تشدید تنش های حزبی در آستانه انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان

سرویس جهان- تنش های داخلی بین دو حزب اصلی کردستان عراق، تنها چند روز مانده به انتخابات پارلمانی در این منطقه تشدید شده است.

به گزارش کردپرس، تبلیغات انتخاباتی در کردستان عراق، به جای تمرکز بر مسائلی مانند روابط اقلیم کردستان با بغداد یا مسائل اقتصادی، تاکنون بر اختلافات و نارضایتی های داخلی بین بزرگترین احزاب کرد متمرکز بوده است. اگر تنش ها به همین منوال افزایش یابد، ممکن است تشکیل دولت پس از انتخابات - اگر نگوییم غیرممکن - بسیار دشوار شود.

کمیته عالی انتخابات حزب دمکرات کردستان  در 8 اکتبر یک فایل صوتی جنجالی از گفتگوی ادعایی بین بافل طالبانی، رهبر اتحادیه میهنی کردستان  و برادرش قباد منتشر کرد. قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم کردستان است. به نظر می رسد که این کلیپ صوتی به زبان انگلیسی، به وجود برنامه ای برای دستکاری نتایج انتخابات آتی پارلمان کردستان در 20 اکتبر اشاره دارد.

همچنین محتوای توهین آمیز و اظهارات توهین آمیزی در مورد پیشمرگه ها و مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان، یکی از اعضای ارشد حزب دموکرات کردستان در این فایل صوتی وجود دارد.

این فایل صوتی به ویژه توسط پلتفرم ها و رسانه های رسمی متعلق به حزب دموکرات کردستان وابسته به نخست وزیر بازنشر شده است.

با این حال، دیگر رسانه های مهم مرتبط با حزب دمکرات کردستان، مانند رووداو، که نزدیک به نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان است، این فایل صوتی ادعایی را کم اهمیت جلوه دادند. رسانه های وابسته به اپوزیسیون عمدتاً این مناقشه را نادیده گرفتند.

اتحادیه میهنی در واکنش به انتشار این فایل صوتی حزب دمکرات کردستان را به استفاده از هوش مصنوعی برای تولید آن متهم کرده است.

قباد طالبانی در بیانیه‌ای و در واکنش به انتشار این فایل صوتی گفت: « انتشار این فایل صوتی نشان دهنده شکست حزب دموکرات و وحشت آن از انتخابات است. این حزب که نمی‌تواند در صندوق‌های رای تقلب کند، به اقداماتی از سر استیصال روی آورده است.»

بسیاری از ناظران داخلی و خارجی اعتبار این کلیپ را زیر سوال برده و برخی احتمال داده اند که این فایل صوتی با استفاده از هوش مصنوعی تولید شده است.

 هاوکار میرزا فعال سیاسی در شبکه توییتر/X نوشت: «من به احزاب اهمیتی نمی دهم، اما تلاش برای فریب دادن غیرانگلیسی زبانان با استفاده از این قایل صوتی اقدام بدی است. من نمی‌خواهم شاهد سقوط هرچه بیشتر رسانه های کردی باشم.»

 شارو معروف، تحلیلگر کرد نیز در مورد این قضیه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این مسئله صرف نظر از اینکه کی از کدامیک از طرفین حمایت می کند، بی احترامی به ما کردها است زیرا عامل آن با انتشار آن سعی کرده  ما را فریب دهد.»

تحلیل واقعه

روابط بین دو حزب حاکم کردستان عراق در سال‌های گذشته به طور فزاینده‌ای ناکارآمد شده و تنش‌ها در طول مبارزات انتخاباتی اخیر افزایش یافته است.

مسرور بارزانی و قباد طالبانی در اولین روز آغاز کارزار انتخابات پارلمان کردستان، در جلسه هفتگی کابینه دولت اقلیم کردستان با یکدیگر درگیر شدند.

کردستان عراق در شش سال گذشه پس از برگزاری آخرین انتخابات پارلمانی، تحولات اقتصادی و سیاسی قابل توجهی را تجربه کرده است زیرا در سال 2017 با برگزاری رفراندوم دنبال استقلال بوده است:

مقامات اقلیم کردستان برای پرداخت حقوق کارمندان دولت دچار مشکل شده اند. این امر باعث نارضایتی عمومی از احزاب حاکم شده است.

صادرات مستقل نفت اقلیم کردستان توسط ترکیه به دنبال صدور حکم داوری بین المللی به نفع بغداد، در مارس 2023 به حالت تعلیق درآمد. این اقدام باعث تعمیق مشکلات اقتصادی در اقلیم کردستان شد.

حکومت اقلیم کردستان از سوی دولت فدرال عراق که به دنبال تغییر موازنه قدرت است،  تحت فشار قابل توجهی قرار دارد.

 مقامات کرد همچنین با مداخلات خارجی قابل توجهی، عمدتاً از سوی ترکیه روبرو شده اند.

آنکارا مرتباً حملات برون مرزی را به اهدافی در کردستان عراق انجام داده و از روابط نزدیک خود با حزب دمکرات کردستان برای پیشبرد برنامه های خود استفاده می کنند.

مبارزات انتخاباتی پارلمان کردستان به روابط با بغداد و مداخلات خارجی تنها به صورتی سطحی اشاره کرده است.

 در عوض، اختلافات داخلی کردستان عراق بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. این مسئله ممکن است فضایی ایجاد کند که باعث ایجاد دو قطبی شود و برخی از رای دهندگان نیز نسبت به این انتخابات بی تفاوت بمانند.

آینده

تشکیل دولت جدید پس از انتخابات 2018 پارلمان اقلیم کردستان ده ماه به طول انجامید، اگرچه این انتظار وجود داشت که احزاب حاکم در نهایت به توافق برسند. نگرش هر دو حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان از آن زمان به طور قابل توجهی تغییر کرده است.

حزب دمکرات کردستان خود را قدرت برتر در کردستان عراق می داند. برخی از ناظران بر این باورند که حزب دموکرات کردستان به دنبال تشکیل حکومت فراگیر بوده و در نتیجه از تقسیم قدرت با اتحادیه میهنی مانند گذشته صرف نظر خواهد کرد.

طالبانی در بحبوحه افزایش تسلط حزب دموکرات کردستان در سال های اخیر، معتقد است که حزب دموکرات مستقر در اربیل با اتحادیه میهنی رفتاری ناعادلانه داشته و منشا فعالیت آن را بغداد می می داند.

رویدادهایی مانند جنجال بر سر فایل صوتی اخیر، تنش بین دو حزب اصلی کرد را عمیق تر می کند. همچنین یافتن زمینه های مشترک پس از انتخابات برای تشکیل کابینه جدید در این منطقه را دشوارتر خواهد کرد.

موج کنونی اختلافات حزبی در کردستان عراق ممکن است عملکرد حکومت اقلیم کردستان را تضعیف کند و فرصت هایی را برای بغداد و دولت های خارجی برای افزایش نفوذ آنها فراهم کند.

تحلیلگران از این نگرانند که در بدترین سناریو، ممکن است دو حزب حاکم اقدام به تشکیل حکومت مجزا در مناطق تحت کنترل خود کرده و وضعیت اقلیم کردستان به دوران دهه 1990 تا سال 2005 بازگردد.

منبع: امواج مدیا

کد خبر 2776424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha