دیدار اعضای ارشد حزب دمکرات، السیاده و جریان صدر در بغداد

سرویس عراق و اقلیم کردستان - اعضای ارشد ائتلاف سه گانه متشکل از حزب دمکرات کردستان، ائتلاف السیاده و جریان صدر در بغداد با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش کرد پرس، دفتر محمد حلبوسی رئیس ائتلاف السیاده و رئیس مجلس عراق تصاویر این دیدار را منتشر کرد.

در این دیدار، خمیس الخنجر رئیس ائتلاف عزم، نصار الربیعی عضو ارشد جریان صدر و فاضل میرانی دبیر دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان، شرکت داشتند.

ساعاتی پیش از این دیدار یک عضو ارشد حزب دمکرات کردستان از دستور جلسه سران فراکسیون های عضو ائتلاف سه گانه "حزب دمکرات، ائتلاف السیاده و جریان صدر" در مجلس عراق پرده برداشت.

عماد باجلان در این باره گفت: نشست فراکسیون های اصلی امروز و با حضور نمایندگان عضو فراکسیون جریان صدر، ائتلاف السیاده و حزب دمکرات با هدف حضور در مجلس جدید براساس برنامه زمان بندی قانونی و تشکیل دولت اکثریت میهنی برگزار می شود.

باجلان همچنین تأکید کرد: در این نشست همچنین درباره حکم دادگاه عالی فدرال عراق مبنی بر غیر قانونی بودن فروش نفت و گاز از سوی دولت اقلیم کردستان گفتگو خواهد شد.

یادآور می شود دادگاه عالی فدرال عراق اخیرا با صدور حکمی، صادرات نفت و گاز توسط دولت اقلیم کردستان را متناقض با قانون اساسی این کشور دانست و اربیل را موظف به تحویل نفت به دولت مرکزی کرد. همچنین وزارت نفت عراق را موظف به پیگیری کلیه قراردادهای استخراج، تولید و صادرات نفت منعقد شده توسط اربیل با شرکت های خارجی کرد.

حزب دمکرات کردستان، جریان صدر و ائتلاف السیاده به رهبری محمد حلبوسی رئیس مجلس عراق که در انتخابات پارلمانی اخیر عراق بیشترین کرسی ها را به دست آورده اند، با تشکیل ائتلاف نانوشته ای از تلاش برای تشکیل دولت اکثریت خبر داده اند. این در حالی است که جریانات شیعه ریشه دار عراق که در انتخابات اخیر، شمار کرسی هایشان در مجلس کاهش یافته است با تشکیل ائتلافی موسوم به چارچوب هماهنگی، این اقدام جریانات سه گانه فوق الذکر را به منزله تلاش برای حذف آنها از قدرت ارزیابی کرده و بر تشکیل دولت توافقی با حضور همه جریانات سیاسی برنده در انتخابات، تأکید دارند.

کد خبر 28217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha