بازتاب پیشنهاد بهبود وضعیت اوجالان در برابر انحلال پ.ک.ک

سرویس جهان- برخی کارشناسان و رسانه های خارجی پیشنهاد رهبر حزب افراطی حرکت ملی ترکیه برای بهبود وضعیت عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ.ک.ک در مقابل منحل شدن این گروه معارض کرد ترکیه را تلاش در راستای راضی کردن حزب کردگرای برابری و دموکراسی خلق ها به همراهی با حاکمیت در جهت اصلاح قانون اساسی ترکیه دانسته اند.

به گزارش کردپرس، دولت باغچه لی، رهبر حزب افراطی حرکت ملی ترکیه که ماه گذشته مصافحه او با نمایندگان کرد در پارلمان ترکیه توجه سیاستمداران و رسانه ها را به خود جلب کرد، در سخنرانی جنجالی دیگری پیشنهاد کرده است وضعیت عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ.ک.ک در مقابل اعلام منحل شدن پ.ک.ک بهبود پیدا کند.

ماه گذشته نشریه المنیتور آمریکا ادعا کرد دولت ترکیه می کوشد از طریق عبدالله اوجالان، پ.ک.ک را به زمین گذاشتن سلاح ترغیب کند. پس از آن دست دادن باغچه لی  با نمایندگان کرد در پارلمان ترکیه و نیز اظهارات اخیرش مبنی بر بهبود وضعیت اوجالان در مقابل اعلام رسمی پایان موجودیت پ.ک.ک صحنه سیاسی ترکیه را ملتهب کرده است.

المانیتور در گزارشی به موضوع واکنش کردها به اظهارات باغچه لی پراخته و نوشته است که برخی سیاستمداران کرد ترکیه و حزب برابری و دموکراسی خلقها یا دم پارتی، از در پیش گرفتن راهی برای بهبود وضعیت اوجالان که سالهاست از ملاقات حضوری با وکلا و خانواده اش محروم شده، استقبال می کنند. با این حال نمایندگان کرد ترکیه ترجیح می دهند اصلاح وضعیت در پارلمان صورت بگیرد.

به گفته برخی کارشناسان مسائل کردها، در برخورد با این مسئله دو سوال مطرح می شود: آیا پ.ک.ک به توصیه اوجالان سلاح خود را زمین می گذارد و این که آیا با فرض پیش رفتن بدون مشکل این اقدام، روند کلی دموکراسی در ترکیه بهبود پیدا می کند و دیگر فعالان سیاسی کرد مانند صلاح الدین دمیرتاش، سیاستمدار کهنه کار کرد ترکیه که از سال 2016 در زندان است، آزاد می شوند؟

برخی مانند اوزگور اونلوهیسارچیکی، مدیر بخش ترکیه در بنیاد مارشال آلمان، با اشاره به این که وضعیت منطقه با توجه به جنگ اسرائیل با فلسطینیان و لبنان و تشدید تنش در منطقه به سمت نامعلومی پیش می رود، از این که روند صلح میان ترکیه و کردها با توجه به پیشنهاد باغچه لی به واقعیت تبدیل شود، تردید دارند. البته او با اشاره به این که برخی عوامل دولتی و غیردولتی که می توانند روی روند صلح کردها و ترکیه تاثیر منفی بگذارند، خود درگیر بحران های دیگری هستند، به المانیتور گفت: این مسئله می تواند تاثیر منفی دخالت خارجی بر روند صلح را کمتر کند.

خبرگزاری بلومبرگ نیز توجه به اظهارات باغچه لی را حائز اهمیت دانست چرا که دنبال کردن این موضوع ممکن است راه را برای پایان دادن به جنگ 40 ساله میان پ.ک.ک و دولت ترکیه هموار کند. اما این خبرگزاری با اشاره به این که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و حاکم بلامنازغ ترکیه در 20 سال گذشته، برای هموار کردن مسیر شرکت در انتخابات بعدی ریاست جمهوری ترکیه به اصلاح قانون اساسی ترکیه نیاز دارد، نوشت: ممکن است این اقدام ترفند اردوغان برای همراه کردن حزب کردگرای برابری و دموکراسی برای تغییر قانون اساسی باشد.

دویچه وله آلمان نیز اظهارات متحد اردوغان در مورد بهبود وضعیت اوجالان در مقابل منحل شدن پ.ک.ک را ترفندی برای راضی کردن حزب کردها به مشارکت در تغییر قانون اساسی ترکیه، برای ادامه حکومت اردوغان بر ترکیه دانسته است.

کد خبر 2776762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha