جایگاه احزاب سیاسی در سطح اقلیم کردستان

رسانه خبری دراو میدیا در ادامه سلسه گزارشات خود در خصوص جایگاه احزاب سیاسی اقلیم کردستان در انتخابات مجلس عراق و پارلمان کردستان، این بار به جایگاه این احزاب در انتخاباتهای مجلس عراق و پارلمان کردستان و روند آرای آنها در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱  در سطح اقلیم کردستان پرداخته است.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری دراو میدیا، در آخرین انتخاباتهای پارلمان کردستان و مجلس عراق در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ در سطح اقلیم کردستان نتایج آرا به نحوی بود که:

  • آرای حزب دمکرات کردستان در انتخابات ۲۰۱۸/۵/۱۲ مجلس عراق از ۷۲۴ هزار و ۷۲۷ رای به ۶۸۸ هزار و ۷۰ رای در انتخابات پارلمانی کردستان در تاریخ  ۲۰۱۸/۹/۳۰ کاهش پیدا کرد و در انتخابات تاریخ ۲۰۲۱/۱۰/۱۰ توانست ۵۷۹ هزار و ۲۳۴ رای به دست آورد.
  • آرای اتحادیه میهنی کردستان در انتخابات ۲۰۱۸/۵/۱۲ از ۳۶۴ هزار و ۶۳۸ رای به ۳۱۹ هزار و ۹۱۲ رای در انتخابات پارلمانی کردستان کاهش پیدا کرده است و در انتخابات تاریخ ۲۰۲۱/۱۰/۱۰ توانست ۲۱۴ هزار و ۷۱۶ رای به دست آورد.
  • آرای جنبش تغییر در انتخابات مجلس عراق ۲۰۱۸/۵/۱۲ از ۱۹۹ هزار و ۶۱۱ رای به ۱۸۶ هزار و ۹۰۳ رای در انتخابات پارلمانی کردستان کاهش پیدا کرده است این جنبش در انتخابات ۲۰۲۱/۱۰/۱۰ توانست ۲۲ هزار و ۹۱ رای به دست آورده است.
  • آرای جنبش نسل نو در انتخابات مجلس عراق در تاریخ از ۱۵۲ هزار و ۶۴۵ رای به ۱۲۷ هزار و ۱۱۵ رای در انتخابات پارلمانی کردستان کاهش پیدا کرده استو در انتخابات ۲۰۲۱/۱۰/۱۰ توانست ۲۰۴ هزار و ۸۵۵ رای به دست آورد.
  • آرای حزت اتحاد اسلامی در انتخابات مجلس عراق به تاریخ ۲۰۱۸/۵/۱۲ از ۹۸ هزار ئ ۱۹ رای به ۶۷ هزار و ۱۲ رای درانتخابات ۲۰۱۸/۹/۳۰ کاهش پیدا کرده است، این حزب در انتخابات ۲۰۲۱/۱۰/۱۰ توانست ۱۰۸ هزار و ۱۰ رای به دست آورد.

- آرای حزب جماعت عدالت کردستان از ۹۱ هزار و ۹۶۸ رای در انتخابات ۲۰۱۸/۵/۱۲ به ۱۰۹ هزار و ۴۹۴ هزار رای در انتخابات ۲۰۱۸.۹.۳۰ افزایش پیدا کرده است و آرای این حزب درانتخابات ۲۰۲۱/۱۰/۱۰ به ۶۴ هزار و ۱۵۶ رای کاهش داشته است.

الف: آرای احزاب سیاسی در سطح اقلیم کردستان پس از انتخاباتهای پارلمان کردستان و مجلس عراق (۲۰۱۸/۵/۱۲ و ۲۰۱۸/۹/۳۰ و ۲۰۲۱/۱۰/۱۰)

  1. نتایج انتخابات چهارمین دوره مجلس عراق (۲۰۱۸/۵/۱۲) در سطح اقلیم کردستان

بر اساس نتایج نهایی انتخابات مجلس عراق در سطح کلی سه حوزه استانهای اقلیم کردستان و همه شهرستانها و نواحی آن،  نتایج آرای احزاب سیاسی در انتخابات ۲۰۱۸/۵/۱۲ مجلس عراق اینگونه است:

  • حزب دمکرات کردستان با قرار گرفتن در ردیف اول ۷۲۴ هزار و ۷۲۷ رای به دست آورده است.
  • حزب اتحادیه میهن یکردستان با قرار گرفتن در ردیف دوم  ۳۶۴ هزار و ۶۳۸ رای به دست آورده است.
  • حزب جنبش تغییر با قرار گرفتن در ردیف سوم  ۱۹۹ هزار و ۶۱۱ رای به دست آورده است.
  • جنبش نسل نو  با قرار گرفتن در ردیف چهارم ۱۵۲ هزار و ۶۴۵ رای به دست آورده است.
  • ائتلاف «برای دموکراسی و عدالت» با قرار گرفتن در ردیف پنجم ۱۲۲ هزار و ۷۵۳ رای به دست آورده است.
  • جنبش تغییر ۴۰ هزار و ۸۶۳ رای به دست آورد و در ردیف پنجم در سطح استان اربیل قرار گرفته بود.
  • حزب اتحاد اسلامی با قرار گرفتن در ریف ششم توانست تنها ۹۸ هزار و ۱۹ رای به دست آورد.
  • حزب جماعت عدالت کردستان با قرار گرفتن در ردیف هفتم توانست ۹۱ هزار و ۹۶۸ رای کسب کند.
  1.  نتایج انتخابات دوره پارلمان کردستان در تاریخ ۲۰۱۸/۹/۳۰ در سطح اقلیم کردستان

براساس نتایج انتخابات پارلمانی کردستان در سطح کلی استانهای اربیل، سلیمانیه و دهوک که در اقلیم کردستان یک حوزه‌ای انتخاباتی بودند نتایج ارای احزاب سیاسی اینگونه می‌باشد:

  • حزب دمکرات کردستان با قرار گرفتن در ردیف اول ۶۸۸ هزار و ۷۰ رای به دست آورده است.
  • حزب اتحادیه میهنی کردستان با قرار گرفتن در ردیف دوم  ۳۱۹ هزار و ۹۱۲ رای به دست آورده است.
  • جنبش تغییر با قرار گرفتن در ردیف سوم ۱۸۶ هزار و ۹۰۳ رای به دست آورده است.
  • جنبش نسل نو با قرار گرفتن در ردیف چهارم ۱۲۷ هزار و ۱۱۵ رای به دست آورده است.
  • حزب جماعت عدالت کردستان با قرار گرفتن در ردیف پنجم ۱۰۹ هزار  هزار و ۴۹۴ رای به دست آورده است.
  • حزب اتحاد اسلامی کردستان با قرار گرفتن در ردیف ششم تنها ۶۷ هزار و ۷۱۲ رای به دست آورده است.
  1. نتایج انتخابات پنجمین دوره مجلس عراق (۲۰۲۱/۱۰/۱۰) در سطح اقلیم کردستان

براساس نتایج انتخابات مجلس عراق در سطح کلی استانهای اربیل با (۴) حوزه، سلیمانیه با ۵ حوزه و دهوک با ۳ حوزه نتایج آرای احزاب سیاسی اینگونه است.

  • حزب دمکرات کردستان با قرار گرفتن در ردیف اول ۵۷۹ هزار و ۲۳۴ رای به دست آورده است.
  • حزب اتحادیه میهنی کردستان با قرار گرفتن در ردیف دوم ۲۱۴ هزار و ۷۱۶ رای به دست آورده است.
  • جنبش نسل نو با قرار گرفتن در ردیف سوم ۲۰۴ هزار و ۸۵۵ رای به دست آورده است.
  • حزب اتحاد اسلامی کردستان با قرار گرفتن در ردیف چهارم ۱۰۸ هزار و ۱۰ رای به دست آورده است.
  • حزب جماعت عدالت کردستان با قرار گرفتن در ردیف پنجم ۶۴ هزار و ۱۵۶ رای به دست آورده است.
  • جنبش تغییر با قرار گرفتن در ردیف ششم ۲۲ هزار و ۹۱ رای به دست آورده است.

به منظور شفافیت بیشتر موضوع آرای احزاب سیاسی در انتخابات ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ مجلس عراق در سطح اقلیم کردستان به جدول و نمودار زیر رجوع گردد.

جایگاه احزاب سیاسی در سطح اقلیم کردستان

ب: استانهای حوزه‌های انتخاباتی در چارچوب ششمین دوره انتخابات پارلمان کردستان

قرار است در تاریخ ۲۰۲۴/۱۰/۲۰ ششمین دوره انتخابات برگزار شود، پس از انحلال پارلمان کردستان و برخی از مفاد قانون انتخابات پارلمانی به بهانه‌ غیر قانونی بودن آنها از سوی دادگاه عالی فدرال در اواخر ماه ژوئن سال گذشته میلادی، از آن زمان به بعد کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق با هماهنگی احزاب ذیربط در تلاش برای احزاب تصمیمات دادگاه عالی فدرال و سازماندهی روشهای برگزاری انتخابات پارلمانی کردستان بود.

در همین راستا دبیرکل شورای کمیساریا در چارچوب کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق در تاریخ چهارم ژوئن سال ۲۰۲۴ قانونی توزیع کرسی‌های پارلمان کردستان را که اقلیم کردستان را به چهار حوزه انتخاباتی تقسیم می‌کند.

در متن این تصمیم اقلیم کردستان از ۱۰۰ کرسی تشکیل می‌شود به طوری که:

اربیل ۳۴ کرسی از جمله یک کرسی برای اقلیتهای مسیحی و یک کرسی نیز برای اقلیتهای ترکمن اختصاص داده شده است.

سلیمانیه ۳۸ کرسی از جمله یک کرسی به اقلیتهای مسیحی و یک کرسی به اقلیتهای ترکمن اختصاص داده شده است.

دهوک ۲۵ کرسی که یک کرسی از آنها به اقلیتهای مسیحی اختصاص داده شده است.

و حوزه انتخاباتی حلبچه دارای ۳ کرسی بدون اختصاص هیچ کرسی به اقلیتها می‌باشد.

استان اربیل که ۳۲ کرسی عمومی و ۲ کرسی خاص به آن اختصاص داده شده است منطقه مدیریتی آن شامل شهرستان مرکزی اربیل، دشت اربیل، سوران، شقلاوه، کویه، خبات، چومان، رواندز، میرگه سور و نواحی و شهرستانهای این استان است.

حوزه انتخاباتی استان سلیمانیه که ۳۶ کرسی عمومی و ۲ کرسی خاص دارد منطقه مدیریتی آن شامل شهرستان مرکزی سلیمانیه، شارباژیر، ماوت، قره‌داغ، سید صادق، شاره‌زود، پنجوین، پشده‌ر، رانیه، دوکان دربدیخان، کفری و چمچمال و دیگر نواحی و شهرستانهای این استان است.

حوزه انتخاباتی استان دهوک که ۲۴ کرسی عمومی و ۱ کرسی خاص یا اقلیت به آن اختصاص داده شده است، منطقه مدیریتی آن شامل بخش مرکزی دهوک، آمیدی، آکری، برده‌ره‌ش، زاخو، سیمیل و شیخان و دیگر نواحی و شهرستانهای این استان است.

حوزه انتخاباتی حلبچه که تنها سه کرسی عمومی به آن اختصاص داده شده است منطقه مدیریتی آن شامل بخش مرکزی حلبه و نواحی سیروان، هورامان، (خورمال و بیاره) است.

براساس آمار و داده‌های کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق که در تاریخ ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۴ اعلام شده‌اند:

جمع کل پایگاههای عمومی انتخاباتی یک هزار و ۲۶۶ پایگاه و تعداد شعب اخذ رای در اقلیم کردستان ۶ هزار و ۳۱۸ شعبه است.

استان اربیل ۴۹۸ پایگاه و ۲ هزار و ۲۱۳ شعبه اخذ رای دارد. استان سلیمانیه دارای ۴۷۷ پایگاه انتخاباتی و ۲ هزار و ۳۷۳ شهب اخذ رای است. استان دهوک دارای ۲۶۴ پایگاه انتخاباتی و یک هزار و ۵۹۶ شعبه اخذ رای است. استان حلبچه درارای ۲۷ پایگاه انتخاباتی و ۱۳۶ شعبه اخذ رای است.

باز هم بر اساس داده‌های کمیسیون عالی انتخابات عراق ۲ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۱۶۲ نفر در اقلیم کردستان برای ششمین دوره انتخابات پارلمانی کردستان واجد شرایط رای دادن هستند، از این تعداد:

مجموع واجدین شرایط در استان اربیل یک میلیون و یازده هزار و سیصدو چهل و هشت نفر هستند به طوری که نهصدو بیست و هشت هزار و هشتصدو بیست و سه نفر از آنها جز رای دهندگان عمومی و هشتاد دو هزار و پانصدو بیست و پنج نفر از آنها واجدین شرایط رای دادن خاص هستند.

مجموع واجدین شرایط در استان سلیمانیه یک میلیون و هفتادو هشت هزار و ششصدو هشتادو هفت نفر هستند که از این تعداد یک میلیون و سه هزار و هفتصدو هفتاد دو نفر واجدین شرایط رای دادن عمومی و هفتادو چهار هزار و ۹۱ نهصدور پانزده نفر واجدین شرایط رای دادن خاص می‌باشند.

مجموع واجدین شرایط رای دادن در استان دهوک هفتصد و سی و پنج هزار و پانصدو چهل و سه نفر هستند که از این تعداد ششصدو هشتاد هزار و چهارصدو چهل و سه نفر واجدین شرایط رای دادن عمومی و پنجاه و پنج هزار و صد نفر واجدین شرایط رای دادن خاص هستند.

مجموع واجدین شرایط رای دادن در استان حلبجه شصت و دو هزار و پانصدو هشتادو چهار نفر هستند که از این تعداد پنجاه و نه هزار و پنج نفر واجدین شرایط رای دادن عمومی و سه هزار و ۵۷۹ نفر واجد شرایط رای دادن خاص هستند.

کد خبر 2776045

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha