میزان آرای دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان در زمینهای حریف

خبرگزاری کردپرس با گردآوری دادەها و استناد به گزارشهای رسانه دراو میدیا در خصوص میزان آرای دو حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی در سطح استانهای سلیمانیه و اربیل به مقایسه آرای این دو حزب در سطح این دو استان پرداخته است.

به گزارش کردپرس، پس از سال ۱۹۹۲ تعداد ۱۲ انتخابات عمومی در اقلیم کردستان برگزار شدند که از این تعداد ۲ انتخابات مربوط به انتخابات شوراها و ۵ انتخابات مربوط به پارلمان کردستان و ۵ انتخابات هم مربوط به انتخابات مجلس عراق بوده است. دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان(حزب دمکرات و اتحادیه میهنی) در همه این دوره‌های انتخاباتی شرکت کردند. در گزارش زیر به آرای این دو حزب در زمینهای حریف (اربیل و سلیمانیه) که با لیست مستقل در این انتخاباتها شرکت کردند اشاره می‌کنیم.

آرای حزب دمکرات کردستان در انتخاباتهای عمومی(۱۹۹۲-۲۰۲۱) در سطح استان سلیمانیه 
       -  در اولین دوره  در سال ۱۹۹۲ تعداد ۹۲ هزار و ۴۴۹ رای کسب کرد.

  • در سال ۲۰۰۵ و در اولین دوره انتخابات شوراهای استانی ۹۱ هزار و ۵۷۸ رای به دست آورد که آرای این حزب در مقایسه با انتخابات سال ۱۹۹۲ در استان سلیمانیه ارای به میزان حدود ۱ درصد کاهش پیدا کرد.
  • در انتخابات دومین دوره شوراهای استانی عراق در سال ۲۰۱۰ این حزب ۸۲ هزار و ۱۲۱ رای به دست آورد که در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۰۵ به میزان ۱۰ درصد کاهش داشته است.
  • در انتخابات سومین دوره انتخابات مجلس عراق آرای این حزب در سلیمانیه ۹۳ هزار و ۴۱۰ رای بود که در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۰ این میزان حدود ۱۴ درصد افزایش داشته است.
  • این حزب درچهارمین دوره انتخابات مجلس عراق در استان سلیمانیه درسال ۲۰۱۸ تنها ۴۸ هزار و ۷۰۶ رای به دست آورد که در مقایسه با دوره دوم در سال ۲۰۱۴ به میزان حدود  ۴۴ درصد کاهش داشته است.

     - در آخرین انتخابات مجلس عراق در سال ۲۰۲۱ این حزب توانست در استان سلیمانیه ۵۴ هزار و ۸۹۱ رای کسب کند که در مقایسه با دوره قبلی (چهارمین دوره مجلس عراق) ۱۳ درصد افزایش داشته است. به جدول و نمودار زیر رجوع گردد

میزان آرای دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان در زمینهای حریف

آرای حزب اتحادیه میهنی کردستان در انتخاباتهای عمومی (۱۹۹۲-۲۰۲۱)   در سطح استان اربیل

  • این حزب در اولین دوره انتخابات پارلمان کردستان در سال ۱۹۹۲ تعداد ۱۸۴ هزار و ۳۵۲ رای به دست آورد.
  • در اولین دوره انتخابات شوراهای استانی ۲۴۴ هزار و ۳۸۳ رای به دست آورد که در  مقایسه با دوره قبلی در سال ۱۹۹۲ در سطح استان اربیل به میزان ۳۳ درصد افزایش داشت.
  • این حزب  در دومین دوره انتخابات مجلس عراق توانست ۱۲۴ هزار و ۶۳۲ رای به دست آورد که درمقایسه یا سال ۲۰۰۵ به میزان ۴۹ درصد افزایش آرا داشته است.
  • این حزب در انتخابات سومین دوره مجلس عراق در استان اربیل ۱۶۸ هزار و ۶۸۸ رای به دست آورد که در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۰ ۳۵ درصد افزایش ارا داشته است.

اتحادیه میهنی در انتخابات  چهارمین دوره مجلس عراق در سال ۲۰۱۸ تنها ۷۹ هزار و ۷۴۵ رای به دست آورد که در مقایسه با انتخابات سال  ۲۰۱۴ به میزان ۵۳ درصد کاهش داشته است.

آرای این حزب در آخرین انتخابات مجلس عراق در سال ۲۰۲۱ تنها ۶۵ هزار و ۸۶۲ رای بود که در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۸ به میزان ۱۷ درصد ریزش داشت.

به جدول و نمودار زیر رجوع گردد

میزان آرای دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان در زمینهای حریف

مقایسه آرای دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان در انتخاباتهای عمومی از ۱۹۹۲ تا ۲۰۲۱ در سطح استانهای اربیل و سلیمانیه

با توجه به نتایج آرای دو حزب در سطح استانهای اربیل و سلیمانیه می توان نتیجه گرفت که:

حزب دمکرات کردستان بیشترین آرا را در سومین دوره انتخابات مجلس عراق در سال ۲۰۱۴ با تعداد ۹۳ هزار و ۴۱۰ رای در سطح استان سلیمانیه و به دنبال آن کمترین آرا را در انتخابات چهارمین دوره مجلس در سال ۲۰۱۸ با تعداد آرای ۴۸ هزار و ۷۰۶ رای در زمین حریف(سلیمانیه) کسب کرده است.

اتحادیه میهنی کردستان بیشترین آرا را در اولین دوره انتخابات شوراهای استانی در سال ۲۰۰۵ با ۲۴۴ هزار و ۳۸۳ رای و کمترین آرا را در انتخابات آخرین دوره مجلس عراق در سال ۲۰۲۱ با ۶۵ هزار و ۸۶۲ رای در زمین حریف (اربیل) به دست آورده است.

ناگفته نماند که روند آرای حزب دمکرات کردستان از ابتدای اولین دوره انتخاباتهای عمومی از سال ۱۹۹۲ تا سال ۲۰۲۱ به جز در سومین انتخابات مجلس عراق در سال ۲۰۱۴ در بقیه دوره‌ها در سطح استان سلیمانیه سیر نزولی داشته است.

اما آرای حزب اتحادیه میهنی کردستان در طول این سالهای در سطح استان اربیل نوسان بیشتری داشته است.

کد خبر 2776339

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha