آشتی یا تاکتیک؟ تحلیل دست دادن رهبر حزب تندرو ترکیه با کردها

سرویس جهان- تشدید درگیری در منطقه، در کنار برخی ملاحظات دیگر، باعث دست دادن غیرمنتظره بین قانونگذاران DEM پارتی طرفدار کردها و دولت باغچه لی، رهبر حزب حزب حرکت ملی، به عنوان دو دشمن دیرینه با همدیگر شده است.

به گزارش کردپرس، اتفاق نادر دست دادن بین دولت باغچه لی، رهبر حزب حرکت ملی (MHP) ترکیه، متحد اصلی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و نمایندگان حزب DEM طرفدار کردها در اوایل این هفته فرصتی فراهم کرد تا نگاهی اجمالی به سابقه رفتار نمایندگان در پارلمان ترکیه را که مملو از تنشها و دعواهای حزبی بوده، داشته باشیم.

دولت باغچه لی پس از پایان سخنرانی اردوغان، به مناسبت اتمام تعطیلات تابستانی نمایندگان و آغاز دوره جدی فعالیت در روز سه‌شنبه گذشته، به روسای حزب DEM پارتی نزدیک شد و دست خود را به سوی گروهی از نمایندگان متعجب حزب DEM دراز کرد.

حزب برابری و دموکراسی یا DEM پارتی، به عنوان سومین حزب سیاسی بزرگ در پارلمان ترکیه، نماینده اصلی کردهای این کشور است که نزدیک به 20 درصد از کل جمعیت را تشکیل می دهند. باغچه لی بارها خواستار انحلال حزب DEM و همقطاران آن در گذشته، به اتهام ارتباط داشتن با تروریسم شده است. آخرین باری که باغچه لی با نمایندگان کرد حزب DEM در پارلمان دست داد، حداقل یک دهه پیش و قبل از اتحاد انتخاباتی باغچه لی با حزب حاکم اردوغان بود.

 اما مصافحه او با نمایندگان کرد تنها نکته شگفت انگیز او نبود بلکه اظهارات او پس از دست دادن با نمایندگان دم پارتی شگفتی بیشتری به همراه داشت. او گفت: «ما وارد دوره جدیدی می شویم. با این که ما به دنبال صلح در جهان هستیم اما ما باید ابتدا صلح را در کشور خودمان برقرار کنیم.»

سخنان او همان در راستای چیزی بود که اردوغان در سخنرانی خود در پارلمان ابراز کرد. وی خواستار برقراری آشتی در داخل کشور شد و در عین حال به گسترش جنگ در منطقه اشاره کرد.

وی خطاب به نمایندگان گفت: «به ویژه در چنین دوره‌ای ضروری است که مجلس ما، هم با دولت و هم با اپوزیسیون، طوری عمل کند که اعتماد ملت ما را برانگیزد و این را به دشمنان ما القا کند. اگر هماهنگی، اجماع و گفت‌وگوهای درون پارلمان در چارچوب احترام متقابل انجام ‌شود، این مسئله در جامعه منعکس خواهد شد و راه را برای ایجاد صلح و امنیت در کشور هموار می‌کند.»

با توجه به اینها، آیا اتحاد حاکم بر ترکیه، واقعاً نگران است که جنگ‌های اخیر در منطقه مستقیماً امنیت ملی این کشور را تهدید کند؟ طبق اجماع ناظران مستقل لزوما این طور نیست.

برک اسن، استاد علوم سیاسی در دانشگاه سابانچی استانبول، در این باره به المانیتور گفت که این نگرانی ممکن است به عمیق تر شدن بحران هزینه های زندگی در کشور مربوط باشد. تقاضا با توجه به اقدامات ریاضتی در حال کاهش است. شاید حتی رکود هم در پیش باشد.»

به گفته وی، رفع تنش با مخالفان، در این دوره بحران که خشم عمومی را افزای شداده، ممکن است به نفع ائتلاف حاکم باشد.

بر اساس داده های رسمی منتشر شده در اوایل این هفته، تورم سالانه ترکیه در ماه سپتامبر به کمتر از حد انتظار 49 درصد کاهش یافت. این در حالی است که تورم ماه به ماه 2.97 درصد افزایش یافته است.

دلیل دیگر خوش رفتاری ائتلاف حاکم با کردها ممکن است به تلاش‌های ائتلاف حاکم برای پیش‌نویس قانون اساسی جدید مرتبط باشد که راه را برای ریاست‌جمهوری اردوغان برای سومین دوره هموار می‌کند. ائتلاف کنونی حزب حاکم عدالت و توسعه  اردوغان با MHP به رهبری باغچه لی دو سوم کرسی های لازم برای تصویب اصلاحات قانون اساسی را ندارد. به این ترتیب، دست دادن باغچه لی با نمیندگان کرد ممکن است بخشی از کمپین «نرمش» گسترده‌تر اردوغان پس از انتخابات محلی 2023 باشد که در آن حزب حاکم او موقعیت خود را به عنوان حزب پیشرو از دست داد.

با این حال، اسن هشدار داد که دست دادن با کردها، نمی تواند به تنهایی نشان دهنده یک تغییر طولانی مدت باشد. او گفت که ائتلاف حاکم، بسته به منافع آن، به افزایش یا کاهش تنش ها ادامه خواهد داد.

احساسات حزب DEM نیز به همین ترتیب محدود به نظر می رسد.

گلستان کوچیگیت، رئیس فراکسیون پارلمانی حزب DEM پارتی به خبرنگاران گفت: « دست دادن و گفتگوی نمایندگان احزاب سیاسی بسیار طبیعی است. «اگر قبلاً این کار انجام نشده، با ماهیت سیاست مغایرت داشته است. به نظر ما درست نیست که معنای خاصی به آن نسبت دهیم.»

منبع: المانیتور

کد خبر 2776128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha