تنها غارهای «سهولان» مهاباد و «قلایچی» بوکان برای گردشگری مناسب هستند

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: از بین ۵۹ غار موجود در سطح استان تنها دو غار سهولان مهاباد و قلایچی بوکان برای گردشگری طبیعی مناسب هستند.

به گزارش کردپرس، عزیز عطایی اظهار کرد: امروزه گردشگری طبیعت یکی از مسافرت‌های جذاب برای گردشگران است که در این میان غارها نیز نقش مهمی دارند.

او افزود: در آذربایجان غربی ۵۹ غار وجود دارد که از این میان دو غار سهولان مهاباد و غار قلایچی بوکان قابلیت گردشگری داشته و برای اینکه بتوان از سایر غارهای استان برای مقاصد گردشگری استفاده کرد باید مطالعات مختلفی بر روی آنها انجام شده و پتانسیل‌های غارها مورد بررسی قرار گیرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: غار سهولان به علت شباهت با غار علی‌صدر همدان یکی از مکان‌های پربازدید در آذربایجان غربی محسوب می‌شود و سالانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر از این غار زیبا بازدید دارند.

عطایی تصریح کرد: غار قلایچی بوکان نیز در حال حاضر بیشتر مورد توجه غارنوردان قرار داشته و با مساحتی برابر با ۱۲۲ هکتار می‌تواند یکی از مکان‌ها جذاب برای گردشگران طبیعت باشد.

او  تاکید کرد: در کنار توسعه گردشگری در غارها باید نسبت به فرهنگ‌سازی استفاده از آنها از جمله عدم ریختن زباله و آلودگی آنها، عدم دیوارنویسی و آسیب به پرندگان ساکن در این غارها از جمله خفاش‌ها نیز توجه کرد. چرا که وجود کوچکترین آلودگی در غارها چرخه حیاتی را در آنها مختل کرده و خسارت زیادی را به بار می‌آورد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: موضوعی که باید بر آن تاکید شود این است که غارها زیستگاه‌هایی حساس و شکننده هستند که با کمترین تغییرات دچار آسیب‌ها و مخاطرات جدی می‌شوند و آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی از جمله رها کردن پلاستیک و زباله درون غارها می‌تواند در چرخه حیاتی گونه‌ها اختلال ایجاد کند.

وی با انتقاد از یادگاری نویسی بر دیوارها و دهه غارهای در برخی مناطق استان افزود: معضل دیوارنویسی در اماکن تاریخی و طبیعی نشانگر فقر دانش و فرهنگ افرادی است که با نوشتن نام خود یا عبارات دیگر اقدام به تخریب سرمایه های تاریخی و طبیعی می کنند و طبق مفاد قانون اساسی آسیب به اموال عمومی جرم محسوب می شود و مجازات قانونی دارد

کد خبر 2776925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha