پایان فصل برداشت گندم سرآغاز روزهای غمناک گندمکاران کردستانی

فصل برداشت گندم در کردستان از روزهای ابتدایی تیر ماه آغاز می شود و تقریبا اواخر شهریور ماه نیز به اتمام می رسد، اما این اتمام فصل برداشت، سرآغاز داستان پرغصه و غمناک گندمکاران بخت برگشته ای است که باید چشم انتظار دریافت پول گندم خود باشند.

به گزارش کرد پرس، زندگی این کشاورزان با وعده های سرخرمن مسئولان چند سالی است عجین شده و هر ساله داد و ناله آنان را از بی پولی در می آورد تا جایی که دیگر به ستوه آمده و کاسه صبرشان از وعده های توخالی لبریز می شود.

هر سال از اول مهر کار آماده سازی زمین های کشاورزی آغاز و با توجه به سرمای زودرس منطقه کوهستانی کردستان، کار کاشت نیز بلافاصله آغاز می شود؛ کشاورزان کردستانی به امید کسب درآمدی ناچیز هر آنچه در دست مایه دارند برای هزینه های آماده سازی، کاشت، سمپاشی، کوددهی و ... هزینه می کنند و چشمشان به فصل برداشت است؛ فصلی که البته با مدیریت نامدیران در حوزه کشاورزی هر سال به کام گندمکاران کردستانی تلخ می شود.

امروز بیش از ۲۰ روز از آخرین روزهای برداشت محصول گندم در کردستان می گذرد، اما برای گندمکارانی که تمام هم و غم خود را از سال زراعی گذشته تا امروز برای فروش محصول و رسیدن به حاصل دست رنجشان گذاشته اند، بیش از ۲۰۰ روز می گذرد؛ در روزهایی که باید بچه های خود را به مدرسه و دانشگاه روانه کنند، تنها حرف های توخالی مسئولان را در جیب دارند؛ در روزها و شب هایی که باید سفره های خود را برای خانواده و مهمانانشان پهن کنند، تنها وعده های سرخرمن مسئولان را در سفره دارند.

استان کردستان امسال دومین استان کشور از لحاظ برداشت محصول گندم در کشور شناخته می شود، رتبه ای که افتخار و هیاهویش برای مسئولان است و بی پولی و غمباریش برای گندمکاران؛ با خرید هر دانه گندم مسئولان باد به غبغب می اندازند و کشاورزان به غم غصه هایشان افزوده می شود.

بیش از ۲۰ روز از پایان فصل برداشت گندم در کردستان گذشته و هنوز هم ۴۷ درصد از پول گندم گندمکاران کردستانی که به صورت تضمینی خریداری شده، پرداخت نشده است و از آنجایی که جذب اعتبار و پرداخت بدهی برای مسئولان افتخاری ندارد، دیگر کاری به گندمکاران ندارند و تنها وعده های توخالی و بیهوده می دهند.

البته در این مدت استان کردستان دستخوش تغییراتی در حوزه مدیریت کلان استان شده و حالا کورسوی امیدی برای کشاورزان کردستانی باقیمانده است چرا که استاندار جدید کردستان در شورای زکات استان بر پیگیری مطالبات کشاورزان تاکید کرده بود.

دیگران که افتخار میزان برداشت و دوم شدن در تولید را برای خود برداشتند و رفتند، حالا اما گندمکاران کردستانی چشم انتظار پیگیری های آرش لهونی هستند که وعده داده، به زودی مطالبات کشاورزان پرداخت می شود.

حالا باز هم گندمکاران کردستانی چشم انتظار وعده ای نو از استانداری نو هستند تا اگر به بار بنشیند شاید رمق کنند و فصل زراعی جدید را با روحیه و انگیزه بیشتری پی گرفته و با امید بیشتری به آینده بنگرند.

کد خبر 2776140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha