میزان مشارکت شهروندان در دوره‌های انتخاباتی پارلمان اقلیم کردستان

رسانه خبری دراو میدیا در آستانه انتخابات ششمین دوره پارلمان کردستان، گزارشی جامع از روند مشارکت در پنج دوره‌ گذشته و دور آتی انتخابات اقلیم کردستان ارائه کرده است.

به گزارش کردپرس به نقل از دراومیدیا، در اولین دوره انتخابات پارلمان اقلیم کردستان (۹۷۱ هزار و ۹۵۳) نفر در انتخابات شرکت کردند.

در دوره دوم و بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۵ نیز، تعداد مشارکت‌کنندگان به (یک میلیون و ۷۵۳ هزار و ۹۱۹) نفر رسید که با درصد (۸۰%) نسبت به دوره اول افزایش یافت.

در مقایسه با دوره دوم انتخابات پارلمان کردستان، در دوره سوم (۱۲۲ هزار و ۲۷۷) نفر با درصد (۷%) به تعداد شرکت‌کنندگان افزوده شده و تعداد کل به (یک میلیون و ۸۷۶ هزار و ۱۹۶) نفر رسید.

در دوره چهارم، (۲ میلیون و ۹۷۸ هزار و ۳۸۲) نفر در انتخابات شرکت کردند و در مقایسه با دوره سوم (۱۰۲ هزار و ۱۸۶) نفر با درصد (۵%) به تعداد شرکت‌کنندگان افزوده شد.

در دوره پنجم، (یک میلیون و ۸۴۵ هزار و ۹۷۹) نفر در انتخابات شرکت کردند، یعنی در مقایسه با دوره چهارم (۱۳۲ هزار و ۴۰۳) نفر با درصد (۷%) تعداد شرکت‌کنندگان کاهش یافت.

انتخابات اولین دوره پارلمان کردستان
۳۲ سال پیش، در تاریخ ۱۹۹۲/۵/۱۹، اولین دوره انتخابات پارلمان کردستان برگزار شد، در این انتخابات، اقلیم کردستان به چهار منطقه انتخاباتی تقسیم شد، همانطور که در ماده (۹) قانون مجلس ملی آمده بود، اقلیم کردستان به ۱۷۶ مرکز انتخاباتی به این شکل تقسیم شد: دهوک (۴۲ مرکز و تعداد رای‌دهندگان مورد انتظار ۱۷۸هزار)، اربیل (۶۲ مرکز و تعداد رای‌دهندگان مورد انتظار ۳۴۰ هزار نفر)، کرکوک (۱۶ مرکز و تعداد رای‌دهندگان مورد انتظار ۱۴۴ هزار نفر) و سلیمانیه (۵۶ مرکز و تعداد رای‌دهندگان مورد انتظار ۴۵۰ هزار نفر)، مجموع کل تعداد رای‌ مورد انتظار (یک میلیون و ۱۱۲ هزار) بود.

 در این انتخابات (۹۷۱ هزار و ۹۵۳) نفر شرکت کردند که معادل (۸۷.۴%) از کل واجدین شرایط بود.

انتخابات دومین دوره پارلمان کردستان
پس از سقوط رژیم بعث در تاریخ ۲۰۰۳/۴/۹ و تشکیل شورای حکومتی عراق، احزاب و جریانهای کردستان به بغداد رفتند و در همه پروسه های سیاسی انتخابات عراق مشارکت کردند، در تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۰۵، انتخابات مجلس نمایندگان عراق و انتخابات شوراهای استانی برگزار شد، اما برای اقلیم کردستان سه انتخابات برگزار شد، چرا که انتخابات پارلمان کردستان نیز با آن همراه بود.

انتخابات دومین دوره پارلمان کردستان که پس از ۱۳ سال از اولین دوره برگزار شد، بر اساس قانون شماره (۴۷) مصوب ۲۰۰۴/۱۱/۲۱ مجلس ملی کردستان که اصلاحیه قانون شماره یک سال ۱۹۹۲ انتابات مجلس ملی کردستان عراق بود، انجام شد.

 طبق ماده (۴) قانون اصلاحی، (اقلیم کردستان عراق به عنوان یک منطقه واحد انتخاباتی در نظر گرفته می شود) که در قانون به چهار منطقه انتخاباتی (اربیل، سلیمانیه، دهوک و کرکوک) تقسیم شده بود.

در انتخابات ۳۰ ژانویه پارلمان کردستان، (۱۳) حزب سیاسی شرکت کردند و انتخابات به شیوه (نمایندگی تناسبی) برگزار شد. در این انتخابات، (۲ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۷۳۶) شهروند واجد شرایط رأی بودند، در مقایسه با انتخابات اولین دوره، که در سال ۱۹۹۲ برگزار شد (یک میلیون و ۱۱۲ هزار) نفر حق رأی داشتند، یعنی در فاصله سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۵ تعداد واجدین شرایط رأی‌دهی (یک میلیون و ۱۷۸ هزار و ۷۳۶) نفر افزایش یافت، یعنی به میزان (۱۰۶%) تعداد واجدین شرایط افزایش یافت.

در دوره دوم و بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۵ تعداد مشارکت‌کنندگان به (یک میلیون و ۷۵۳ هزار و ۹۱۹) نفر رسید که با درصد (۸۰%) تعداد مشارکت‌کنندگان (۷۸۱ هزار و ۹۶۶) نفر افزایش یافت.

انتخابات سومین دوره پارلمان کردستان
از آنجایی که فضای امنیتی، شرایط اقتصادی و سیاسی و اجتماعی اقلیم کردستان برای برگزاری انتخابات مساعد بود، این انتخابات در شرایط مناسبی به ویژه برای به چالش کشیدن واقعی قدرت و جریانهای سیاسی کردستان برگزار شد، در ۲۵/۷/۲۰۰۹ همزمان با انتخابات پارلمان کردستان، انتخابات ریاست اقلیم نیز برگزار شد، انتخابات سومین دوره پارلمان کردستان بر اساس اصلاحیه قانون پنجم پارلمان کردستان بود که در آن انتخابات به صورت یک حوزه ای برگزار شد.

در این انتخابات (۲ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۷۷۳) نفر حق رأی داشتند و در مقایسه با انتخابات دوره دوم پارلمان کردستان، (۲۲۸ هزار و ۳۷) نفر با درصد (۱۰%) واجدین شرایط رأی‌دادن افزایش یافتند. همچنین تعداد مشارکت‌کنندگان به (یک میلیون و ۸۷۶ هزار و ۱۹۶) نفر رسید که نسبت به دوره قبلی (۱۲۲ هزار و ۲۷۷) نفر با درصد (۷%) افزایش یافت.

انتخابات چهارمین دوره پارلمان کردستان
انتخابات ۲۰۱۳/۹/۲۱ چهارمین دوره پارلمان کردستان پس از سال ۱۹۹۲ و دوره اول پارلمان کردستان بود که برای اولین بار تمام جریانهای سیاسی با لیست‌های مستقل شرکت کردند، در انتخابات پارلمان کردستان که در تاریخ ۲۰۱۳/۹/۲۱ به صورت تک حوزه ای برگزار شد، (۳۱) لیست در فرآیند انتخابات شرکت کردند و در نهایت (۱۷) لیست موفق شدند.

در این انتخابات، (۲ میلیون و ۶۵۳ هزار و ۷۴۳) نفر حق رأی داشتند و در مقایسه با انتخابات دور سوم (۱۳۴ هزار و ۹۷۰) نفر با درصد (۵%) تعداد واجدین شرایط رأی‌دادن افزایش یافت.

همچنین تعداد مشارکت‌کنندگان به (یک میلیون و ۹۷۸ هزار و ۳۸۲) نفر رسید و در مقایسه با دوره سوم (۱۰۲ هزار و ۱۸۶) نفر با درصد (۵%) افزایش یافت.

انتخابات پنجمین دوره پارلمان کردستان
انتخابات پنجمین دوره پارلمان کردستان که در تاریخ ۲۰۱۸/۹/۳۰ برگزار شد، در آن (۲۹) لیست شرکت کردند و در نهایت (۱۶) لیست موفق شدند. در این انتخابات، بر اساس گزارش کمیسیون و آمارهای رسمی در اقلیم کردستان (۳ میلیون و ۸۵ هزار و ۴۶۱) نفر حق رأی داشتند و در مقایسه با انتخابات چهارم (۴۳۱ هزار و ۷۱۸) نفر با درصد (۱۶%) تعداد واجدین شرایط رأی‌دادن افزایش یافت.

در این انتخابات (یک میلیون و ۸۴۵ هزار و ۹۷۹) نفر شرکت کردند و در مقایسه با دوره چهارم، تعداد مشارکت‌کنندگان (۱۳۲ هزار و ۴۰۳) نفر با درصد (۷%) کاهش یافت.

انتخابات ششمین دوره پارلمان کردستان
قرار است انتخابات ششمین دوره پارلمان کردستان در تاریخ ۲۰۲۴/۱۰/۲۰ برگزار شود. دبیرکل کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق در تاریخ (۴ ژوئن ۲۰۲۴) قانون توزیع کرسی‌های پارلمان کردستان را تصویب کرد که بر اساس آن اقلیم کردستان به چهار منطقه انتخاباتی تقسیم می‌شود.

در متن بخشنامه هیئت کمیسیاریا آمده که اقلیم کردستان به چهار منطقه (حوزه) انتخاباتی تقسیم شده است که عبارتند از: حوزه‌های "اربیل، دهوک، سلیمانیه و حلبچه".

طبق داده‌های کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، مجموع کل مراکز رای‌گیری عمومی ۱۲۶۶ مرکز است... تعداد شعبه‌های رای ‌گیری در سراسر اقلیم کردستان ۶۳۱۸ شعبه می‌باشد.

استان اربیل دارای ۴۹۸ مرکز انتخاباتی خواهد بود که تعداد شعبه‌های رای‌گیری در آن به ۲۲۱۳ شعبه می‌رسد. استان سلیمانیه نیز دارای ۴۷۷ مرکز انتخاباتی و ۲۳۷۳ شعبه رای‌گیری خواهد بود. همچنین استان دهوک دارای ۲۶۴ مرکز انتخاباتی و ۱۵۹۶ شعبه رای‌گیری است و استان حلبچه نیز دارای ۲۷ مرکز انتخاباتی و ۱۳۶ شعبه رای‌گیری می‌باشد.

اگرچه در اقلیم کردستان ۳ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۳۶۰ نفر بالای ۱۸ سال سن دارند، اما بر اساس آخرین آمار کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، ۲ میلیون و ۸۹۹ هزار و ۵۷۸ نفر از ساکنان اقلیم کردستان برای انتخابات دوره ششم پارلمان کردستان واجد شرایط رأی دادن بوده و کارت بیومتریک خود را دریافت کرده‌اند، به همین دلیل، مشاهده می‌شود که تعداد افرادی که حق رأی دارند نسبت به دوره پنجم (۱۸۵ هزار و ۸۸۳ نفر) به میزان ۶ درصد کاهش یافته است.

مجموع کل رأی‌دهندگان استان اربیل که کارت بیومتریک خود را دریافت کرده‌اند، ۱ میلیون و ۲۲ هزار و ۹۰۶ رأی‌دهنده است که از این تعداد، ۹۳۳ هزار و ۱۱۵ نفر در رای‌گیری عمومی و ۸۹ هزار و ۷۹۱ نفر در رای‌گیری ویژه حق رأی دارند. تعداد رأی‌دهندگان استان سلیمانیه ۱ میلیون و ۸۷ هزار و ۷۳ نفر است که از این تعداد، ۱ میلیون و ۸ هزار و ۴۱۲ نفر در رای‌گیری عمومی و ۷۸ هزار و ۶۶۱ نفر در رای‌گیری ویژه حق رأی دارند. تعداد رأی‌دهندگان استان دهوک ۷۲۹ هزار و ۳۴۷ نفر است که از این تعداد، ۶۸۲ هزار و ۷۹۱ نفر در رای‌گیری عمومی و ۴۶ هزار و ۵۵۶ نفر در رای‌گیری ویژه حق رأی دارند. تعداد رأی‌دهندگان استان حلبچه نیز ۶۰ هزار و ۲۵۲ نفر است که از این تعداد، ۵۹ هزار و ۳۰۰ نفر در رای‌گیری عمومی و ۹۵۲ نفر در رای‌گیری ویژه حق رأی دارند.

میزان مشارکت شهروندان در دوره‌های انتخاباتی پارلمان اقلیم کردستان

کد خبر 2776513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha