مالکان و مستأجران اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت کنند

سرویس ایلام - مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از تمام مالکان و مستاجران درخواست کرد که نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی ملک خود در سامانه املاک و اسکان اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، فرشاد دوستی با اشاره به ارسال پیامک به شهروندان با این مضمون که ملک شما به دلیل عدم خوداظهاری در سامانه املاک و اسکان به عنوان خانه خالی شناسایی شده و مشمول مالیات می‌شود، گفت: بر همین اساس از عموم شهروندان تقاضا داریم که نسبت به خوداظهاری ملک خود در سامانه املاک و اسکان اقدام کنند.

وی هدف از راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان توسط وزارت راه و شهرسازی را کاهش نرخ تورم مسکن، حمایت از مستاجران و جلوگیری از دلالی در زمینه املاک دانست و ادامه داد: مطابق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، تمامی سرپرستان خانوار، مالکان و مستاجران، باید املاک تحت تملک خود را در سامانه ثبت املاک و اسکان به نشانیamlak.mrud.ir ثبت کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اظهار کرد: با توجه به ماده ۵۴ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم، چنانچه واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در هر سال مالیاتی جمعاً افزون بر ۱۲۰ روز ساکن نداشته باشد، به عنوان خانه خالی شناسایی خواهند شد.

افزود: در صورتی که فرد خوداظهاری نکند، بر اساس بند پنج تبصره هشت ماده ۱۶۹، مشمول مالیات خواهد بود و چنانچه نسبت به این مساله و اعلام خالی بودن ملک مورد نظر اعتراض داشته باشد، چنانچه بیش از ۲ مرتبه برای او پیامک اخطار ارسال شده و در ثبت ملک در سامانه کوتاهی کرده باشد، اعتراض وی وارد نیست و مشمول پرداخت مالیات می‌شود.

وی ادامه داد: چنانچه فرد مالک نسبت به مالکیت ملک مورد نظر اعتراض داشته باشد و آن ملک در زمان محاسبه مالیات در مالکیت او نبوده باشد، باید نسبت به دریافت گواهی تاریخچه عدم مالکیت در آن مقطع از طریق سازمان ثبت و همچنین تکمیل اقرار نامه دادرسی اقدام کند.

دوستی اظهار کرد: شهروندان توجه داشته باشند، برای اینکه در سنوات آتی نیز مشمول مالیات نشوند باید حتماً املاک مسکونی خود را در سامانه املاک و اسکان تعیین تکلیف کرده و نسبت به خود اظهاری ملک خود اقدام کنند تا مشمول مالیات نشوند.

 وی از آن دسته از مردم شریف استان ایلام که تا کنون نسبت به خوداظهاری و ثبت مشخصات واحدهای مسکونی تملیکی و محل اقامت خود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور اقدام نکرده‌اند، جهت جلوگیری از ضررهای ناشی از عدم ثبت اطلاعات هر چه سریعتر به آدرس https://amlak.mrud.ir مراجعه و اطلاعات سکونتی خود را ثبت کنند.

وی تصریح کرد: مطابق با ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب دی ماه سال ۱۳۹۹ تمامی سرپرستان خانوارها اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی به درج اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) در این سامانه مکلف شده اند.

لازم به ذکر است: طبق ماده 1 قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها در صورت انعقاد قرارداد بلند مدت اجاره واحد مسکونی و عدم فسخ قرارداد در طول دوره درآمد اجاره برای قرارداد دو ساله مشمول هفتاد درصد تخفیف و برای قرارداد سه سال و بیشتر مشمول صددرصد تخفیف می‌شود.

در صورت اجاره واحد مسکونی به خانوار دارای سه فرزند و بیشتر، خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و یا سه دهک پایین درآمدی بر اساس تاییدیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول صددرصد تخفیف می‌شود.

کد خبر 2775602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha