پوسته تلخ مشکلات بر شیرینی بادام بانه

سرویس کردستان- شرایط جغرافیایی منطقه، نیاز کم به آب و کیفیت محصول باعث شده باغداران بانه اقدام به احداث باغات بادام کنند اما بادام کاران به ادعای خودشان با تنگناها و مشکلاتی روبرو هستند که شیرینی این محصول را برای باغداران به مانند پوسته تلخ آن کرده است.

به گزارش خبرنگار کرد پرس، چیدن میوه از درخت از نظر باغداران سخت ترین بخش و در عین حال لذت بخش ترین کارها است چراکه باغدار حاصل تلاش چندین ماه زحمت خود را می بیند و مزه شیرین آن را می چشد.

شهرستان بانه به واسطه موقعیت جغرافیایی که دارد برای باغداری بسیار مناسب است و در سال های اخیر باغداری به پیشه بسیاری از مردم تبدیل شده از جمله این باغ های می توان به باغ بادام اشاره کرد که در این زمینه بانه در جایگاه خوبی قرار گرفته و  توسعه باغات بادام بویژه در اراضی شیب دار رو به رشد است.

بادام یکی از محصولات پرطرفدار کشاورزی محسوب می شود که در صنعت آجیل خواهان زیادی دارد از طرفی کمبود منابع آبی باعث شده که تولید محصولاتی که کمترین میزان مصرف آب را داشته باشند اهمیت بیشتری پیدا کرده بادام هم جز از درختانی است که هم  نیاز کمی به آب دارد همچنین نسبت به شرایط فیزیولوژی خاک می توانند عملکرد خوبی داشته باشد.

برای تشویق کشاورزان و باغداران جهاد کشاورزی شهرستان بانه خدمات رایگان مانند نهال از ارقام پر محصول و مقاوم در برابر سرمای دیر هنگام بهاری به باغداران ارائه داده و همچنین چاله کنی را به صورت رایگان انجام داده و کارشناسان جهاد نیز آموزش های لازم را ارائه می دهند.

از مجموع 230 هکتار از باغات شهرستان بانه سالانه 360 تن محصول با کیفیت برداشت می شود که در اراضی شیب دار نیز 42 هکتار باغ بادام احداث شده است.

مشکلات ادعا شده  از باغدار بادام روستای کانی گویز عبارتند از: واردات محصولات، هزینه های بالای کارگر، نبود ابزار باغداری از جمله تراکتور و پایین بودن قیمت محصول است.

به همراه تیم از کارشناسان جهاد کشاورزی برای تهیه گزارش به روستای کانی گویز رفتیم.

پوسته تلخ مشکلات بر شیرینی بادام بانه

واردات بادام باید ممنوع شود

یکی باغداران باغ بادام که باغ خود را از سال 1378 احداث کرده و همراه پسرانش کار می کند یکی از مشکلات باغداران این بخش را واردات این محصول عنوان کرد و می گوید: حدود هفت هکتار باغ بادام درختی دارم یکی از مشکلات مهم ما عرضه آن در بازار است

علاوه بر واردات این محصول هزینه های بالای کارگر و شخم زدن زمین است که باعث می شود بخش زیادی از درآمد را به این مهم اختصاص دهیم.

محمد امین عسکری یکی از خواسته های مهم ما همکاری دولت با کشاورزان و باغداران عنوان کرد ادامه داد: بخشی از محصول سالهای گذشته همچنان روی دست ما مانده سالانه ما محصول خوبی برداشت می کنیم اما به دلیل هزینه های بالای شخم زدن و کارگر سود محصول را پایین می آورد.

این باغدار یکی از خواسته های خود را همکاری دولت با کشاورزان و باغداران عنوان کرد و یکی از راههای حمایت از باغداران را جلوگیری از واردات محصولات دانست و اینکه عرضه محصول به بازار

یکی از نیازهای ما خرید یک تراکتور برای شخم زدن زمین است در خواست ما از جهاد کشاورزی پرداخت تسهیلات کم بهره برای خرید یک دستگاه تراکتور است تا از پرداخت هزینه های بی رویه و صرف زمان زیاد در هنگام شخم زدن زمین جلوگیری شود.

هزینه هر روز یک کارگر در روز 800 هزار تومان است درحالی که قیمت یک کیلو بادام در بازار 70 هزار تومان است با این هزینه تولید محصول اصلا جوابگوی زحمات باغداران نمی شود.

در باغ بادام محمد امین عسکری رقم های آذر، کاغذی، فرانیس و سهند کشت شده که در مقایسه با ارقام محلی در برابر سرما دیر رس بهاری مقام و از ارقام دیر گل است و محصول بیشتری تولید می کنند.

محمد عسکری پسر این باغدار نیز که همراه پدرش در این باغ کار می کند مشکلات خود و دیگر باغداران را این گونه عنوان کرد در این شرایطی که ما قرار گرفتیم توصیه می کنم کسی در این زمینه سرمایه گذاری نکند چراکه دولت از تولید کنندحمایت نمی کند تمام مراحل کار توسط نیروی انسانی انجام می شود که هزینه های زیادی را به باغدار تحمیل می کند.

لازم به گفتن است جهاد کشاورزی در زمینه تامین نهال و چاله کنی به صورت رایگان در زمان احداث این باغ با ما همکاری کرده اما آنچه که اکنون ما با آن مواجه هستیم نبود بازار برای عرضه محصول و نامناسب بودن قیمت آن است در واقع با این شرایط دخل و خرج ما همخوانی ندارد چراکه هزینه های برداشت محصول بسیار بالا است.

یکی از خواسته های مهم ما اینکه جهاد کشاورزی ابزار کار را به ما بدهند تا ما کمتر از نیروی انسانی استفاده کنیم و هزینه کمتری صرف برداشت کنیم.

باغداری دردسرهای خود را دارد باید شخم زدن زمین، هرس کردن درختان و سم پاشی ها به موقع انجام و به موقع نیز برداشت شود تا محصول خوبی تولید شود.

230 هکتار باغ بادام در بانه

کارشناس امور باغبانی جهاد کشاورزی بانه نیز در باره تولید بادام و اهمیت آن در صنعت آجیل اشاره کرد و می گوید: بادام یکی از مهمترین محصولات خشک بار دنیا است کشور ما در تولید بادام رتبه سوم جهان را دارد در شهرستان بانه 230 هکتار باغ بادام وجود دارد.

نادر فرج زاده اضافه کرد: در سالهای اخیر با معرفی ارقام جدید پر محصول و دیر گل که با سرما دیررس بهار مواجه نمی شوند توسعه بیشتر در کشت این محصول ایجاد شده می توان ادعا کرد تحولی بزرگ در تولید این محصول ایجاد شده است.

رقم های سهند، شکوفه، آذر، فرانیس و اسپانیایی از ارقام جدید پر محصول بادام است و اخیر 2 رقم دیگر این محصول بانام های تونو و سوپرنوا معرفی شده که این ارقام خود بارور هستند و نیاز به فعالیت حشرات ندارند.

از ویژگی های مهم بادام نیاز بسیار کم به آب است که هم به صورت کاملا دیم و نیمه آبی نیز که با سه بار آبیای در سال محصول با کیفیت تولید می کند وارقام جدید بادام ویژگی های مکملی دارند و به دلیل دیر گل بودن در بهار با سرمای دیر رس بهاره مواجه نمی شوند.

پوسته تلخ مشکلات بر شیرینی بادام بانه

اجرای طرح توسعه باغات دیم در 79 هکتار از اراضی شیب دار بانه

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان بانه نیز با بیان اینکه یکی از طرح های مهم جهاد کشاورزی که با همکاری منابع طبیعی و آبخیز داری انجام داده طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار کم بازده است گفت: این طرح در 79 هکتار از اراضی شهرستان بانه اجرا شده که در این اراضی باغات انگور سیاه، بادام درختی و سماغ احداث شده است.

رزگار فرجی افزود: در بانه سالانه یک هزار و 80 تن بادام درختی در 42 هکتار باغ برداشت می شود ودر راستای تشویق و ترغیب باغداران تمام خدمات به صورت رایگان به باغداران ارائه شده است.

وی اظهار داشت: مهمترین اهداف ما در اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار کم بازده اشتغال زایی، جلوگیری از روان آب سطحی و ذخیره آب در این اراضی، جلوگیری از فرسایش خاک و مدیریت خشکسالی است.

کد خبر 2776672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha