احتمال استفاده روسیه از کارت کردهای سوریه علیه ترکیه

سرویس جهان- برخی کارشناسان بر این باورند ممکن است روسیه در پاسخ به حمایت ترکیه از اکراین، از کردهای سوریه به عنوان کارت فشار علیه آنکارا استفاده کند.

به گزارش کردپرس، برخی کارشناسان منطقه معتقدند مخالفت ترکیه با اقدامات اخیر روسیه در اکراین ممکن است بر همکاری شکننده میان آنکارا و مسکو در سوریه تاثیر منفی داشته باشد.

غالب دالای، تحلیلگر مسائل ترکیه در موسسه چتم هاوس لندن، با اشاره به مخالفت ترکیه با اقدامات روسیه در مورد اکراین هشدار داد ممکن است این مخالفت بر همکاری مسکو با آنکارا در سوریه، بویژه در مورد کردهای سوریه تاثیر منفی داشته باشد.

او به وبسایت خبری میدل ایست آی گفت: سوریه همچنان موضوع مورد علاقه شدید ترکیه است. ممکن است روسیه ترکیه را در سوریه تحت فشار قرار دهد.

دکتر جیمز دورسی، تحلیلگر مدرسه مطالعات بین المللی راجرات نام نیز در مقاله ای که در نشریه مدرن دیپلماسی منتشر شده، از احتمال ایجاد تنش میان ترکیه و روسیه در سوریه بر سر حمایت آنکارا از کیف خبر داده است.

او با اشاره به حمایت اخیر معاون وزیر خارجه روسیه از مشارکت کردهای سوریه در کمیسیون تدوین قانون اساسی سوریه، تنها چند روز قبل از به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه اکراین از سوی مسکو، آن را نشانه احتمال استفاده روسیه از کارت کردهای سوریه علیه ترکیه دانسته است. این تحلیلگر یادآوری کرده است که در گذشته ترکیه مخالف اصلی حضور کردها در این کمیته بود و آنها را تروریست می داند. با این حال تاکید مسکو بر مشارکت کردها در مذاکرات می تواند تغییر موضع مسکو تلقی شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین به اختلافات اخیر میان روسیه و ترکیه بر سر عدم خروج نیروهای کرد سوریه از نزدیکی مرزهای ترکیه اشاره کرده و نوشت: این مسئله نشان می دهد که روسیه دیگر تمایلی به همکاری گسترده و هماهنگی با ترکیه در شمال سوریه ندارد در حالی که اقدامات ترکیه در گذشته علیه کردهای سوریه، بدون اخذ موافقت مسکو ممکن نبود.

کد خبر 28131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha