، خودکشی محصول اجتماعی و در نتیجه یک روابط اجتماعی است، افزود: پس باید روابط را با افرادی که در معرض خودکشی هستند تغییر داد. باید موقعیت و فضاهای اجتماعی که فرد مشکوک به خودکشی است را تغییر داد و نسبت به تقویت حمایت های اجتماعی از آنان اقدام کرد. 

کد خبر 2774435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha