۴۵۷ گونه جانوری در اکوسیستم های آبی و خشکی کردستان شناسایی شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: تا کنون ۴۵۷ گونه جانوری در اکوسیستم های آبی و خشکی سطح استان شنسیی شده است.

به گزارش کرد پرس، اقبال حمیدی در گفت و گو با خبرنگاران، گفت: در کنوانسیون زیست شناسان ۱۹۳۱ در شهر فلورانس ایتالیا به منظور شناساندن گونه های در خطر انقراض، روز دوازدهم مهر (چهارم اکتبر) روز جهانی حیوانات در نظر گرفته شد.

وی اظهار کرد: تنوع زیستی کره زمین به سرعت در حال کاهش است و این امر به صورت مستقیم و غیرمستقیم ناشی از فعالیت های انسان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه اکوسیتم های طبیعی زمین به طور عمده توسط انسان تغییر داده شده و بعضی تا سر حد نابودی تخریب شده اند، افزود: نظم موجود در چرخه های زیست، زمین، شیمیایی به هم خورده، فرسایش خاک های حاصلخیز شدت گرفته و اقلیم در حال تغییر است.

حمیدی ادامه داد: تعداد زیاد و نامعلومی از گونه های جانوری منقرض شده اند و اندازه جمعیت بسیاری از حیوانات کاهش یافته و در معرض انقراض قرار دارند، همچنین بسیاری از حیوانات برای ادامه حیات خود نیاز به مداخله انسان دارند.

وی یادآور شد: در استان کردستان تاکنون بیش از ۴۵۷ گونه مهره دار شناسایی شده است که در این میان پرندگان با ۳۱۱ مورد بیشترین تعداد گونه را داشته و دوزیستان با هفت گونه کمترین تعداد را دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان بیان کرد: پستانداران ۴۷ گونه، خزندگان ۳۸ گونه و ماهیان ۵۴ گونه جمعیت مهره داران استان را تشکیل می دهند.

حمیدی گفت: داشتن گونه های منحصربه فردی همچون قوچ و میش، کل و بز، کفتار، گربه وحشی، سمندر خال زرد کردستانی، سمندر آتشین، پلنگ، خرس قهوه ای، عقاب طلایی، انواع مرغابی، سنجاب درختی و سنجاب زمینی غنای تنوع زیست استان را نشان می دهد.

وی اظهار کرد: در استان کردستان بیش از ۴۰ گونه جانوری در معرض خطر تهدید و انقراض قرار دارند که در این میان گونه های پلنگ، خرس قهوه ای، سمندر آتشین و سمندر خال زرد کردستانی در وضعیت بغرنج تری قرار دارند.

کد خبر 2776059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha