آمریکا تیم ۱۰۳ نفره را برای نظارت بر انتخابات اقلیم کردستان اعزام می‌کند

مدیر شبکه نظارت بر انتخابات (شمس) گفت: «بیش از ۱۲سازمان مختلف و ۶ کنسولگری از سایر کشورها بر انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان نظارت خواهند کرد».

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، کشورهای ناظر بر انتخابات پارلمانی کردستان عبارتند از آمریکا، روسیه، ترکیه، آلمان، انگلیس و فلسطین؛ سازمانهای ناظر نیز مورد حمایت اتحادیه اروپا خواهند بود و پیش بینی می شود ناظرانی از سوی کانادا و فرانسه نیز برای نظارت بر این پروسه اعزام شوند.

هوگر چتو، مدیر شبکه نظارت بر انتخابات (شمس) اعلام کرد: «تا روز دوشنبه ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴، بیش از ۴۸۰ نفر به عنوان ناظر انتخابات ششمین دوره انتخاباتی پارلمان کردستان ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۱۰۳ نفر آمریکایی هستند».

وی افزود: ««کشورهای آمریکا، روسیه، ترکیه، آلمان، انگلیس و فلسطین برای نظارت بر انتخابات آتی درخواست داده اند، دو کشور فرانسه و کانادا نیز اعلام آمادگی کرده اند و پیش بینی می‌شود آنها نیز ناظران خود را اعزام کنند».

همچنین هلشو عبدالفتاح، کارشناس انتخابات نیز در این باره می‌گوید: «علاوه بر ناظران بین المللی و سازمانها و نهادهای نظارتی، ۵۰۲۴ نفر به عنوان نماینده احزاب سیاسی ثبت نام شده اند، آنها نیز روز انتخابات بر این فرایند نظارت خواهند کرد».

«۲۴۰ مورد تخلف و ۱۶ شکایت»

هوگر چتو در بخش دیگری از سخنانش به تخلفاتی که پیش از آغاز تبلیغات انتخاباتی صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: «پیش از آغاز تبلیغات، ۲۰۰ مورد تخلف از جمله نصب پوستر و سایر تبلیغات پیش از اعلام رسمی آغاز روند تبلیغات به ثبت رسیده است».

وی اضافه کرد که در ۶ روز اول تبلیغات انتخاباتی نیز ۴۰ مورد تخلف به ثبت رسیده است و کمیسیون انتخابات عراق نیز رسما از ثبت ۱۶ شکایت خبرداده است.

هوگر چتو گفت: «زبان تند و سخنان شدیداللحن سران احزاب و جناحهای مختلف تخلف محسوب شده که نسبت به تبلیغات انتخاباتی گذشته شدیدتر و افترا آمیزتر می‌باشد».

وی تصریح کرد: «از مسجد و مکانهای عمومی در جهت انتخابات استفاده شده اس و این امر تخلف است، همچنین نصب بنرهای تبلیغاتی در پیاده رو ها و ایجاد موانع ترافیک نیز تخلف محسوب می‌شود».

به گفته مدیر شبکه شمس، مرحله هشدار و اطلاع رسانی به نامزدها و احزاب درمورد تخلفات به پایان رسیده و کمیسون جریانات و نامزدهای متخلف را مجازات خواهد کرد.

وی تأکید کرد که در این تبلیغات انتخاباتی سخنان توهین آمیزی مطرح می‌شود که خود از جمله تخلفات بزرگ و آشکار تبلیغات انتخاباتی است.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، با استناد به قانون شماره یک سال ۱۹۹۲ پارلمان کردستان، قوانینی برای جلوگیری از تخلفات تبلیغاتی تعریف کرده است؛ از جمله:

استفاده از ساختمانهای دولتی برای نصب بنر ممنوع است.

بر اساس بخشنامه وزارت شهرداری، نصب عکس و پوستر در فضای سبز، بین خیابانها و داخل پارکهای عمومی ممنوع است.

نصب عکس و پوستر بر روی تابلوهای راهنماییی و رانندگی و در محل دوربرگردانها ممنوع است.

مجازاتها بر اساس تخلفات به این شرح است؛ بازداشت به مدت یک ماه تا یکسال و همچنین جزای نقدی که فرد نامزد یا لیست حزب براساس آن ملزم به پرداخت مبلغی می‌شود؛ اگر تخلف صورت گرفته بزرگ باشد، هیأت کمیساریا می تواند نامزد متخلف را اخراج کند.

کد خبر 2775976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha