شناسایی ۴ همت گردش مالی مشکوک به فرار مالیاتی/۲۴ متخلف در حوزه فساد اداری محکوم شدند

بازرس کل استان کردستان گفت: در یکی از بازرسی های صورت گرفته از بانک های کردستان بیش از ۴ همت گردش مالیاتی کشف شد که هیچ پرونده مالیاتی نداشتند و در این راستا پرونده قضایی تشکیل شد.

به گزارش کرد پرس، عیسی هواسی در نشست خبری با رسانه های کردستان که به مناسبت سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، گفت: یکی از مهمترین حوزه های کاری سازمان بازرسی در کردستان زمین است؛ تامین زمین برای پروژه های عمرانی و عام المنفعه مانند مسکن ملی، جلوگیری از زمین خواری، تغییر کاربری و ... در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار کرد: یک هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی ملی در ۶ ماهه نخست امسال احصا شد و دستگاه های متولی مکلف شدند نسبت به متخلفان پرونده قضایی تشکیل دهند.

بازرس کل استان کردستان افزود: یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع از اراضی شهری و دولتی نیز توسط سازمان شناسایی شد که یا تصرف شده بود و یا تغییر کاربری داده شده بود.

هواسی ادامه داد: تمرکز بر اراضی در خطر اطراف شهرها نیز یکی دیگر از حوزه های کاری این سازمان است و با تفسیر نقشه و عکس های هوایی گذشته، اراضی شناسایی و تعیین تکلیف شدند.

وی یادآور شد: ۲۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از این اراضی در سنندج و ۱۲۲ هکتار در بانه شناسایی شدند که با مدارک جعلی سند سازی شده بودند که ارزش ریالی این زمین ها بیش از یک همت بود.

بازرس کل استان کردستان بیان کرد: وصول حقوق دولتی و فرار مالیاتی دیگر حوزه با اهمیت سازمان بازرسی است که که در حوزه وصول حقوق دولتی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری حقوق دولتی شناسایی شد که تا امروز توانسته ایم ۲۰۰ میلیارد تومان آن را وصول کنیم.

هواسی گفت: در بحث فرار مالیاتی نیز به دلیل عدم شفافیت در گردش های مالی، نمی توان آنگونه که باید نظارت داشت اما بانک ها مکلف هستند هر گونه جابجایی مشکوک را اعلام کنند.

وی اظهار کرد: در یکی از بازرسی های صورت گرفته از بانک های کردستان بیش از ۴ همت گردش مالیاتی کشف شد که هیچ پرونده مالیاتی نداشتند و در این راستا پرونده قضایی تشکیل شد.

بازرس کل استان کردستان افزود: در سال گذشته بیش از ۱۸۰ گزارش آسیب شناسی به مسئولان استان کردستان در حوزه های مختلف درمان، آموزش، صنعت، معدن، بهداشت، کشاورزی و ... ارسال شد.

هواسی ادامه داد: شرکت های معدنی و صنعتی کردستان مکلف هستند که گردش مالی خود را در بانک های داخل استان متمرکز کنند و در حالی که گردش مالی این شرکت ها ۶۰ همت در سال است اما تنها ۵۰ درصد آن معادل ۳۰ همت در بانک های کردستان گردش دارد و این باعث هدر رفت منابع و هزینه کرد در دیگر استان های کشور می شود.

وی یادآور شد: در حوزه برخورد با فساد در ۶ ماهه سال جاری برای ۲۴ متخلف‌ در حوزه تخلفات اداری و انتظامی پرونده تشکیل و محکومیت قطعی آنها گرفته شد، ضمن اینکه برای ۵ متخلف دیگر پرونده کیفری تشکیل و احکامی مانند شلاق، انفصال از خدمت و ... گرفته شد.

بازرس کل استان کردستان یکی از نیازهای استان را اجرای طرح های بر پایه اشتغال عنوان کرد و بیان کرد: طرح هایی که در حوزه نفت و گاز اجرا می شوند سرمایه بر هستند یعنی با سرمایه زیاد اجرا می شوند ولی کمترین اشتغال را دارند که در کردستان نیاز به اجرای طرح هایی با سرمایه کمتر و اشتغال بیشتر داریم.

هواسی یکی از اشکالات بخش اقتصادی استان را نبود مشاوره های حوزه تجارت دانست و گفت: موسسات و شرکت هایی وجود ندارد که تجاری سازی و برندسازی محصولات واحدهای تولیدی استان را انجام دهند.

وی با تاکید براینکه مدیران اقتصادی باید طرح توجیهی فنی و بازاریابی و صادرات را تهیه کنند، اظهار کرد: از هلدینگ ها و شرکت های بزرگ برای سرمایه گذاری در استان حمایت می کنیم.

بازرس کل استان کردستان افرود: یکی دیگر از مشکلات ما عدم جذب سرمایه گذار خارجی است که سهم استان کردستان در این حوزه در کشور کمتر از یک درصد است که این جای تعجب دارد با وجود تمام ظرفیت ها چرا باید اینگونه باشد.

بازرس کل استان کردستان در ادامه نشست در پاسخ به خبرنگار کرد پرس در خصوص پرونده معرفی فردی که حکم انفصال از خدمت دارد از سوی اعضای شورای شهر زرینه به عنوان شهردار که ۲ سال است بدون شهردار، مانده، ادامه داد: سازمان بازرسی به این موضوع ورود کرده، اما متاسفانه قانون شورای شهر و شهرداری در کل کشور خلا دارد که مشکلاتی را برای نظارت بر آنها داریم.

هواسی یادآور شد: وقتی شورای شهر، شهردار را معرفی می کند و خودش هم ناظر بر عملکرد وی است، تعارض منافع ایجاد می شود و همین امر باعث می شود گاها شهردارها به دنبال پاسخگویی به خواسته های اعضای شورای شهر باشند.

وی در خصوص دیگر سوال خبرنگار کرد پرس در رابطه با پرونده تخلفات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، بیان کرد: به این موضوع ورود کرده ایم و در حال حاضر در حال رسیدگی به گزارش های رسیده از این اداره کل هستیم.

بازرس کل استان کردستان در ادامه سخنان خود به قانون جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: اداره کل راه و شهرسازی در اجرای این قانون به شدت اهمال کاری می کند و ما نیز به این موضوع ورود کرده و به دنبال چرایی آن هستیم.

هواسی در ادامه سخنان خود در رابطه با تخلفات عمده ای که در مجموعه شهرداری سنندج رقم خورده به ویژه بحث عدم پرداخت بیمه تامین اجتماعی کارکنان، اظهار کرد: در شهرداری سنندج مشکلات بسیاری داریم که این اقدام در وهله اول ترک فعل شناخته می شود.

وی افزود: در بحث مدیریت شهری دچار مشکلات بسیاری داریم که بعضاً به دلیل تخلفاتی که در کمیسیون های مختلف مانند کمیسیون ماده صد و ۵، دود آن به چشم مردم می رود.

کد خبر 2776247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha