قیمت مرغ  در کردستان به اوج رسید/مسئولان از قیمت ۹۰ هزار تومانی خبر دارند؟

افزایش قیمت مرغ در بازارهای استان کردستان این روزها در حال اوج گیری است، البته در بی خبری مسئولان و کارگروه تنظیم بازار استان کردستان که ماه هاست دیگر بازاریان و تولیدکنندگان برای مصوبات دستوری آن تره هم خرد نمی کنند.

به گزارش کرد پرس، به واسطه مشکلات اقتصادی و معیشتی که مردم چندسالی است با آن دست و پنجه نرم می کنند و از طرف دیگر با افزایش قیمت مواد پروتئینی، پس از حذف تقریبی گوشت قرمز کیلویی ۸۰۰ هزار تومان از سبد غذایی خانوارها، گوشت مرغ و ماهی جایگزین آن شد.

این روزها به واسطه کم رنگ بودن نظارت ها بر تولیدکنندگان مرغ و ماهی، قیمت این محصولات نیز در حال اوج گیری است و ماهی پرمصرف قزل آلا در بازارهای سطح استان کردستان به قیمت حداقل هر کیلوگرم ۲۰۰ هزار تومان به فروش می رسد که عملا خرید این محصول پروتئینی را برای بخش گسترده ای از مردم استان که میانگین درآمد ماهیانه آنها بر اساس گزارش های مرکز آمار ایران، نصف میانگین کشوری است، غیرممکن کرده است.

تنها مواد پروتئینی که در سبد غذایی شهروندان کردستانی مانده بود همین گوشت مرغ بود که آن هم این روزها قیمتش همتراز با بالا رفتن قیمت دلار افزایش یافته و امروز صبح ۱۰ مهر ماه سال ۱۴۰۳ به قیمت هر کیلوگرم ۹۰ هزار تومان به فروش رسیده است و به نظر می رسد با همین فرمانی که مسئولان در نظارت و کنترل بر بازار و تولیدکنندگان دارند، قیمت مرغ تا حداکثر هفته آینده به مرز ۱۰۰ هزار تومان هم برسد.

این قیمت ها در حالی است که هیچ مصوبه ای از سوی کارگروه تنظیم بازار استان کردستان برای افزایش قیمت ها تا این لحظه تصویب نشده و به واسطه آشفتگی که در بحث نظارت بر بازار از سوی دستگاه های متولی مانند سازمان جهاد کشاورزی و اتاق اصناف وجود دارد، اتحادیه مرغداران اقدام به این کار کرده است.

قیمت مرغ  در کردستان به اوج رسید/مسئولان از قیمت ۹۰ هزار تومانی خبر دارند؟

براساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، این استان یکی از قطب های اصلی تولید مرغ در کشور به شمار می رود و نه تنها سهم بازار استان در داخل تولید می شود که کردستان ظرفیت صادرات مرغ به سایر استان ها و حتی کشورهای همجوار را نیز دارد.

در حالی که کردستان یکی از قطب های اصلی تولید و عرضه مرغ در کشور به شمار می رود که از هفته قبل تاکنون نوسان در قیمت این محصول مهم، باعث کاهش قدرت خرید مردم شده و متأسفانه بر اساس شواهد فعلاً نوسان در قیمت این محصول همچنان ادامه دارد.

یکی از شهروندان سنندجی در خیابان انقلاب این شهر در خصوص وضعیت قیمت مرغ به خبرنگار کرد پرس، گفت: متأسفانه هیچ گونه نظارتی بر بازار وجود ندارد و قیمت ها به صورت روزانه تغییر می کند.

وی با بیان اینکه هر روز صبح قیمت ها تغییر می کند، افزود: طی چند روز اخیر ما هر روز با یک قیمت برای مرغ مواجه بوده ایم و متأسفانه این وضعیت قیمت ها نشان می دهد که هیچ سازمان و مسئولی در این بخش نظارت نداشته و قیمت ها حتی ساعتی هم تغییر می کند.

قیمت مرغ  در کردستان به اوج رسید/مسئولان از قیمت ۹۰ هزار تومانی خبر دارند؟

یکی دیگر از شهروندان سنندجی با اشاره به اختلاف قیمت عرضه مرغ در شهر سنندج، اظهار کرد: سوال اینجاست که چرا در هر محله و خیابانی از شهر سنندج مرغ با یک قیمت عرضه می شود، مثلاً اگر قیمت در خیابان انقلاب سنندج به ازای هر کیلوگرم ۸۷ هزار تومان باشد این قیمت در بعضی دیگر از مناطق از جمله حواشی شهر حدود ۹۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه مردم در این شرایط بسیار سخت اقتصادی برای تأمین مایحتاج روزانه خود با مشکل مواجه هستند، ادامه داد: وقتی که قیمت گوشت قرمز دوباره گران شده، مرغ جایگزین می شود ولی متأسفانه مردم حتی قدرت خرید گوش مرغ را نیز دیگر نخواهند داشت.

افزایش نظارت ها بر بازار، کم کردن دست واسطه ها و افراد دلال، حمایت از اقشار نیازمند برای تأمین مایحتاج روزانه خود از جمله نیازهای جدی و ضروری در استان کردستان است که اگر مسئولان و مدیران متولی این حوزه وقت داشته باشند و فعل خواستن را برای حل مشکلات مردم برای خود صرف کنند، شاید بتوان این افزایش قیمت ها را کنترل و یا آن را کاهشی کرد.

کد خبر 2775909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha