سرشماری نفوس در مناطق مورد مناقشه  فرصتی برای اثبات هویت ملی این مناطق است

رزگار حاجی حمه، عضو دفتر سیاسی  اتحادیه میهنی کردستان، با درخواست از کردها برای بازگشت به مناطق مورد مناقشه و مشارکت در سرشماری نفوس که قرار است در ماه نوامبر آینده در این مناطق برگزار شود، گفت: سرشماری نفوس فرصتی برای اثبات هویت ملی این مناطق به شمار می رود.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری «شفق نیوز» رزگار حاجی حمه، عضودفتر سیاسی  اتحادیه میهنی کردستان، در کنفرانسی خبری از شهروندان کُرد که در خارج از اقلیم کردستان، به ویژه در مناطق مورد مناقشه، از جمله کرکوک و خانقین زندگی می کنند، خواست پیش از برگزاری سرشماری نفوس جهت مشارکت در این سرشماری به مناطق مورد مناقشه بازگردند.

رزگار حاجی حمه افزود:این سرشماری نباید بدون ثبت نام شهروندان کُرد مناطق کردنشین خارج از اقلیم کردستان انجام شود و شهروندان کُرد مقیم خارج از عراق نیز می توانند برای شرکت دراین  سرشماری با همراه داشتن مدارک رسمی  تایید کننده محل سکونت خود در این سرشماری مشارکت کنند.

این عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان، خاطرنشان کرد: اتحادیه میهنی کردستان کمیسیون های ویژه ای را برای پیگیری بسیاردقیق پرونده سرشماری تشکیل داده است تا از مشارکت شهروندان کُرد در این رویداد ملی اطمینان حاصل شود.

رزگار حاجی حمه با ابراز نگرانی ازاینکه در فرمهای سرشماری پرسشهایی در خصوص تعداد واقعی شهروندان کُرد در مناطق مورد مناقشه مطرح نمی شود، برضرورت درج سئوالهایی دراین خصوص در این فرمها تاکید کرد و  گفت:عدم درج سئوال در خصوص آمار قومیت کُردمی‌تواند نتایج سرشماری را تحت تأثیر قرار دهد و به فقدان هویت کُردی این مناطق بیانجامد.

وی با اشاره  به اینکه سرشماری نفوس باید به عنوان یک موضوع ملی و قومی تلقی شود و از هرگونه تنش سیاسی  به دور باشد، بر لزوم همکاری همه طرف ها برای موفقیت روند سرشماری تاکید کرد.

گفتنی است که آخرین سرشماری نفوس درعراق در سال 1987 برگزار شد که در آن همه استان ها شرکت کردند و پس از آن سرشماری سال 1997 بدون مشارکت شهروندان استانهای اقلیم کردستان انجام شد.

 عراق طی سال‌های گذشته، به ارقام آماری تقریبی صادر شده از سوی موسسات و مراکز تحقیقاتی غیررسمی تکیه کرده است و وزارت برنامه‌ریزی در سال 2022 تخمین زده است که جمعیت عراق بالغ بربیش از 42 میلیون نفر است.

از سوی دیگر، پرونده مناطق مورد مناقشه درعراق، یکی از پیچیده ترین و حساس ترین پرونده  در عرصه سیاسی به شمار می رود که از سال  تاکنون 2003 راه حلی برای آن یافت نشده است.

این سرشماری به دلیل نگرانی از سیاسی شدن آن و مخالفت اقوام در مناطق مورد مناقشه، از جمله درکرکوک که ساکنان آنرا کردها، عرب‌ها و ترکمان‌ها تشکیل می دهند ودارای  میادین نفتی عمده است و وجود این احمتال  که ترکیب جمعیتی  آن ممکن است جاه طلبی های سیاسی به این مناطق داشته باشند، به تعویق افتاده است.

این سرشماری همچنین  ممکن است در کشوری چند قومیتی که پس از تهاجم آمریکا در سال 2003 از خشونت فرقه‌ای رنج می‌برد، با کشمکش های بیشتری بر سر تقسیم ثروت های عظیم نفتی مواجه شود.

پس از سال 2003، اقلیم کردستان خواستار الحاق کرکوک به خود وبرگزاری سرشماری جمعیتی شد، لذا این سرشماری مشخص خواهد کرد که آیا کردها بزرگترین قومیت در این شهر هستندیا خبر؟  

این سرشماری همچنین تعداد افراد ساکن در اقلیم کردستان را مشخص خواهد کرد که  این مسئله  می تواند سهم  بودجه اقلیم از بودجه دولت فدرال راکه در حال حاضر حدود 12 درصد است، مشخص  کند.

این سرشماری قراراست تعدادجمعیت مذهبی عراق را که اکثریت آنها  مسلمان یا ازادیان مختلف هستند، مشخص کند، اما عمداً در این سرشماری از مردم در مورد مذهب آنها سؤال نمی‌شود که  همین مسئله با مخالفت اهالی مناطق مورد مناقشه روبرو شده است.

کد خبر 2775416

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha