کمکهای مالی احزاب برای برگزاری کارزارهای انتخاباتی، به نامزدهایشان چه مقدار بوده است؟

احزاب و جناحهای سیاسی به طرق مختلف با نامزدهای خود در امر کارزارهای انتخاباتی  همکاری کرده‌اند. حزب دمکرات کردستان بیشترین هزینه‌های مالی را برای نامزدهای خود صرف کرده است، جنبش نسل نو تنها به چاپ پوسترهای انتخاباتی بسنده کرده است برخی از احزاب نیز به علت وضعیت بد مالی قادر به همکاری با نامزدهای خود نبوده‌اند.

به گزارش کردپرس به نقل از وبسایت خبری روداو، میزان کمکهای مالی احزاب به هر کدام از نامزدهای انتخاباتی خود به شرح زیر می‌باشد:

حزب دمکرات کردستان

حزب دمکرات کردستان در مقایسه با احزاب دیگر  بیشترین همکاری مالی را با نامزدهای انتخاباتی خود داشته است با این حال مقامات این حزب حاضر به مصاحبه در این باره نشدند.

اتحادیه میهنی کردستان

اتحادیه میهنی کردستان با ۱۷۲ نامزد در هر چهار حوزه انتخاباتی در انتخابات پارلمانی شرکت کرده است.

منبعی از دفتر سیاسی این حزب در اربیل اعلام کرد نامزدهای اتحادیه میهنی کردستان تا کنون مبلغ ۵ میلیون دینار را  برای صرف هزینه‌های مبارزات انتخاباتی دریافت کرده‌اند و از صرف مبلغ دیگری که هنوز مقدار آن مشخص نیست برای نامزدهای حزب خبر داد.

لاجان محمد یکی از نامزدهای اتحادیه میهنی در حوزه انتخابیه اربیل گفت تا کنون مبلغ ۵ میلیون دینار دریافت کرده‌ایم و قرار است ۵ میلیون دینار دیگر نیز برای ما هزینه شود.

جنبش تغییر

جنبش تغییر با ۵۹ کاندید در انتخابات پارلمانی شرکت می‌کند، کارزان گردی نامزد این حزب در حوزه انتخابیه اربیل در گفتگو با روداو اعلام کرد هر نامزد از جنبش تغییر مبلغ ۳ هزار دلار دریافت کرده است و برای هر کدام از آنها ۵ پوستر انتخاباتی چاپ شده است.

ائتلاف میهنی

ائتلاف میهنی به ریاست آرام قادر هیچ پولی را برای نامزدهای انتخاباتی خود در امر تبلیغات انتخاباتی هزینه نکرده است وی در جایگاه رئیس این حزب اعلام کرد به علت وضعیت بد مالی حزب نتوانستیم هیچ پولی را برای انجام مبارازت انتخاباتی برای نامزدهای خود هزینه کنیم هر آنچه که نامزدها انجام می‌دهند از جیب خودشان هزینه می‌کنند.

لیست ائتلاف کردستان

ائتلاف کردستان متشکل از حزب سوسیال دمکرات، حزب زحمت کشان و حزب شیوعی است، اما هر کدام از این احزاب به طور جداگانه به کارزارهای انتخاباتی خود می‌پردازند.

هیوا عمر رئیس لیست انتخاباتی ائتلاف کردستان که نامزد حزب شیوعی (حزب کمونیست کردستان) است در گفتگو با روداو اعلام کرد برای کاندیدای خود ۳ میلیون دینار در امر تبلیغات انتخاباتی هزینه شده است.

حزب زحمت‌کشان کردستان با ۹ کاندید در چارچوب ائتلاف کردستان در انتخابات پارلمانی شرکت کرده است با این حال هیچ مبلغ مالی به نامزدهای انتخاباتی خود اختصاص نداده است، هیوا سید سلیم عضو دفتر سیاسی حزب در این باره اعلام کرد وضعیت مالی حزب آنها خوب نیست بنابراین نتوانسته‌اند هیچ پول مشخصی رابرای کمک به نامزدهای خود در امر تبلیغات انتخاباتی اختصاص دهند، این نامزدها با هزینه خود در این کارزارهای انتخاباتی شرکت کرده‌اند.

رسانه خبری روداو  با ریبین محمد رئیس لیست ائتلاف کردستان و نامزد حزب سوسیال دمکرات و با مسئول دفتر سیاسی آمار و انتخابات حزب سوسیال دمکرات تماس گرفت اما این افراد هیچگونه اطلاعاتی را در خصوص مبلغ هزینه شده ارائه ندادند.

حزب اتحاد اسلامی

حزب اتحاد اسلامی کردستان به طورکلی یک میلیون تا یک میلیون دویست هزار دینار برای نامزدهای انتخاباتی خود هزینه کرده است اما مبلغ این کمک در تشکیلاتهای مختلف متفاوت است.

همین اسکندر، مسئول دستگاه انتخاباتی اتحاد اسلامی در گفتگو با روداو اعلام کرد کمک مالی از سوی حزب متبوع او بینیک میلیون تا یک میلیون و دویست هزار دینار است اما ممکن است به تعدادی از کاندیداها بیشتر از این مبلغ اختصاص یافته باشد، تشکیلاتی از این حزبوجود دارد چون تعداد نامزدهای آن کم می‌باشند بنابراین در داخل خود نشکیلات کمکهای مالی جمع‌آوری شده است و به نامزدها مربوطه برای شرکت در کارزارهای انتتخاباتی پرداخت شده است.

جماعت عدالت کردستان

حزب جماعت عدالت کردستان با ۴۷ نامزد انتخباتی در انتخابات پارلمان کردستان شرکت کرده است بیستون حمه صالح مسئول دفتر سیاسی این حزب در گفتگو با روداو اعلام کرد  یک میلیون و ۵۰۰ هزار دینار به هر نامزد اختصاص داده شده است به این ترتیب این حزب ۷۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دینار به همه نامزدهای خود اختصاص داده است.

جنبش اسلامی کردستان

جنبش اسلامی کردستان مبلغ ناچیزی را برای کمک مالی به نامزدهای خود اختصاص داده است. این حزب با شش نامزد در انتخابات پارلانی کردستان شرکت کرده است در استان دهوک هیچ کاندیدی ندارند، در استان حلبچه نیز کاندیدای این حزب به نفهع جماعتعدالت کردستان کناره گیری کرد. ملا خطاب نامزد این حزب در حوزه سلیمانیه اعلام کرد هر کدام از نامزدهای جنبش اسلامی کردستان ۲۵۰ هزار دینار دریافت کرده است.

جریان موضع میهنی

جریان موضع میهنی به ریاست علی حمه صالح در انتخابات شرکت کرده است اما هیچ پولی به نامزدهای آن اختصاص داده نشده است. آواز صالح که یکی از نامزدهای این حزب است در گفتگو با روداو اعلام کرد برای ما هیچ پولی به عنوان کمک هزینه نشده است زیرا با توجه به این که ما یک حزب نوپا هستیم هیچ منبع مالی مشخصی نداریم، تنها تعدادی پوستر برای نامزدهای این حزب چاپ شده‌اند، که آنها هم  با کمکهای مالی تعدادی از افراد به صورت شخصی تامین شده‌اند و تعدادی از آگهی‌های تبلیغاتی ما در شبکه‌های  اجتماعی اسپانسر شده‌اند.

در این باره دکتر ریبوار کریم محمود، عضو کمیته برگزاری و مسئول دفتر انتخاباتی جنبش موضع میهنی در گفتگو با روداو اعلام کرد هیچ مبلغ مشخصی به عنوان کمک مالی در اختیار نامزدهایشان قرار نگرفته است. تنها تعدادی پوستر انتخاباتی به این نامزدها تحویل داده شده است که با هزینه شخصی صورت گرفته است.

جبهه خلق

جبهه خلق، به ریاست لاهور شیخ جنگی به عنوان یک حزب جدید برای اولین بار در انتخابات شرکت خواهد کرد این حزب کمک مالی مشخصی را برای نامزدهای خود هزینه کرده است، زهرا سعدالله این حزب در گفتگو با رو داو اعلام کرد به هر کدام از نامزدهای جبهه خلق ۳ میلیون دینار برای برگزاری کارزارهای انتخاباتی اختصاص داده شده است.

جبهه ترکمانی

جبهه ترکمانی در اربیل با لیستی که شامل ۱۱ نامزد است در انتخابات پارلمانی شرکت کرده است و انتظار دارد که با لیست به پارلمان ورود کند، از این رو نامزدی برای کسب کرسی اقلیتها ندارند، فکرت لطفی مسئول دفتر انتخاباتی جبهه ترکمانی اربیل در گفتگو بار روداو اعلام کرد در دو مرحله مبلغ ۵ هزار دلار را برای نامزدهای خود هزینه کرده‌ایم.

جنبش نسل نو

جنبش نسل نو هیچ کمک مالی به نامزدهای انتخاباتی خود اختصاص نداده است، تنها برای آنها پوستر چاپ کرده است. شوان سعید نامزد این حزب در حوزه انتخابیه دهوک در گفتگو با روداو اعلام کرد هیچ کمک مالی دریافت نکرده‌ایم بلکه برای هرکدام از نامزدهای این حزب ۴۰۰ پوستر انتخاباتی چاپ شده است.

به طورخلاصه می توان گفت کمکهای مالی احزاب به هر کدام از نامزدهای خود برای برگزاری کارزارهای انتخاباتی اینگونه است:

۱-حزب دمکرات کردستان؛ نامعلوم

۲- اتحادیه میهنی کردستان؛ نامعلوم

۳- جنبش تعییر؛۳ هزار دلار

۴- ائتلاف میهنی؛ صفر

۵- ائتلاف کردستانی: حزب شیوعی؛ ۳ میلیون دینار- حزب زحمتکشان کردستان؛ صفر- حزب سیال دمکرات؛ نامعلوم

۶- اتحاد اسلامی کردستان؛ یک میلیون تا یک میلیون و دویست هزار در بعضی موارد بیشتر

۷- حزب جماعت عدالت کردستان یک میلیون پانصد هزار دینار

۸- جنبش اسلامی کردستان ۲۵۰ هزار دینار

۹- موضع میهنی؛ صفر؛ تنها چاپ تعدادی پوستر

۱۰- جبهه خلق ۳ میلیون دینار

۱۱- جبهه ترکمانی ۵۰ هزار دلار در دو مرحله

۱۲- جنبش نسل نو؛ تنها تعداد ۴۰۰ پوستر تبلیغاتی

کد خبر 2776372

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha