رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان: نرخ تورم در استان متاثر از عوامل ملی و محلی است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با تایید بالا بودن نرخ تورم در استان نیست نسبت به میانگین کشوری علت این امر را به تاثیر گذاری عوامل ملی و محلی نسبت داد.

به گزارش کرد پرس، اکبر محمدی در دیدار با نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی در سنندج، با ارائه گزارشی از شاخص های کلان اقتصادی کردستان، گفت: نرخ بیکاری تابع عوامل و متقضیات محلی ملی و خارج از آن است.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری استان کردستان در بهار امسال ۸.۶ درصد بوده که نسبت به فصل بهار سال گذشته که ۱۰.۴ بوده، حدود ۱.۸ درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان افزود: کردستان از لحاظ رشد اقتصادی در دهه گذشته از استانهای کمتر برخوردار با ۵.۸ درصد و بر اساس برآورد تولید محصولات بود.

محمدی در خصوص نرخ تورم نیز اظهار کرد: نرخ تورم تابع عوامل ملی و محلی است که در تولید محصولات جایگاه مطلوبی نداریم و سبد هزینه در استان متفاوت تر از دیگر استان هاست؛ به عنوان مثال سهم مسکن خانوارها در استان ۴۰ درصد بیشتر از دیگر استان هاست.

وی با بیان اینکه از لحاظ سهم هزینه اقلام خوراکی در استان بیشتر از سایر استان هاست، یادآور شد: به واسطه انباشت تقاضای مسکن و محدودیت زمین برای واگذاری، قیمت املاک در کردستان بسیار بالاست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان بیان کرد: مسایل زیرساختی و انبارداری هم نرخ تورم را بالا برده و استان سوم هستیم؛ ضمن اینکه فروردین سال گذشته شاخص تورم استان ۵۲.۷ بود که تیرماه به ۳۹.۱ درصد کاهش یافت.

پایانه صادراتی کشاورزی در مریوان به بهره برداری رسید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان نیز در این جلسه گفت: سرمایه گذاری فاز ۲ و ۳ توسعه لاستیک بارز توسط شرکت شستا، جزو مصوبات سفر رئیس جمهور به استان بوده که به زودی شروع می شود.

علی نوری با بیان اینکه پایانه صادراتی کشاورزی استان در مریوان بهره برداری و ۲ دیگر در مریوان و سقز در حال احداث است، افزود: برای دومبن سال رکورددار تولید گندم دیم در کشور شدیم و ۹۶ درصد خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان محقق شده است.

وی اظهار کرد: تنها ۶ دهم درصد از منابع بانکی کشور سهم استان است که نیاز به خط اعتباری ویژه به ویژه در بانک کشاورزی داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان به پیشرفت خوب طرح توسعه مرز باشماق و وضعیت خوب ذخیره کالای اساسی اشاره کرد و ادامه داد: حمل و انتقال دام زنده مشکل اصلی استان های غربی که باید در صدور مجوز تسهیل ایجاد شود.

نوری یادآور شد: مدیریت سدهای استان و اصلاح اگوی کشت و خرید تضمینی محصولات، راهکارهای مقابله با کاهش سطح آب های زیرزمینی است و نیاز به پیگیری نمایندگان دارد.

کد خبر 2774655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha