اقدامات آلمان در همراهی با ترکیه به زیان کردها

سرویس جهان- آلمان اخیرا ضمن لغو تحریم تسلیحاتی ترکیه، اقدام به بازداشت مخالفان کرد این کشور و استرداد پناهجویان کرد کرده است.

به گزارش کردپرس، کشور آلمان که در سال 2019 ترکیه را به خاطر حمله به منطقه تحت کنترل کردهای سوریه تحریم نظامی کرد، اخیرا اقداماتی در راستای عادی سازی روابط با این کشور انجام داده که نگرانی کردهای سوریه و ترکیه را به دنبال داشته است.

آلمان در پی متوقف شدن روند پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو از سوی ترکیه در دو سال پیش، اقداماتی در راستای محدود کردن فعالیت گروه های کرد انجام داده و در این راستا نمایش نمادهای گروههای کرد سوریه در این کشور را ممنوع کرد. البته گفته شد که این اقدام به دلیل درگیر شدن گروههای ترک و کرد ساکن آلمان بر سر ادامه حملات ترکیه به کردهای سوریه انجام شده است.

نشریه اشپیگل آلمان نیز ماه گذشته در گزارشی با اشاره به لغو تحریم تسلیحاتی آلمان علیه ترکیه نوشت: دولت آلمان که پیشتر به دلیل فشار ترکیه بر کردهای این کشور و حمله به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، صادرات سلاح های پیشرفته به ترکیه را متوقف کرده بود، مجوز ارسال سلاح های پیشرفته به این کشور را که صدها میلیون دلار ارزش دارد، صادر کرده است.

 محاکمه کردهای متهم به حمایت از پ.ک.ک نیز از جمله اقدامات جدی آلمان علیه کردها عنوان شده است. کنعان ایاز، شهروند ترکیه پس از بازداشت او در قبرس و استردادش به آلمان در تابستان گذشته، توسط قوه قضاییه آلمان محاکمه شد. کنعان ایاز به همکاری با پ.ک.ک محکوم شده که از سوی ترکیه یک گروه تروریستی معرفی شده است.

شبکه خبری یورونیوز نیز ازسرگیری صادرات سلاح های مدرن آلمان به ترکیه را به بهبود رابطه این کشور با ترکیه و همراهی با آن در فشار بر کردها نسبت داده است.

یکی دیگر از اقدامات آلمان علیه کردها امضای توافق نامه با ترکیه برای اخراج پناهجویان ترکیه و بازگرداندن آنها به ترکیه است. روزنامه فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ در گزارشی پیراومون این توافق  از اقدام آلمان برای بازگرداندن هر هفته 500 شهروند ترکیه خبر داد.

بر اساس گزارش این نشریه 84 درصد از شهروندان ترکیه که سال گذشته به آلمان مهاجرت کرده اند، کرد هستند. بنابراین توافق ترکیه وآلمان بیشتر مهاجران کرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

 روابط عمومی مرکز کردی در آلمان نیز با اشاره به این که بیشتر شهروندان ترکیه که از آلمان درخواست مهاجرت کرده اند، کرد هستند، هشدار داد این مسئله می تواند خطراتی برای آنها در صورت بازگشت به ترکیه در پی داشته باشد. کردهای مقیم آلمان این توافق را نقض حقوق بشر خوانده اند.

ترکیه در بمباران مناطق تحت کنترل کردهای عراق و سوریه از جنگنده های اف 16 آمریکا، متحد اصلی نیروهای کرد سوریه استفاده کرده است. این کشور همچنین خواهان در اختیار گرفتن جنگنده های نسل ششم اف 35 از آمریکا شده اما به دلیل استفاده آنکارا از سیستم دفاع موشکی اس 400 روسیه، از برنامه تولید و خرید این جنگنده کنار گذاشته شده است. ترکیه سعی کرده است جایگزینی برای جنگنده های اف 35 آمریکا پیدا کند.

مجله سیاسی نشنال اینترست آمریکا در گزارشی ادعا کرده است که ترکیه به دنبال خرید جنگنده های یوروفایتر ساخت اروپاست و یکی از موانع دست یابی آن به این جنگنده ها مخالفت برخی کشورها مانند آلمان، به دلیل احتمال استفاده از این جنگنده ها علیه کردهای سوریه بوده است. اما این نشریه ادعا کرده که آلمان از مخالفت خود با فروش یوروفایتر به ترکیه دست کشیده و ممکن است آنکارا طی دو سال آینده بتواند از این جنگنده ها برای افزایش قدرت نظامی هوایی خود استفاده کند. به نوشته این نشریه آمریکایی، ممکن است آنکارا از این جنگنده ها، در کنار اف 16 آمریکا برای بمباران مناطق تحت کنترل کرد در عراق و سوریه استفاده کند و در واقع، آلمان راه را برای استفاده ترکیه از این جنگنده ها علیه کردها باز کرده است.

نشریه مدیا نیوز نیز با اشاره به سفر صدر اعظم آلمان به ترکیه و دیدار او با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نوشت: صدر اعظم آلمان در این سفر از انتقاد از دولت ترکیه به خاطر سرکوب فعالان سیاسی بویژه فعالان کرد خودداری کرد. این مسئله می تواند به معنی چشم پوشی آلمان از نقض حقوق بشر توسط ترکیه باشد که نتیجه آن سرکوب شدیدتر کردها خواهد بود.

نشریه میدل ایست آی نیز با اشاره به دیدار روز شنبه اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان با رجب طیب اردوغان در ترکیه، به تاکید رهبر آلمان بر تسریع روند فروش جنگنده های اروپایی به ترکیه و تقدیر اردوغان از او به خاطر برداشتن تحریم های تسلیحاتی از جمله فروش موشک های هوا به زمین اشاره کرد.

کد خبر 2776670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha