انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان به روایت رسانه های خارجی

سرویس جهان- بیشتر رسانه های خارجی، انتخابات 20 اکتبر 2024 اقلیم کردستان را آخرین فرصت برای بهبود حکمرانی در این منطقه از عراق توصیف کرده اند.

به گزارش کردپرس، ششمین انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق روز 20 اکتبر 2024 و پس از دو سال تاخیر برگزار شد. این در حالی است که این منطقه با بحران مالی و تنش با دولت مرکزی روبروست.

رسانه های انگلیسی زبان خارجی در گزارش های خود به جنبه های خاص این انتخابات پرداخته اند که از جمله آنها گسترش فساد و نارضایتی مردم از حکومت اقلیم کردستان، تضعیف نهادهای قانونی و تنش های سیاسی داخلی میان احزاب کردی است.

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: در حالی مردم اقلیم کردستان به پای صندوق های رای رفته اند که این منطقه گرفتار بحران اقتصادی، توقف صادرات نفت و ادامه تنش میان دو  حزب اصلی در این منطقه است.

رویترز به نقل از تحلیلگران مسائل کردی هشدار داده است این انتخابات نمی تواند تغییر زیادی در واقعیت های موجود در اقلیم کردستان ایجاد کند. بنابراین ، انتظار می رود که بن بست کنونی همچنان ادامه داشته باشد.

خبرگزاری مدیا لاین آمریکا نیز احتمال داده است، با توجه به ضعف احزاب اپوزیسیون، حکمرانی دو حزب اتحادیه میهنی و کردستان عراق همچنان ادامه داشته باشد و این دو حزب رقیب کابینه جدید را در اختیار داشته باشند. از جمله مشکلات این منطقه وجود تنش های سیاسی داخلی میان این دو حزب، نارضایتی مردم و فشارهای خارجی بر اقلیم کردستان عنوان شده که به نوشته این خبرگزاری، انتظار می رود این مشکلات پس از انتخابات نیز ادامه پیدا کند.

روزنامه انگلیسی زبان نشنال نیز هشدار داده است که انتخابات پارلمانی روز گذشته اقلیم کردستان می تواند آخرین شانس این منطقه برای ایجاد تغییر جدی در وضعیت مردم باشد. این روزنامه هشدار داده است که با توجه به نرضایتی مردم از وضعیت موجود و احزاب کردی، اگر احزاب پیروز اقدامی جدی برای تغییر وضعیت ندهند، بحران سیاسی و اقتصادی این منطقه گسترش خواهد یافت.

موسسه ستیمسون نیز با اشاره به این که اقلیم کردستان عراق از اختیارات زیادی برخوردار بوده، نوشت: اما احزاب سیاسی حاکم بر این منطقه در سه دهه گذشته منافع حزبی را بر منافع جمعی کردهای این منطقه ترجیح داده اند. بنابراین، دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان کارنامه قابل قبلی در حکمرانی بر اقلیم کردستان ندارند.

این موسسه نیز انتخابات اخیر در اقلیم کردستان را آخرین فرصت برای ایجاد اصلاحات واقعی در اقلیم کردستان و نجات این منطقه از خشونت و بحران اقتصادی دانسته است. ستیمسون هشدار داده است که اگر احزاب کرد عراقی این موضوع را نادیده بگیرند و به اختلافات خود ادامه دهند، بحران عمیق تر خواهد شد  و حتی ممکن است موجودیت اقلیم کردستان نیز به خطر بیفتد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با اشاره به این که اقلیم کردستان عراق، به دلیل تنش میان دو حزب حاکم در بن بست قرار گرفته، برگزاری این انتخابات را ابزاری برای برون رفت از این موضوع دانسته است. این خبرگزاری ضمن خوب توصیف کردن میزان مشارکت در این انتخابات، توصیه کرده است که احزاب حاکم، پس از اعلام نتایج به فکر عمل به وعده های خود به مردم باشند زیرا رای دهندگان انتظار بهبود وضعیت اقتصادی و برخورداری از خدمات رفاهی مانند آب، برق و دریافت حقوق خود را دارند.

کد خبر 2776676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha