عشایر آذربایجان غربی رتبه اول تولید شیر و صنایع دستی ایران هستند

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی گفت: عشایر استان با تولید سالانه ۵۰ هزار تن شیر در کشور دارای رتبه اول هستند و در صنایع دستی نیز در جایگاه اول قرار دارند.

به گزارش کردپرس، علی ناجی، در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به نامگذاری ۱۵ مهرماه در تقویم کشور بنام روز ملی روستا و عشایر افزود : با توجه به ظرفیتهای خوب تولید محصولات عشایری استان، آذربایجان‌غربی جزو ۳ یا ۴ استان عشایر نشین در کشور است.

ناجی افزود: از دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار عرصه مرتعی، یک میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار قلمرو عشایری استان است. همچنین جمعیت عشایری استان  حدود ۲۰ هزار خانوار است و عشایر استان با ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه در تمامی شهرستان‌ها به جز تکاب پراکنده هستند.

او با بیان اینکه نزدیک به ۲ میلیون راس واحد دامی در اختیار عشایر استان است، افزود: عشایر استان سالانه با تولید ۵۰ هزار تن شیر رتبه یک کشوری و با تولید ۱۵ هزار تن گوشت قرمز، رتبه۳ جایگاه کشوری را دارد.

مدیرکل امور عشایر استان با اشاره به اینکه ۲۵ درصد نیازهای پروتینی استان را عشایر استان تولید می کنند، افزود: رتبه اول تولیدات صنایع دستی در کشور مختص عشایر استان است.

ناجی با اشاره به وجود ۲ قطب ییلاقی چالدران و شاهین دژ در استان و ۳۳۶ قشلاق عشایری اظهار کرد: همچنین عشایر استان از قسمت اعظم ییلاقات سهند در آذربایجان شرقی نیز برای کوچ استفاده می‌کنند.

او با بیان اینکه هزار کیلومتر ایل راه عشایری در استان داریم، گفت: امسال بیش از ۶۴۰ کیلومتر ایل راه مرمت، بازسازی و احداث شده است. هممچنین عمده خدماتی که به عشایر ارائه می شود رایگان است؛ ارائه پنل‌های خورشیدی، تامین آب و ایل راه از جمله خدماتی است که به عشایر ارائه می‌شود.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی با بیان اینکه عمدتا عشایر استان در مناطق صعب العبور واقع شدند و از محرومیتهای مزمن رنج می برند،افزود: با توجه به اینکه سازمان عشایری کشور به تنهایی همه نیازهای این قشر را نمی‌تواند برآورده کند لذا به همه دستگاهها وظیفه ای تعیین شده تا بودجه لازم برای ارتقای شاخصهای برخورداری عشایر تصویب و اجرا کنند. با توجه به اینکه رفع نیازهای جامعه عشایری فرابخشی است، لذا اداره کل همواره نیازهای جامعه عشایری را احصا و به دستگاههای اجرایی اعلام می شود.

کد خبر 2776085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha