عراق نیازی به حضور نیروهای آمریکا ندارد/ احتمال توافق اربیل و بغداد بر سر نفت

سرویس جهان- نخست وزیر عراق تاکید کرد داعش شکست خورده و دیگر نیازی به حضور نیروهای خارجی در عراق وجود ندارد. او همچنین از احتمال توافق میان دولت مرکزی و دولت اقلیم کردستان، بر سر ازسرگیری صادرات نفت این منطقه از طریق ترکیه در سال جاری خبر داد.

به گزارش کردپرس، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در مصاحبه با شبکه بلومبرگ، به دو مسئله مهم حضور نیروهای آمریکا و ائتلاف در عراق و اختلاف با اقلیم کردستان بر سر مسئله نفت اشاره کرد.

محمد شیاع السودانی درباره ادامه حضور نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق گفت: دیگر نیازی به حضور نیروهای 86 کشور عضو ائتلاف در عراق نیست. دوران جنگ با داعش پایان یافته و اکنون دوران ثبات است. البته این مسئله به معنای قطع ارتباط میان عراق و کشورهای عضو ائتلاف از جمله آمریکا نیست.

السودانی درباره رابطه عراق با آمریکا و ایران گفت: ما هم با آمریکا و هم با ایران رابطه داریم. روابط میان عراق و ایران بر پایه منافع مشترک است. ایرن همسایه ماست و 1400 کیلومتر مرز مشترک با این کشور داریم و رابطه ما با ایران اهمیت زیادی دارد.

نخست وزیر عراق درباره علت توقف صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه گفت: این مسئله به دنبال برنده شدن بغداد در شکایت از آنکارا در خصوص صادرات نفت اقلیم کردستان، بدون رضایت بغداد و همچنین احکام دادگاه فدرال عراق مبنی بر غیرقانونی بودن صادرات نفت اقلیم کردستان بدون رضایت شرکت بازاریابی و فروش نفت عراق یا سومو اتفاق افتاد.

السودانی تاکید کرد مهم ترین عامل در جلوگیری از توافق اربیل و بغداد بر سر ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه تفاوت فاحش میان هزینه تولید نفت خام در اقلیم کردستان در مقایسه با سایر مناطق عراق است. او افزوذ: هزینه تولید هر بشکه نفت خام در مناطق تحت کنترل دولت مرکزی عراق 8 دلار است اما هزینه تولید هر بشکه نفت خام در اقلیم کردستان بیش از 26 دلار است.

 نخست وزیر عراق درباره راه حل این مشکل گفت: دو راه وجود دارد: اول اصلاح محتوای قرارداد با شرکت های نفتی خارجی در اقلیم کردستان و دوم، اصلاح قانون بودجه عراق که دومی به توافق سیاسی در عراق نیاز دارد.

السودانی با اشاره به این که مذاکره دولت مرکزی عراق درباره نفت اقلیم کردستان با دولت اقلیم کردستان و شرکت های خارجی ادامه دارد، ابراز امیدواری کرد که این توافق هرچه زودتر اتفاق بیفتد.

 نخست وزیر عراق گفت این توافق احتمالا در سال جاری حاصل می شود.

کد خبر 2775378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha