دلایل تشدید تنش نظامی ترکیه در کردستان عراق

سرویس جهان – اخیرا تشدید حملات هوایی ترکیه در اقلیم کردستان عراق، نگرانی‌ها را در مورد جاه‌طلبی‌های ژئوپلیتیک گسترده‌تر آنکارا در شمال عراق افزایش داده است.

به گزارش کردپرس، با این که ترکیه مدت‌هاست اعضای حزب کارگران کردستان یا پ‌.ک.‌ک را در منطقه اقلیم کردستان عراق هدف قرار داده است اما گزارش‌های مقامات محلی حاکی از موج جدید نگران‌کننده افزایش مرگ‌و میر غیرنظامیان است.

اخیرا مقامات کُرد تایید کردند که شش غیرنظامی در حملات هوایی بی رویه ترکیه کشته شدند. آخرین فاجعه زمانی رخ داد که یک هواپیمای بدون سرنشین ترکیه به یک خودروی غیرنظامی در منطقه زالان برخورد کرد که در آن سه نفر از جمله یک کودک کشته شدند.

عثمان انور، شهردار منطقه شارباژر سلیمانیه، از افزایش تلفات غیرنظامیان ابراز انزجار کرد.

حمله اخیر پهپادی به یک وسیله نقلیه غیرنظامی با هدف از بین بردن اعضای پ.‌ک‌.ک  نشان می دهد که این حملات بیشتر اهداف غیرنظامی را هدف قرار داده است.

عراق و ترکیه، پس از سال ها تنش بر سر اقدامات نظامی ترکیه علیه پ.ک.ک، ماه گذشته یادداشت تفاهم مشترکی را با تمرکز بر همکاری های نظامی، امنیتی و مبارزه با تروریسم امضا کردند. ترکیه ماههاست از پایگاه های خود در شمال عراق دست به عملیات نظامی کرده است.

پ ک ک که در اواخر دهه 1970 تشکیل شد، به دنبال خودگردانی کردها در ترکیه است اما از سوی ترکیه، ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی شده است.

منتقدان حملات ترکیه به تناقضات سیاست خارجی ترکیه اشاره کرده اند زیرا این کشور مصائب غیرنظامیان ناشی از حمله اسرائیل در غزه را محکوم می کند اما خود به هدف قرار دادن غیرنظامیان در کردستان عراق ادامه می دهد.

بسیاری استدلال می‌کنند که این اقدامات طبق قوانین بین‌المللی جنایت جنگی محسوب می‌شوند زیرا اصول حفاظت از غیرنظامیان در زمان عملیات نظامی را نقض می‌کنند.

در حالی که ترکیه همچنان حضور پ‌ک‌ک را  بهانه‌ای برای حملات خود در اقلیم کردستان قرار داده، بسیاری از ناظران منطقه استدلال می‌کنند که اقدامات آنکارا بخشی از یک استراتژی گسترده‌تر برای تغییر شکل چشم‌انداز سیاسی در شمال عراق است.

تشدید حملات هوایی ترکیه را نمی توان از رقابت ژئوپلیتیکی آن با ایران جدا کرد. حضور رو به رشد تهران در عراق چالشی مستقیم برای جاه طلبی ها و اهداف استراتژیک منطقه ای ترکیه است.

کرکوک به طور خاصی، به نقطه عطف منافع رقبا تبدیل شده است. افزایش فعالیت نظامی ترکیه در منطقه تا حدی واکنشی به قدرت فزاینده ایران است.

بنابراین، حملات هوایی ترکیه نشان‌دهنده تغییر به سمت یک سیاست تهاجمی‌تر و در درجه اول امنیت در دوره ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان است.

ترکیه حضور پ.‌ک‌.ک در کردستان عراق را به‌عنوان تهدید امنیت ملی می‌بیند. ترکیه در انجام حملات هوایی پرنده های بدون سرنشین، برای هدف قرار دادن هر کسی که مظنون به شبه نظامیان پ.ک.ک باشد، حتی بر اساس منابع اطلاعاتی تایید نشده در هر نقطه از منطقه کردستان عراق تردیدی ندارد.

تحولات سیاسی در اقلیم کردستان و عراق نیز منعکس کننده رقابت ترکیه برای افزایش نفوذ است.

اخیرا اتحادیه میهنی کردستان موفق شد رِبوار طاها را به عنوان استاندار کرکوک انتخاب کند و محمد ابراهیم الحافظ از ائتلاف قیاده عربی به عنوان رئیس شورای استان کرکوک معرفی شد.

اما جبهه ترکمن عراق که روابط قوی با ترکیه دارد، همراه با حزب دمکرات کردستان که رقیب اتحادیه میهنی کردستان است، جلسه ای در بغداد را که در آن بر سر پست های تقسیم قدرت در کرکوک تصمیم گیری شد، تحریم کردند.

حزب دمکرات کردستان که از مدتی طولانی با ترکیه همسو بوده خود را در تضاد با اتحادیه میهنی کردستان میبیند که از روابط نزدیک با ایران و ائتلاف شیعه حاکم در بغداد برخوردار است.

این چشم انداز سیاسی در کنار اقدام نظامی مداوم ترکیه، به استراتژی گسترده تری برای مهار اشاره دارد. حضور نظامی ترکیه در اقلیم کردستان چیزی فراتر از مبارزه با پ.ک.ک است زیرا ترکیه سیاست مهار را در قبال عراق به ویژه اقلیم کردستان دنبال کرده است.

همچنین ارتش ترکیه در حال حاضر در 27 کیلومتری موصل مستقر است.

اقدام اخیر ارتش عراق به سرنگون کردن یک پهپاد ترکیه در کرکوک نشان می دهد که یا ارتش از مفاد تفاهم نامه دولت عراق با ترکیه بی اطلاع بوده و یا اینکه آنکارا از مرزهای خود فراتر رفته است که باعث استفاده ارتش عراق از پدافند هوایی شده است.

اگر ترکیه به مسیر کنونی خود در حملات نظامی ادامه دهد، احتمال رخ دادن یک اتفاق تلخ وجود دارد.

 سیاست کنونی ترکیه در نهایت منجر به از بین رفتن موجودیت اقلیم کردستان خواهد شد. پایان بازی ترکیه می تواند شامل سناریویی باشد که در آن نیروهای عراقی در مواضع نظامی کنونی ترکیه  در اقلیم کردستان شوند و عملاً کنترل مناطق کلیدی را تغییر دهند. ترکیه دریافته است که تضعیف حاکمیت عراق هزینه ای ندارد. با این که آنکارا کشتار بیگناهان در غزه را محکوم می کند اما مقامات ترکیه بدون هیچ تردیدی به هدف قرار دادن غیرنظامیان در اقلیم کردستان ادامه می دهند. اقدامات ترکیه در شمال عراق، به دلیل دنبال کردن جاه طلبی های گسترده تر در منطقه، موجب تشدی بی ثباتی شود که به نوبه خود می تواند پیامدهای گسترده ای داشته باشد.

منبع: انستیتو لانزینگ

کد خبر 2775759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha