اردوغان در سازمان ملل: برای توقف این بربریت منتظر چه هستید؟/ فلسطین باید به‌سرعت به‌عنوان عضو کامل سازمان ملل به رسمیت شناخته شود

سرویس ترکیه - رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در سخنرانی خود در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر اهمیت به رسمیت شناخته شدن دولت مستقل فلسطین تأکید کرد و خواستار پایان دادن به خشونت‌ها و ظلم‌های اسرائیل علیه فلسطینی‌ها شد. او همچنین به بحران‌های منطقه‌ای، جنگ در اوکراین، و مسائلی مانند اسلام‌هراسی و حقوق اویغورهای چین پرداخت.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، از کشورهایی که هنوز فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند، دعوت کرد تا در سمت درست تاریخ قرار بگیرند. او به کشتار وحشیانه در غزه و بی‌توجهی جهانی به آن اشاره کرد و خواستار توقف فوری نسل‌کشی و ظلم اسرائیل شد. اردوغان تأکید کرد که تأسیس دولت مستقل فلسطین با پایتختی قدس شرقی نباید به تعویق انداخته شود. همچنین، او به موضوعات دیگر نظیر جنگ اوکراین، حقوق اویغورهای ترک، و مبارزه با اسلام‌هراسی پرداخت و از جامعه جهانی خواستار اقدامات قاطع شد.

اردوغان سخنرانی خود را در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با سلام به حاضران آغاز کرد.

رئیس جمهور ترکیه با ابراز خرسندی از این‌که بار دیگر فرصت یافته است تا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند، آرزو کرد که هفتاد و نهمین مجمع عمومی برای کشورها و تمام بشریت منشأ خیر باشد.

او گفت: «به آقای فرانسیس که ریاست مجمع را به پایان رسانده است، تبریک می‌گویم و برای آقای یانگ که این مسئولیت را برعهده گرفته است، آرزوی موفقیت می‌کنم.»

اردوغان با ابراز خوشحالی از دیدن نماینده کشور دوست و برادر فلسطین در جایگاه شایسته‌اش در میان کشورهای عضو، اظهار داشت: «امیدوارم این گام تاریخی، آخرین مرحله در مسیر عضویت فلسطین در سازمان ملل باشد. من از کشورهایی که هنوز فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند، دعوت می‌کنم تا در این برهه حساس، در طرف درست تاریخ قرار گرفته و دولت فلسطین را هرچه زودتر به رسمیت بشناسند.»

اردوغان افزود: «بسیاری از بحران‌هایی که دوستان من در اینجا از صفحه‌های تلویزیون تماشا می‌کنند، ما لحظه‌به‌لحظه آن‌ها را تجربه کرده و تلاش می‌کنیم مدیریت کنیم. بنابراین امروز به‌عنوان رهبر کشوری که نه در دوردست، بلکه در قلب این تنش‌ها قرار دارد، با شما صحبت می‌کنم. حتی اگر برخی ناراحت شوند و برخی دیگر دوباره ما را هدف بگیرند، امروز اینجا در تریبون مشترک بشریت، تمایل دارم برخی از حقایق را آشکارا درباره بشریت بیان کنم.»

اردوغان یادآوری کرد که سازمان ملل پس از پایان جنگ جهانی دوم با هدف حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تأسیس شده است، گفت: «امروز بیش از هر زمان دیگری به ارزش‌هایی که شعار "دنیا بزرگ‌تر از پنج است" نمایندگی می‌کند، نیاز داریم.»

او خاطرنشان کرد که با تأسیس سازمان ملل، انتظارها برای ثبات جهانی، آرامش و عدالت دوباره جوانه زد و امید به صلح بار دیگر شکوفا شد، اما متأسفانه در سال‌های اخیر دیده می شود که سازمان ملل در انجام مأموریت بنیان‌گذاران خود ناکام مانده است و به تدریج به ساختاری بی‌اثر، سنگین و راکد تبدیل شده است. رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد که صلح و امنیت بین‌المللی بسیار مهم‌تر از آن است که به دلخواه پنج کشور قدرتمند واگذار شود.

اردوغان به عنوان یکی از نمونه‌های دراماتیک این موضوع، به کشتار غزه که ۳۵۳ روز از آغاز آن می گذرد، اشاره کرد و گفت: «از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون، در حملات مداوم اسرائیل بیش از ۴۱ هزار فلسطینی کشته شده‌اند.»

اردوغان با تأکید بر این‌که حق زندگی ۴۱ هزار نفر، از جمله بسیاری از کودکان و زنان، به طرز بی‌رحمانه‌ای از آنها سلب شده است گفت: « بیش از ۱۰ هزار نفر، بیشتر کودکان، ناپدید شده‌اند و هیچ‌کس نمی‌داند کجا هستند، و به همین ترتیب نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر نیز زخمی و معلول شده‌اند.»

اردوغان یادآور شد که ۱۷۲ خبرنگار که تحت شرایط سخت تلاش می‌کردند وظیفه خود را انجام دهند، کشته شده‌اند و ادامه داد: «بیش از ۵۰۰ نیروی کادر پزشکی که برای نجات جان‌ها تلاش می‌کردند، کشته شده‌اند. نیروهای امدادرسانی که به کمک مردم غزه که با گرسنگی و تشنگی دست و پنجه نرم می‌کنند، شتافته بودند، بیش از ۲۱۰ نفر از کارکنان سازمان ملل کشته شدند. در جنگ حتی نباید به مکان‌های مقدس حمله شود، اما ۸۲۰ مسجد و ۳ کلیسا مورد حمله قرار گرفتند. ده‌ها بیمارستان و صدها مدرسه، و بیش از ۱۳۰ آمبولانس که بیماران را حمل می‌کردند، مورد هدف قرار گرفتند. از تریبون سازمان ملل متحد، منشور سازمان ملل را پاره کردند و سپس بدون شرمساری به تمام دنیا و به تمام افراد با وجدان از همین تریبون اعلام جنگ کردند.»

او گفت: «تصاویر منتشر شده از زندان‌هایی که اسرائیل به اردوگاه‌های مرگ تبدیل کرده است، به‌روشنی نشان می‌دهد که با چه ظلمی روبرو هستیم.»

اردوغان ادامه داد: «بیش از ۱۷ هزار کودک هدف گلوله‌ها و بمب‌های اسرائیل قرار گرفته‌اند. هند رجب، تنها ۶ سال داشت. در حالی که با بستگان خود به دنبال مکانی امن بود، وسیله نقلیه آن‌ها توسط نیروهای اسرائیلی مورد هدف قرار گرفت. دایی، زن‌دایی، پسرعموها، همه کشته شدند و تنها او زنده ماند. او به مدت ۱۲ روز در حالی که ناامیدانه منتظر نجات بود، گفت: "آیا به دنبال من خواهید آمد؟ من می‌ترسم." و به مدت ۱۲ روز منتظر دست یاری‌رسانی بود. علی‌رغم تمام پیشرفت‌های تکنولوژیک که امروز در اختیار ماست و با وجود سازمان‌های بزرگ که هزاران نفر کارمند دارند و بودجه‌های عظیمی در اختیارشان است، خانواده انسانی ما که ۸ میلیارد نفر است، نتوانست این پرنده کوچک زخمی را که در مقابل چشمان ما دست و پا می‌زد، نجات دهد.»

رئیس‌جمهور ترکیه از رسانه‌های بین‌المللی پرسید: «آیا خبرنگارانی که اسرائیل آن‌ها را در پخش زنده به قتل رسانده و دفاترشان را ویران کرده است، همکاران شما نیستند؟» او خطاب  به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: «برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه و توقف این ظلم و بربریت منتظر چه هستید؟»

اردوغان اسرائیل را به نادیده گرفتن حقوق اساسی بشر و انجام پاکسازی قومی و نسل‌کشی آشکار علیه یک ملت متهم کرد و گفت: «همان‌طور که هیتلر ۷۰ سال پیش با اتحاد بشریت متوقف شد، نتانیاهو و شبکه کشتار او نیز باید با اتحاد بشریت متوقف شوند.»

او تأکید کرد: «تأسیس دولت مستقل فلسطین با پایتختی قدس شرقی و با حاکمیت و تمامیت ارضی قابل تأخیر نیست. همان‌طور که ما مخالف هدف قرار دادن مسلمانان به دلیل ایمانشان هستیم، به همان اندازه نیز با یهودستیزی مخالفیم.»

اردوغان در ادامه گفت: «جنگ در اوکراین وارد سومین سال خود شده است و ما همچنان از برقراری صلح دور هستیم. با افزایش مسابقه تسلیحاتی، فضای دیپلماسی تنگ‌تر می‌شود. ما همچنان در این روند، کنوانسیون مونترو را با دقت اجرا خواهیم کرد.»

او همچنین از جامعه بین‌الملل خواست تا جمهوری ترک قبرس شمالی را به رسمیت بشناسند و روابط دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی با این کشور برقرار کنند. او تأکید کرد که حقوق حاکمیت برابر و وضعیت بین‌المللی برابر قبرسی‌های ترک باید دوباره تأیید شود و انزوا پایان یابد.

اردوغان خاطرنشان کرد که برای حفظ حقوق اساسی و آزادی‌های اویغورهای ترک، در تعامل نزدیک با چین هستیم.

او گفت: «ما انتظار داریم که طبق قطعنامه‌ای که در ۱۵ مارس ۲۰۲۴ تصویب شد، هرچه زودتر نماینده ویژه مبارزه با اسلام‌هراسی در سازمان ملل متحد منصوب شود.»

رئیس جمهور ترکیه درباره تبلیغات فزاینده گروه های دگرجنس باش افزود: «مسئله بی‌جنسیتی‌سازی دیگر یک انتخاب نیست، بلکه به یک تحمیل جهانی و به معنای واقعی به جنگی علیه مقدسات و فطرت بشریت تبدیل شده است.»

اردوغان، در ادامه سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مسئله عراق و تهدیدات تروریستی اشاره کرد. او تاکید کرد که جامعه بین‌المللی باید از تلاش‌های عراق برای بازسازی و توسعه کشور حمایت کند. اردوغان با اشاره به پروژه‌هایی همچون «راه توسعه»، اهمیت اجرای این طرح‌ها را برای منطقه بسیار بالا دانست.

او همچنین به تهدیدات تروریستی در عراق اشاره کرد و مبارزه با PKK را یکی از اولویت‌های اساسی برای موفقیت این تلاش‌ها دانست. اردوغان تاکید کرد که موفقیت این اقدامات و پروژه‌های توسعه‌ای وابسته به نابودی تهدید تروریستی، به‌ویژه از جانب PKK است.

اردوغان در سخنرانی خود به روابط ترکیه و ایران نیز اشاره کرد و از گام‌هایی که برای احیای «برنامه جامع اقدام مشترک» برداشته شده، حمایت کرد. او ابراز امیدواری کرد که این تلاش‌ها به ایجاد فضای اعتماد و ثبات در منطقه کمک کند. اردوغان تأکید کرد که همکاری‌های ایران و ترکیه می‌تواند نقش مهمی در تقویت امنیت و ثبات منطقه ایفا کند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین به فرآیند صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان اشاره کرد و حمایت ترکیه از این روند را اعلام کرد. او ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات به زودی با نتایج مثبت به پایان برسد. اردوغان همچنین به بهبود روابط ترکیه و ارمنستان پرداخت و گفت که گام‌های مثبتی در این مسیر برداشته شده است. وی تاکید کرد که پیشرفت در روند صلح میان آذربایجان و ارمنستان به بهبود روابط میان ترکیه و ارمنستان نیز کمک خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان در پایان با اشاره به وضعیت سوریه، ابراز تاسف کرد که این کشور پس از ۱۴ سال همچنان از ثبات دور است. او وضعیت اقتصادی و انسانی سوریه را بحرانی توصیف کرد و بر ضرورت پیشبرد فرآیند سیاسی بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد. اردوغان از گفت‌وگوهای واقعی و ملی برای دستیابی به آشتی در سوریه اعلام حمایت کرد و عزم ترکیه برای ادامه مبارزه با تروریسم در این کشور را اعلام کرد. او همچنین بر اهمیت بازسازی و ادغام دوباره سوریه با منطقه تاکید کرد.

کد خبر 2775642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha