کوهنوردان و دغدغه مندان آثار طبیعی و گردشگری در بالوقایه سقز گردهم آمدند

سمینار کوهنوردی و صخره نوردی با حضور ۱۸ گروه از استان های مختلف و همچنین اقلیم کوردستان در کوه بالوقایه سقز (باڵووقایه) برگزار شد.

به گزارش کرد پرس، در این سمینار، چندین برنامه های ورزشی، آموزشی و فرهنگی در زمینه های صخره نوردی، شناساندن بالوقایه، حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست اجرا شد.

حاضرین در این سمینار با اشاره به اهمیت تاریخی، گردشگری، طبیعی و ورزشی سایت بالوقایه بر اراده جمعی برای حفاظت از این اثر ارزشمند تاکید کرده و مخالفت جدی خود را با هرگونه فعالیت غیرطبیعی، برداشت معادن و برهم زدن توپوگرافی منطقه اعلام کردند. 

آنها خواستار پاسداشت این موضوع با همکاری و مشارکت دستگاه های اجرایی، فعالان مدنی، دهیاران و شوراها و مردم شدند.

 کوهنوردان و دغدغه مندان آثار طبیعی و گردشگری در بالوقایه سقز گردهم آمدند

گفتنی است مجموعه بالوقایه، که در نزدیکی احمدآباد سرا، یازیبلاغی و سرکل قرار گرفته، به طول صدها متر مشتمل بر غارهای متعددی است که در یکی از غارها آبی خروشان جاری است و در داخل آن نیز قندیل هایی قابل مشاهده است.

در گوشه گوشه این بنای عظیم حفره های بزرگی به چشم می خورد که به گفته اهالی منطقه، آشیانه جانداران و پرندگان خاصی است.

ایوان ها و اتاق های کنده شده در بالوقایه وجود دارد که در گذشته مورد استفاده برای مهمانی ها و جلسات مهم قرار گرفته و هم اکنون نیز محل استراحت کوهنوردان و گردشگران است.
بالای کوه بالوقایه نقش دیدبانی دارد و به راحتی می توان گردنه خان بانه، قسمتی از شهر سقز، قسمتی از شهر بوکان را مشاهده کرد. 
دیوارها و سنگ های این غار برای کوهنوردان و صخره نوردان از پتانسیل و ارزش ویژه ای برخوردار بوده و گروه های مختلف در طول سال برای صعود و اردوهای ورزشی و آموزشی از آن استفاده می کنند.
در پایین کوه نیز چشمه های متعددی با آبی سرد و گوارا و اطراف کوه نیز پوشش گیاهی و جانوری متنوعی وجود دارد.
در کل باید تاکید کرد این مجموعه که شامل قلعه و غارهای متعدد تاریخی و طبیعی است که دارای کارکردها و ظرفیت های گردشگری، کوهنوردی، تاریخی و زیست محیطی است  که صدور مجوز استحصال معدن در سال های گذشته در جوار آن، دغدغه های جدی ایجاد کرده است.

 کوهنوردان و دغدغه مندان آثار طبیعی و گردشگری در بالوقایه سقز گردهم آمدند  کوهنوردان و دغدغه مندان آثار طبیعی و گردشگری در بالوقایه سقز گردهم آمدند  کوهنوردان و دغدغه مندان آثار طبیعی و گردشگری در بالوقایه سقز گردهم آمدند  کوهنوردان و دغدغه مندان آثار طبیعی و گردشگری در بالوقایه سقز گردهم آمدند  کوهنوردان و دغدغه مندان آثار طبیعی و گردشگری در بالوقایه سقز گردهم آمدند  کوهنوردان و دغدغه مندان آثار طبیعی و گردشگری در بالوقایه سقز گردهم آمدند  کوهنوردان و دغدغه مندان آثار طبیعی و گردشگری در بالوقایه سقز گردهم آمدند

کد خبر 2774948

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha