ضوابط سختگیرانه مانع توسعه زیرساخت های گردشگری در اورامانات است

سرویس کرمانشاه _مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ضوابط حریم راه ها را یک مانع جدی در مسیر توسعه زیرساخت های گردشگری منطقه اورامانات توصیف کرد و گفت: بیش از 50 درخواست برای ایجاد تاسیسات گردشگری در حریم راه های منطقه اورامانات ارایه شده است که به دلیل ضوابط موجود قادر به دریافت مجوز نیستند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، داریوش فرمانی، در نشست خبری به مناسبت هفته گردشگری، در پاسخ به پرسش کردپرس پیرامون نارضایتی مردم اورامات از نابسامانی های حوزه گردشگری عنوان کرد: به دلیل وجود منطقه ثبت جهانی و همچنین طبیعت زیبای منطقه، گردشگران اقبال ویژه‌ای به منطقه اورامانات دارند.

 وی تاکید کرد: توسعه راه‌های منطقه باید متناسب با حجم ورود گردشگران باشد و اینکار نیازمند پیگیری جدی مسئولین استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ادامه داد: اگر خواهان توسعه گردشگری در استان هستیم باید زیرساخت‌های این حوزه نیز توسعه پیدا کنند واعتبارات مناسب در اختیار حوزه راهداری استان قرار گیرد تا راه‌های فعلی منطقه تعریض شوند یا راه‌های روستایی توسعه پیدا کنند.

فرمانی وجود ترافیک خودروهای گردشگری در روزهای تعطیل را یکی از دلایل نارضایتی مردم اورامانات دانست و گفت: مجوزهایی که در زمینه ایجاد زیرساخت‌های حوزه گردشگری در منطقه اورامانات صادر شده است، بیشتر از کل استان است و ما شاهد توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این حوزه هستیم.

وی پیرامون افزایش بی رویه خانه مسافرهای بدون مجوز در منطقه اورامانات گفت: بوم گردی‌ها و خانه مسافرهای دارای مجوز، قادر به پاسخگویی به حجم گسترده گردشگران جوابگوی مسافران نیستند و گردشگران به ناچار از خانه مسافرها استفاده می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ضوابط حریم راه ها را یک مانع جدی در مسیر توسعه زیرساخت های گردشگری منطقه اورامانات توصیف کرد و گفت: بیش از 50 درخواست برای ایجاد تاسیسات گردشگری در حریم راه های منطقه اورامانات ارایه شده است که به دلیل ضوابط موجود قادر به دریافت مجوز نیستند.

وی گفت: ما از طریق استاندار و نمایندگان در حال پیگیری هستیم تا با توجه به کوهستانی بودن منطقه، شرایطی مشابه جاده چالوس را برای اورامانات در نظر بگیرند تا امکان ایجاد تاسیسات گردشگری در حاشیه جاده فراهم شود.

فرمانی در ادامه گفت: ظرفیت‌های گردشگری زیادی در منطقه سنقر و یا جنوب شهرستان کرمانشاه وجود دارد که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به محورهای جدید گردشگری تبدیل خواهند شد.

وی گفت: برنامه جامع گردشگری استان با کمک جهاددانشگاهی کرمانشاه تدوین شده است که در قالب آن ببرگزاری شب‌های فرهنگی، رویدادسازی، معرفی ظرفیت ها از طریق فضای مجازی و ... در دستور کار قرار گرفته است که نیازمند حمایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در ادامه به اعتبارات میراث فرهنگی در حوزه زیرساخت ها اشاره کرد و گفت: تاکید کرد: حدود ۱۲ میلیارد تومان صرف ایجاد روشنایی در چهار محوطه گردشگری شامل بیستون، تاق بستان، سراب نیلوفر و ویس القرنی کرده ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه به ظرفیت‌های بالای کرمانشاه در حوزه گردشگری خوراک اشاره کرد و گفت: در این زمینه اقدامانی مانند راه اندازی نخستین آشپزخانه صنعتی در غرب کشور، راه‌اندازی خانه خلاق خوراک و اولین آکادمی خوراک در غرب کشور انجام شده است. همچنین برگزاری جشنواره امید۳ دیگر رویدادی است که با موضوع خوراک، ویژه افراد تحت پوشش بهزیستی و با حضور پنج استان غرب کشور در اواخر این ماه  به میزبانی کرمانشاه برگزار خواهد شد. 

وی در ادامه به دو کشف مهم باستان شناسی در استان اشاره کرد و گفت: یکی از این کشفیات مربوط به محوطه باستانی شهرک پردیس باقدمت یک میلیون ساله است که با پژوهش های صورت گرفته مشخص شد با یک محوطه باستانی دوره پارینه سنگی مواجه هستیم.

فرمانی گفت: طبق بررسی‌ها این محوطه حدود ۳۰۰ هکتار وسعت دارد که در سال های گذشته در بخش‌هایی از آن ساخت و ساز شده و اکنون تنها حدود ۱۸۵ هکتار آن آزاد است. تا پیش از این، تنها محوطه‌های باستانی مربوط به دوره پارینه سنگی میانی و جدید همچون غار شکارچیان در استان کشف شده بود و این برای اولین بار است که یک محوطه باستانی از دوره پارینه سنگی کهن را کشف می‌کنیم.

وی ادامه داد: فرمانی قدمت این محوطه باستانی حدود یک میلیون تا یک و نیم میلیون سال است و بزرگترین سایت پارینه سنگی روباز کشور است که از نظر تعداد داده‌ها و ابزارهای سنگی در نوع خود بی نظیر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در ادامه در مورد کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه تپه تیلینه کوزران گفت: طی اولین فصل کاوش صورت گرفته در این محوطه حدود چهار هزار مُهر گلی پیدا شد که حدود ۴۰۰ مهر آن سالم است. این موضوع نشان می‌دهد که حدود پنج هزار سال قبل این منطقه یک مرکز تجاری مهم بوده و در آن انبارها و سیلوهایی وجود داشته است. تعدادی از مهرهای کشف شده از این محوطه، نشان از اعداد شمارشی می‌دهند. برخی مهرها این موضوع را به ما نشان می‌دهد که این اعداد شمارشی پیش زمینه‌ای برای اختراع خط بوده است.

کد خبر 2775700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha