مسیر دشوار تشکیل دولت جدید در اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- بر اساس برآورد انستیتو خاورمیانه هیچ کدام از احزاب حاکم و اپوزیسیون به تنهایی قادر به تشکیل کابینه جدید اقلیم کردستان نخواهند بود و این مسئله به منزله راه دشوار تشکیل دولت ائتلافی بعدی در این منطقه است.

به گزارش کردپرس، ششمین انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق تا سه روز دیگر یعنی 20 اکتبر 2024 برگزار می شود. احزاب حاکم و تشکل های سیاسی اپوزیسیون در روزهای گذشته برای جذب آراء خاکستری که در اقلیم کردستان که از عملکرد دولت های گذشته ناراضی بوده اند، تلاش زیادی کرده اند.

 انستیتو خاورمیانه در تحلیلی به وضعیت در این انتخابات و نتایج احتمالی آن پرداخته است. در این تحلیل با اشاره به عدم وجود موسسات نظرسنجی معتبر، پیش بینی نتایج دشوار توصیف شده است.

 این موسسه با این حال احتمال داده است که مجموع احزاب اپوزیسیون جدید و قدیم بتوانند یک سوم آرائ مردم اقلیم کردستان را از آن خود کنند.

موسسه خاورمیانه درباره نتیجه احتمالی انتخابات برای دو حزب حاکم احتمال داده است که حزب دموکرات کردستان عراق، با توجه به موقعیت جغرافیایی بهتر و فعالیت نه چندان زیاد اپوزیسیون در مناطق تحت کنترل این حزب، نتایج بهتری از حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق کسب کند.

این موسسه با اشاره به این که رقابت گرم دو حزب حاکم در این کارزار انتخاباتی، نمایش انتخاباتی احزاب اپوزیسیون را به حاشیه برده است، رقابت در این انتخابات را به نفع اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق دانسته است.

این موسسه تاکید کرده است که با توجه به این که ممکن است هیچ کدام از این احزاب در انتخابات اکثریت را به دست نیاورند، تنها راه برای تشکیل کابینه جدید ایجاد دولت ائتلافی خواهد بود اما این روند زمانبر و دشوار خواهد بود.

موسسه خاورمیانه همچنین از احتمال ورود برخی احزاب اپوزیسیون به جمع احزاب برتر برای تشکیل دولت ائتلافی خبر داده است.

این موسسه یکی از بارزترین مشخصه این انتخابات را مشارکت پایین مردم به دلیل ناراضیتی شدید آنها از عملکرد احزاب حاکم و اپوزیسیون دانسته و تاکید کرده است تبلیغات احزاب حاکم و اپوزیسیون در روزهای اخیر نتوانسته مردم را به شرکت در این انتخابات ترغیب کند.

کد خبر 2776536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha