موضوع شکاف امنیتی میان اربیل و نینوا به صورت توصیه‌نامه به نخست وزیر عراق ارائه می‌شود

توصیه نامه کمیته مشترک میان اربیل و بغداد درخصوص آوارگان به دفتر حقوقی هیأت وزاری عراق ارسال می‌شود. یکی از موارد آن موضوع شکاف امنیتی بین اربیل و نینوا است.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، علی جهانگیر، سخنگوی وزارت کوچ و مهاجرت عراق اعلام کرد: «توصیه نامه‌ای که در کمیته مشترک میان وزارت مهاجرت عراق و اقلیم کردستان تهیه شده است، پس از ارائه به محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، برای بررسی و نظرخواهی به دفتر حقوقی هیأت وزرا ارسال شده است».

ایوان فایق، وزیر کوچ و مهاجرت عراق، ریاست کمیتۀ متشکل از نمایندگان اقلیم کردستان و چند وزارت و نهاد دولت فدرال عراق را برعهده دارد، اولین جلسه این کمیته در ۱۲ آگوست در بغداد برگزار شد.

مهمترین موارد مذکور در توصیه‌نامه عبارت است از سرنوشت توافقنامه شنگال و اجاره زمینهایی که کمپ آوارگان اقلیم کردستان در آنجا ساخته شده است.

سخنگوی وزارت کوچ و مهاجرت عراق  گفت: «مقامات اقلیم کردستان خواستار اجرای توافقنامه شنگال هستند و می‌خواهند مسئله شکاف امنیتی میان اربیل و نینوا حل و فصل شود. نظر ما این است شکافهای امنیتی مناطق، باید به طور مشترک بین پیشمرگه و عملیاتهای نینوا پر شود».

حدود ۱۰۰ هزار نفر از ۳۰ هزار خانواده آواره استانهای عراق در کمپهای اقلیم کردستان، کُرد ایزدی منطقه شنگال هستند.

علی جهانگیر گفت که درخواست وزارت مهاجرت این است به تیم وزارت اجازه داده شود با آوارگان درباره موضوع بازگشت آنها ارتباط بگیرند.

هر خانواده آواره پس از بازگشت به زادگاه خود، چهار میلیون دینار به اضافه یک اجاق گاز، یک یخچار و تلویزیون از سوی وزارت مهاجرت عراق دریافت می‌کند.

کد خبر 2774643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha