خرید و فروش املاک و زمین به نام منطقه آزاد در مریوان و بانه غیرقانونی است

سرویس کردستان - نماينده ادوار مردم شهرستان های مريوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: خرید و فروش املاک اعم از زمین، واحد مسکونی، تجاری و اداری در داخل محدوده شهرهای مریوان و بانه به نام منطقه آزاد تجاری و صنعتی غیرقانونی است.

به گزارش کرد پرس، امید کریمیان گفت: قانون ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی مریوان و‌ بانه که در قالب ۷ منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی در سال ۱۳۹۴ در قالب لایحه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

وی اظهار کرد: این طرح نهایتاً پس از کش و قوس های فراوان بین مجالس نهم، دهم و یازدهم در سال ۱۳۹۹ توسط مجلس مصوب ولي از سوی شورای نگهبان مغایر اصول ۴۵ و ۸۵ قانون اساسی تشخیص داده شد و پس از چندين مرتبه رد و بدل شدن بين مجلس و شوراي نگهبان اختلاف نظر بین مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع که نهایتاً در سال ۱۴۰۰ مصوبه مجلس شورای اسلامی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد موافقت قرار گرفت.

نماينده دوره نهم مردم شهرستان های مريوان و سروآباد در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: به استناد بند ۱ ماده واحده ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی مریوان و بانه فقط و فقط برابر نقشه های مصوب توسط هیأت دولت که قبلا مشخص و در اراضی ملی ایجاد و راه اندازی می شود و محدوده آن خارج از حوزه استحفاظی مراکز شهرستان یعنی خارج از محدوده شهرهای مریوان و بانه بوده و سازمان منطقه آزاد مریوان و بانه حق خرید و تملک زمین در نقاط درنظرگرفته شده، برابر نقشه های مصوب را ندارد.

کریمیان با بیان اینکه به استناد تبصره ۱ بند ۱ ماده واحده قانون مذکور مریوان و بانه تحت عنوان یک منطقه آزاد و‌ مدیریت واحد است، یادآور شد: به استناد تبصره ۲ بند ۲ ماده واحده قانون مذکور اعمال امتیازات قانونی ورود و خروج کالا به منطقه آزاد مریوان و بانه منوط به تأیید محصور شدن منطقه آزاد و استقرار گمرک در آن محدوده محصور شده است.

وی بیان کرد: همچنین سازمان منطقه آزاد مریوان و بانه مؤظف است ظرف یک سال و‌ نیم از اسفند ماه ۱۴۰۰ به بعد كه دفتر آن در مريوان فعال شد، نسبت به تهیه طرح جامع (کاربری های صنعتی، تجاری، اداری، مسکونی، تفریحی، گردشگری و غیره ) محدوده محصور شده منطقه آزاد تجاری صنعتی مریوان و بانه اقدام و برای تصویب به شورای عالی مناطق آزاد و ویژه تجاری بفرستد و شورای مذکور هم حداکثر ۶ ماه نسبت به تصویب و ابلاغ آن جهت اجرا اقدام کند.

نماينده ادوار مردم شهرستان های مريوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: به استناد تبصره ۳ بند ۲ ماده واحده قانون مذکور واردات کالا از خارج از کشور به منطقه آزاد مریوان و بانه به منظور عرضه به مسافران و معافیت گمرکی کالای همراه مسافر از خارج ممنوع و فقط کالای تولید شده در داخل محدوده همان منطقه آزاد قابل عرضه و مشمول معافیت گمرکی است.

کریمیان اظهار کرد: به استناد تبصره ۴ بند ۲ ماده واحده قانون مذکور مجوز واردات خودروهای سواری خارجی در محدوده مناطق آزاد ایجاد شده صرفاً به اشخاصی اعطا می شود که دارای مجوز فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری در محدوده محصور منطقه آزاد را داشته باشند و تردد خودروهای خارجی صرفاً در محدوده منطقه آزاد مصوب امکانپذیر است.

وی افزود: القای این تفکر که منطقه آزاد تجاری - صنعتی مریوان و بانه شامل محدوده شهری شهرهای بانه و مریوان خواهد بود تصوری اشتباه و ناصحیح است چرا كه تا تهيه و تصويب طرح جامع و ابلاغ آن راه درازي در پيش است و هرگونه تبلیغ و بازار سیاه تحت عنوان خرید و فروش املاک اعم از زمین، واحد مسکونی و تجاری و اداری در داخل محدوده شهرهای مریوان و بانه نه تنها صحت نداشته بلکه ظلم و‌ جفا در حق مردم محروم و دامن زدن به گرانی بازار خرید و فروش و اجاره و تحمیل فشار مالی بیشتر بر اقشار آسیب پذیر است.

نماينده دوره نهم مردم شهرستان های مريوان و سروآباد در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: با این تفاسیر ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی مریوان و بانه همچنان که در ماده واحده قانون اشاره شده است، موجبات بيش از پيش توسعه حوزه عمل شهرستان هاي مریوان و بانه به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، اشتغال، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری مردمان شریف استان کردستان را فراهم کند.

کد خبر 28755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha