حملات دقیق ترکیه به سلیمانیه؛ آیا توافقی محرمانه میان اتحادیه میهنی و آنکارا در کار است؟

ترکیه طی روزهای گذشته به طور بی‌سابقه‌ای مناطق گسترده‌ای از استان سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق را بمباران کرد و این بار حملات به مناطق مرزی و کوهستانی خلاصه نشد بلکه مناطق درون شهر را نیز شامل شد و کشته شدن دو شهروند متهم به وابستگی یا همکاری با حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) را همراه داشت.

به گزارش کردپرس به نقل از میدل ایست نیوز، سیاسیون مخالف در سلیمانیه، دستگاه‌های امنیتی را به جاسوسی برای ترکیه متهم و از سکوت اتحادیه میهنی کردستان انتقاد کردند، اما یکی از سران اتحادیه میهنی، توافق محرمانه میان حزب اتحادیه میهنی کردستان و آنکارا مبنی بر دست کشیدن از حمایت پ.ک.ک و طرف‌های مخالف ترکیه و در مقابل بازگشت روابط با ترکیه را تکذیب کرد.

خیانت و جاسوسی برای ترکیه

در همین راستا، حکیم عبدالکریم، از سیاسیون کُرد گفت که حملات اخیر ترکیه، بر خیانت و جاسوسی از سلیمانیه تاکید می‌کند چرا که این حملات دقیق انجام شده است.

روستاهای شهر ماوت در سلیمانیه در اوایل سپتامبر، از سوی پهپاد ارتش ترکیه هدف حمله قرار گرفت و جنگنده‌های ترکیه نیز به روستاهای قامیش، کلاله، سفره، بردبرد و باساوه، حمله کردند.

عبدالکریم توضیح داد که این حملات منجر به هدف قرار گرفتن شماری از اصحاب رسانه و مخالفان ترکیه شد و نشان می‌دهد که این خیانت به دو صورت است یکی اقدام و مزدوری فردی و دیگری، خیانت از سوی دستگاه‌های امنیتی حزبی.

وی برخی از رهبران کُرد را به خیانت به مسائل کُردها بدون هیچ مانع اخلاقی یا قومیتی متهم کرد.

این منتقد کُرد از اتحادیه میهنی کردستان بابت تلطیف لحن خود علیه ترکیه پس از دیدار اخیر قباد طالبانی، معاون نخست وزیر اقلیم کردستان با سفیر ترکیه انتقاد و دو طرف را به توافق محرمانه مبنی بر از بین بردن اعضای حزب کارگران کردستان در سلیمانیه متهم کرد.

وی اشاره کرد که اتحادیه میهنی پس از آنکه شاهد سکوت دولت عراق و دولت اقلیم کردستان عراق بود، خود نیز سکوت پیشه کرد چرا که به دنبال افزایش اختلافات با ترکیه و محدودیت‌های بیشتر برای سلیمانیه نیست.

در 23 اوت، یک خودرو در منطقه سید صادق در سلیمانیه هدف حمله قرار گرفت و دو روزنامه‌نگار جان خود را از دست دادند.

ترکیه پیشتر مناطق دوکان، جوارته و شارزوز در سلیمانیه را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن شماری از کسانی شد که آن‌ها را به عضویت یا همکاری با پ.ک.ک متهم می‌کند.

قرار دادن مختصات سلیمانیه در اختیار ترکیه

از طرفی دیگر، بهزاد حسن، از سیاسیون کُرد نزدیک به حزب کارگران کردستان در گفت‌وگویی با العالم الجدید، کسانی که خائن نامید را به دادن مختصات به ارتش ترکیه برای انجام حملات هوایی به همه شهرهای اقلیم کردستان عراق متهم کرد.

حسن اشاره کرد که حملات هوایی اخیر ارتش ترکیه به ویژه در سلیمانیه، دقیق بود و این نشان‌دهنده این است که کسانی اطلاعات و مختصات در اختیار ترکیه قرار داده‌اند.

وی توضیح داد که حزب دموکرات کردستان، علناً با ترکیه همکاری می‌کند و به آن‌ها تسهیلات می‌دهد و از رفتارهای خود شرم ندارد اما آنچه در سلیمانیه رخ می‌دهد، شک‌برانگیز است چرا که این منطقه تحت نفوذ حزب دموکرات کردستان نیست.

بهزاد حسن تصریح کرد که برخی طرف‌های دیگر در سلیمانیه وجود دارند که با آنکارا همکاری می‌کنند و این مسأله منجر به افزایش شمار حملات اخیر ترکیه شده است.

با وجود تکرار حملات ترکیه به سلیمانیه، اما سطح محکومیت این حملات از سوی اتحادیه میهنی کردستان پایین است و همانند گذشته نیست و در حد نمایندگان پارلمان عراق خلاصه می‌شود.

وی تاکید کرد که بافل طالبانی، رئیس اتحادیه میهنی کردستان، یا قباد طالبانی، معاون نخست وزیر اقلیم کردستان و حتی دفتر سیاسی حزب، این حملات را محکوم نکردند.

تکذیب توافق محرمانه میان اتحادیه میهنی و آنکارا

در مقابل غیاث سورچی، از سران اتحادیه میهنی کردستان گفت که اتحادیه میهنی لحن خصمانه خود علیه ترکیه را تلطیف نکرده بلکه آنکارا بسیار بر اتحادیه میهنی فشار آورده و دفتر روابط این حزب در آنکارا را تعطیل و کارکنان آن را اخراج کرد.

وی توضیح داد که از دو سال گذشته، ترکیه سیاست اعمال محدودیت بر فرودگاه سلیمانیه را پیش گرفت و این امر منجر به میلیون‌ها دلار خسارت برای اداره محلی در سلیمانیه شده است، سلیمانیه یک شهر کوچک است و یک حکومت یا دولت نیست، در نتیجه نمی‌تواند با کشور بزرگی همانند ترکیه مقابله کند، بنابراین لحن خصمانه را با هدف پیش گرفتن دیپلماسی با ترکیه تلطیف کرده تا شاید ترکیه محدودیت‌ها بر سلیمانیه را کاهش دهد و محدودیت‌ها برای فرودگاه بین‌المللی سلیمانیه را لغو کند چرا که ما تمایل به دشمنی با هیچ کشوری نداریم.

او وجود برخی طرف‌ها که اطلاعات را از سلیمانیه به ترکیه درز می‌دهند، تایید کرد اما گفت که این طرف‌ها از سوی ما و دستگاه‌های امنیتی شناخته شده نیست، این طرف‌ها، اطلاعاتی از حملات هوایی ترکیه دارند.

سورچی ضمن اشاره به احزاب کُرد دارای نفوذ بدون نام بردن از آن‌ها، آن‌ها را به همکاری گسترده با آنکارا متهم کرد.

این عضو اتحادیه میهنی کردستان، توافق محرمانه میان حزب خود و آنکارا مبنی بر دست کشیدن از حمایت از پ.ک.ک و طرف‌های مخالف ترکیه در مقابل بازگشت روابط با ترکیه و پایان محدودیت‌های فرودگاه سلیمانیه و این شهر را رد کرد.

وی بیان کرد که اتحادیه میهنی کردستان، بهای ایستادگی در کنار مسائل کُردها را می‌پردازد و آنکارا از ما می‌خواهد که به تمایلات و درخواست‌های آن پاسخ دهیم و به آن‌ها سمعا و طاعة بگوییم اما این مسأله ابدا در روش ما نیست بنابراین ترکیه سیاست زورگویی را علیه ما اعمال می‌کند.

کد خبر 2775306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha