عدالت آموزشی و تبعیض مثبت در ایلام / مصطفی بیگی

سرویس ایلام - کنشگر رسانه ای ایلامی در یادداشتی که در اختیار کردپرس قرار داد، در خصوص سهم صفر ایلام از رتبه های برتر کنکور به ربط وثیق این موضوع با عدالت آموزشی پرداخته است.

سهم ایلام از رتبەهای برتر کنکور صفر مطلق است. این مهم در حالی اتفاق افتاد کە هم‌استانی‌های گرامی؛ آقای مجتبی زینی‌وند در دورەی دولت روحانی معاون وزیر آموزش و پرورش بودند و آقای یوسف نوری در دولت آقای رییسی، وزیر آموزش و پرورش بودند. ای‌کاش کە این دو فرزند شایستەی ایلام کە از اوضاع آموزشی استان ایلام اطلاع داشتند، در کنار همەی خدماتی کە اجام دادند، با اعمال (تبعیض مثبت)، گامهای بلندی در جهت بهبود وضعیت آموزشی استان ایلام برمی‌داشتند.

یکی از شعارهای محوری دولت شهید رییسی تحقق عدالت بود و آنچە کە در کنکور امسال پدیدار شد بیانگر آن است  کە این امر در آموزش و پرورش کشور محقق نشدە است.

از سرجمع ١٥ رتبەی برتر کنکور، پنج رتبە را تهرانی‌ها تصاحب کردند، سە رتبە را مشهدی‌ها، دو رتبە را اصفهانی‌ها، یک رتبە را شیرازی‌ها، یک رتبە را تبریزی‌ها، یک رتبە را بندرعباسی‌ها.

قطعا و با توجە بە اینکە صاحبان رتبەهای برتر همگی از کلانشهرهای مهم، صنعتی و با ساکنین پردرآمد می‌باشند نمی‌توان این موفقیت‌ها را صرفا بە استعداد آن دانش‌آموزان نسبت داد و باید نسبت معناداری بین تمرکز ثروت و قدرت در پایتخت و سایر کلانشهرهای بسێار برخوردار و آیندەی فرزندان ساکنین آنها یافت.

تجویز راهبردی: از آنجایی کە قانون اساسی فراهم آوردن آموزش رایگان تا مقطع دیپلم را از وظایف و تکالیف دولت و حق مسلم شهروندان دانستە لازم است کە با اعمال (تبعیض مثبت) زمینەی جبران این عقب‌افتادگیها با ایجاد امکانات دولتی، اختصاص سهمیەی بیشتر معلم و دبیر بە استان ایلام و سایر مناطق محروم و افزایش حقوق معلمین مناطق محروم و پرداخت کمک هزینەهای تحصیلی و کیف و کتاب و لباس بە کلیەی دانش‌آموزان و اضافەنمودن دروس فوق‌برنامە تخصصی کنکور بە صورت رایگان، بە عنوان یک حق مغفول ماندە فرزندان ایران در این مناطق اعطا شود، نە یک صدقە.

لازم بە یادآوری است کە شعار دکتر پزشکیان، پرداختن بە جبران عقب‌افتادگیها در مناطق مرزی و محروم بودە است.

کد خبر 2774700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha