رفراندوم 2017 پیامد مخربی برای اقلیم کردستان نداشت

آسو حاجی مسئول دفتر رسانە ای مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان و معاون حزب دمکرات کردستان در گفتگو با کردپرس گفت رفراندوم استقال کردستان نە تنها پیامدی منفی برای اقلیم کردستان بە دنبال نداشت بلکە این روز یکی از گرامی ترین و بزرگترین روزهای تاریخ جدید کردهاست و عدم التزام عراق بە قانون اساسی عامل برگزاری رفراندوم بود.

کردپرس

هفت سال پس از برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان در روز 25/ 9/ 2017 هنوز هم بسیاری از ناظران و رسانەهای فعال در مسائل عراق و اقلیم کردستان معتقدند کە برگزاری این همەپرسی اثرات مخربی بر اوضاع سیاسی اقلیم کردستان داشتە است. 22 روز پس از برگزاری این رفراندوم -کە علیرغم مخالفت تمامی طرفهای عراقی، منطقەای و جهانی (حتی آمریکا) برگزار شد- در روز 16 اکتبر دولت عراق بە کرکوک و مناطق مورد مناقشه بازگشت و کردها کنترل این مناطق را از دست دادند. خبرگزاری کردپرس به مناسبت سالروز برگزاری رفراندوم با آسو حاجی مسئول دفتر رسانه ای مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان و معاون حزب دمکرات کردستان گفتگو کرده و برخی از ابعاد برگزاری این رفراندوم را تشریح کرده است. آسو حاجی مؤلف دو کتاب با عناوین «نجف در انتظار امام» و «مسرور بارزانی سرآغازی جدید» است.

رفراندوم استقال عامل تضعیف اقلیم کردستان؟

آسو حاجی دربارۀ تأثیر یا عدم تأثیر مخرب برگزاری رفراندوم بر ساختار سیاسی اقلیم کردستان به خبرنگار کردپرس گفت: درباره پرسش اول شما با اطمینان می گویم که رفراندوم عامل بد بودن اوضاع اقلیم کردستان نبوده و  تاثیرات منفی نداشته است بلکه با برگزاری رفراندوم تغییرات بزرگی در سطوح اقتصادی و سیاسی ایجاد شده است. بغداد با عملکرد خود ثابت کرده که ادامه دهنده همان ذهنیت صد سال گذشته خود است که عراق بر روی آن بنا شده است، همان ذهنیت غالب عربی که قادر به پذیرش ذهنیت دیگر و متفاوتی نیست، آنها فقط با ذهنیت خود می‌توانند یک حاکمیت را قبول داشته باشند، آنها حتی قانون اساسی را که با رای 80 درصد مردم به  تصویب رسیده است رعایت نمی‌کنند.

عدم التزام عراق به قانون اساسی، از عوامل برگزاری رفراندوم بود

مسئول دفتر رسانه ای مسرور بارزانی تأکید کرد: «در متن قانون اساسی به وضوح دیده می‌شود که عراق تا زمانی که قانون اساسی در آن رعایت شود متحد و یکپارچه خواهد ماند، اما متاسفانه قبل از برگزاری رفراندوم  این امر که یکی از عوامل متوسل شدن کُردها به رفراندوم بود عراق بیش از 70 ماده مربوط به قانون اساسی را نه تنها اجرا نکرد بلکه آنها را نقض کرد».

کردها با ایران تاریخی کهن و طولانی دارند

آسو حاجی افزود: همانطور که گفتم آنها با ذهینت غالب و به عنوان یک ملت برتر و حاکمیتی تسلط گرا با قانون اساسی برخورد می‌کنند متاسفانه در این میان کشورهای منطقه نیز از ظالم حمایت کردند نه مظلوم؛ به خصوص کشورهای ترکیه و ایران که بیشترین حمایت از سوی ایران بوده است. مردم عراق به خصوص ملت کٌرد انتظار چنین عملی را از ایران نداشتند، چون ملتهای کُرد و ایران  تاریخ کهن و طولانی با هم دارند، این ملتها با هم بنیان گذار امپراتوری تاریخی مدنی ایرانی بودند اما با کمال تاسف اکنون ذهنیت افراط گرایی مذهبی غالب است و دنباله رو این تفکر هستند.

رفراندوم پیامد منفی برای کردها نداشت/ 16 اکتبر خیانت بود

آسو حاجی معتقد است که برگزاری رفراندوم استقلال هیچ پیامد منفی برای اقلیم کردستان به دنبال نداشته است بلکه این 16 اکتبر و گفتمان خودتسلیمی برخی جریانهای کردی بود که عامل نابسامانی ها در اقلیم کردستان هستند. وی در این خصوص به کردپرس گفت: «بی شک پیامدهای رفراندوم ربطی به برگزاری آن نداشته است، برگزاری رفراندوم تنها خواست ملت کُرد بود که به جامعه بین‌المللی نشان داده شود اما متاسفانه جامعه بین المللی نیز به خصوص کشورهای قدرتمند جهان به اصول اخلاقی که باید جامعه بشری بر مبنای آنها شناخته شوند پشت کردند. اینها هستند که اوضاع کردستان را دچار مشکل کرده است.

پیامدهای خیانت 16 اکتبر و تسلط گفتمان خود تسلیمی به بغداد، که متاسفانه در این جا هم ایران در پشت این ماجراها قرار داشت و منبع تحکیم این گفتمان از سوی  تعدادی سیاستمداران و رسانه‌های حلقه به گوش که از این جا و آنجا پول می‌گیرند و به یک دکان خریدو فروش اطلاعات تبدیل شده‌اند، بود. به باور من این افراد عامل نابسامانی اوضاع اقلیم کردستان به خصوص وضعیت مالی این منطقه هستند، این افراد به حلقه به گوشان بغداد تبدیل شده‌اند و دنباله رو تفکر افراط گرایی عربی بغداد شده‌اند که بر علیه اقلیم کردستان به کار گرفته می‌شود و روزانه شاهد آن هستیم به خصوص از سوی شبه نظامیانی شیعی و برخی دیگر از احزاب که در حال حاضر بر عراق حاکم هستند. در عراق فرقه‌های عجیبی به وجود آمده‌اند مانند مسیحی شیعه جماعت ریان کلدانی! کُردهایی که زمانی خود را کُرد مالکی می‌نامیدند ! رهبران اتحادیه میهنی کردستان که خود را اتحادیه میهنی نوین معرفی می‌کنند اینها عامل اصلی نابسامانی اقلیم کردستان هستند.»

دادگاه عالی فدرال نه عالی است و نه فدرالی است بلکه دادگاه ثوره است

پس از آن که دادگاه عالی فدرال عراق تمدید فعالیت پنجمین دورۀ پارلمان کردستان را غیرقانونی خواند و این نهاد قانونی اقلیم را تعلیق کرد، تصمیم پارلمان برای تمدید فعالیت کمیسیون انتخابات اقلیم کردستان نیز لغو شد زیرا در زمان تمدید شده فعالیت پارلمان تصویب شده بود. از این روی، با توجه به خلأ قانونی و حقوقی در اقلیم کردستان، رسالت برگزاری انتخابات ششمین دورۀ پارلمان کردستان به کمیسیون مستقل انتخابات عراق محول شد.

آسو حاجی دربارۀ عدم مشروعیت تصمیم پارلمان کردستان درباره تمدید فعالیت کمیسیون مستقل انتخابات اقلیم کردستان به خبرنگار کردپرس گفت: «دلیل این که نتوانستند مهلت فعالیت کمیسیون عالی پارلمان کردستان را تمدید کنند (بهتر است بگوییم اتمام مهلت فعالیت نه غیرمشروع بودن) عملکرد جناحی به خصوص اتحادیه میهنی کردستان که یکی از احزاب تشکیل دهنده دولت است، بود که دست به هر عملی زشتی زد حتی راه را برای شبه نظامیان شیعی عراق هموار کرد تا در تصمیم گیریهای سیاسی عراق دخالت کنند و همچنین دادگاهی که به دادگاه عالی فدرال معروف است که نه عالی است و نه فدالی!  وصرفا  داگاهی است که به طور کامل تحت سلطه شبه نظامیان شیعه قرار دارد و تنها مجری دستورات روزانه آنها است رئیس دادگاه هم یکی از شبه نظامیان دیرین سپاه بدر است که در ایران فعالیت کرده است. ما در عمل شاهد ایفای نقش این دادگاه در ادامه عملکرد داگاه «انقلاب» دوران بعث و نمایندگی کردن گفتمان افراط گرایی عربی هستیم و همه تصمیمات آن غیر قانونی و بر علیه اقلیم کردستان هستند. آنها اکنون خود را پیروز میدان جنگ می‌پندارند، متاسفانه منطق آنها برای اداره دولت این گونه است. متاسفانه در داخل کردستان نیز حلقه به گوشان آنها به  آنان  فرصت انجام عمل می‌دهند.

دستاورد رفراندوم برای کُرد؟

هفت سال پس از برگزاری رفراندوم 2017 هنوز هم آثار پیامدهای ناشی از این تصمیم برخی از رهبران وقت کرد در صحنه سیاسی اقلیم کردستان مشهود است. مسئول اطلاع رسانی دفتر مسرور بارزانی در پاسخ به این پرسش که رفراندوم چه دستاوردی برای کردها داشت؟ به خبرنگار کردپرس گفت: شما به فواید رفراندوم اشاره کردید یکی از مهمترین و بزرگترین و گرامی ترین روزهای تاریخ جدید ملت کردستان تاریخ 2017/9/25 است زمانی که اراده مردم بر اراده اشغالگران و دشمنان پیروز شد و اولین بار بود که  مردم کردستان توانستند با اراده خود برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند، حال بعدها پیامدهای این امر چه مواردی بودند این یک موضوع دیگر است. من از این روز و تصمیم تاریخی بزرگ صحبت می‌کنم تصمیمی که شکستن تابوی ترس و وحشت چند ساله‌ی ملت کٌرد در چارچوب یک عراق ساختگی و بی معنا بود ملت کُرد  با اراده خود ادعای استقلال کرد اما زمانی که کشورهای همجوار، کشورهای توتالیتر و دیکتاتوری هستند و نمی‌توانند با زبان منطق با این ملتی که سرزمینش اشغال شده و ستم دیده است ، تعامل کنند، این دیگر مشکل ملت کردستان نیست. تقصیر و پیامد رفراندوم هم نیست، بلکه رفراندوم بخشی از حقوق اولیه هر انسانی در سراسر دنیا است، این حق به همه مردم دنیا داده شده است که درتعیین سرنوشت خود دخیل باشند. مردم کردستان هم برای تعیین سرنوشت خود تلاش کرده‌اند، بدون تردید این اثرات مثبت در ذات همه مردم کردستان باقی خواهد ماند و مردم سراسر کردستان امروز  به چیزی کمتر از حقوق خود مانند دیگر ملتهای عرب و فارس و ترک که صاحب دولت هستند راضی نخواهند شد.

کد خبر 2775755

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha