۸ میلیارد متر مکعب آب در دهه اخیر به دریاچه ارومیه رهاسازی شد

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: طی ١٠ سال گذشته آبی، بیش از ۸ میلیارد متر مکعب به طرف دریاچه ارومیه آب رهاسازی که حدود ۲ میلیارد متر مکعب آن مربوط به سال آبی جاری بوده است.

به گزارش کردپرس، مجید رستگاری در گفت و گویی خبری گفت: با مدیریت خوب منابع آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال آبی جاری تا اول شهریور ماه ۱۴۰۳ یک میلیارد و ۹۲۶ میلیون متر مکعب آب از طریق ۹ رودخانه استان آذربایجان غربی وارد دریاچه ارومیه شده است.

مجید رستگاری افزود: از این میزان یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون متر مکعب مربوط به رهاسازی از مخازن سدهای استان و انتقال آب از حوضه‌های مجاور از طریق سامانه تونل انتقال کانی سیب و کانال جلدیان است.

او ادامه داد:  حجم آب انتقالی از حوضه‌های مجاور بالغ بر ۴۰۰ میلیون متر مکعب بوده که تاثیر مثبت آن در حفظ و تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه مشهود است.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی  تصریح کرد: همچنین حجم رهاسازی از سدهای بوکان، ساروق، مهاباد و سد حسنلو در مجموع ۷۷۴ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به برنامه پیش‌بینی شده که ۲۴۵ میلیون متر مکعب بود، افزایش ٣برابری را نشان می‌دهد.

رستگاری در پایان گفت: طی ١٠ سال گذشته آبی، بیش از ۸ میلیارد متر مکعب به طرف دریاچه ارومیه آب رهاسازی شده است که یک چهارم آن مربوط به امسال می‌شود.

به گزارش کردپرس، از سال آبی ٩٤-٩٣ تا پاییز سال ٩٩ بیش از ٦میلیارد و ١٥میلیون مترمکعب از سدهای اقماری به سمت این دریاچه رها سازی شده است، اما علیرغم انتقال میلیاردها متر مکعب آب به دریاچه ارومیه از سدهای آذربایجان غربی  وضعیت دریاچه در آبان ماه ١٤٠٢، به نحوی بود که تنها ٤ درصد از آب سطح دریاچه باقی مانده بود!

با وجود رهاسازی های اخیر نیز آخرین تصاویر ماهواره ای از دریاچه ارومیه نشان می دهد میزان آب رهاسازی شده تنها در قسمت جنوبی دریاچه باقی مانده و شمال دریاچه خشک شده است علاوه بر آن دریاچه هنوز به وضعیت تراز نرسیده و وضعیت موجود کاملا شکننده است.

از مدت ها پیش نیز هیچ گونه آماری از آخرین وضعیت حجم و تراز دریاچه ارائه نشده است و عجیبتر آنکه رییس سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش به جای اعلام آخرین وضعیت دریاچه گفته بود آخرین اطلاعاتی  دریاچه ارومیه را از شهروندان گرفتم/.

کد خبر 2774650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha