۵۰ درصد آب شهر کرمانشاه باید از سد گاوشان تامین  شود

سرویس کرمانشاه _ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: نیاز شهر کرمانشاه ۵ هزار لیتر بر ثانیه است که از این میزان ۲ هزار و ۶۰۰ لیتر در ثانیه باید از سد گاوشان تامین شود که تا به امروز تنها هزار و ۳۰۰ لیتر آب از این سد در اختیار شرکت آبفا قرار گرفته است.

به گزارش کردپرس، علیرضا کاکاوند ضمن اشاره به افت فشار آب برخی محلات شهر طی چند روز گذشته، گفت: به منظور جلوگیری از قطع آب برخی محلات شهر کرمانشاه در ایام پایانی سال آب انتقالی از سد گاوشان باید به صورت اضطراری در اختیار شرکت آبفا قرار گیرد.

کاکاوند گفت: با توجه به افت فشار و قطعی آب برخی محلات شهر تصمیم گرفته شد آب انتقالی از سد گاوشان به صورت کامل در مدار بهره برداری قرار گیرد، به همین منظور در تابستان امسال تصفیه خانه آب غدیر به صورت اضطراری وارد مدار بهره برداری شد که متاسفانه با مشکلاتی که در خط انتقال پیش آمد از جمله مستهلک شدن واشر حوضچه ها، خرابی شیرآلات این امر ممکن نشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تصریح کرد: همکاران ما در شرکت آب منطقه ای متولی ساخت خط انتقال و تصفیه خانه آب شهر کرمانشاه هستند و شرکت آب و فاضلاب به عنوان بهره بردار وظیفه توزیع آب شرب سالم و تصفیه شده را بر عهده دارد.

وی اظهار کرد: لازمه اصلاح خط انتقال سد گاوشان، از مدار خارج شدن این خط بود و به همین منظور ما منتظر بودیم سراب طاق بستان به آبدهی کافی برسد سپس این کار را انجام دهیم که حدود ۲۰ روز پیش این امر محقق شد و ۶۰۰ الی ۶۵۰ لیتر در ثانیه آب از سراب تاق بستان به تصفیه خانه آب شهید نظری منتقل و پس از تصفیه جایگزین آب انتقالی سد گاوشان شد، همچنین از چاه های منطقه ده پهن و چاه های سطح شهر ۷۰۰ لیتر در ثانیه به شهر تزریق گردید و سپس آب انتقالی سد گاوشان به تصفیه خانه شهید نظری از مدار بهره برداری خارج شد.

کاکاوند گفت: طبق گفته همکاران ما در شرکت آب منطقه ای تعمیرات خط انتقال آب سد گاوشان به پایان رسیده اما تصفیه خانه غدیر هنوز نواقصی دارد که برای تعمیر آن به دو الی سه ماه فرصت نیاز است.

وی به استفاده از یک سوم ظرفیت تصفیه خانه آب غدیر اشاره کرد و گفت: با توجه به کیفیت آب پشت سد گاوشان و میزان کدورت زیر ۵ ان تی یو(NTU) آن؛ آب گاوشان با استفاده از کلر زنی قابل مصرف است، ضمن اینکه در آنجا فیلتراسیون آماده است و کلرزنی نیز انجام می شود، می توان به صورت اضطراری و طی چند روز تصفیه خانه غدیر را در مدار بهره برداری قرار داد. تا در ایام پیک مصرف با مشکل قطعی آب مواجه نشویم سپس در فروردین ماه کار را ادامه دهند و تصفیه خانه آب غدیر را به صورت اصولی و تمام شده تحویل شرکت آب و فاضلاب نمایند.

این مقام مسئول آب انتقالی از سد گاوشان را نیاز ضروری شهر دانست و اظهار کرد: میزان مصرف آب ما هر ساله از ۲۵ اسفند ماه تا دوم فروردین به واسطه اجرای سنت خانه تکانی افزایش می یابد و در ۲۸ و ۲۹ اسفند پیک مصرف را تجربه می کنیم که به همین منظور و جهت کاهش قطعی و افت فشار آب شهر، می شود تصفیه خانه غدیر را به صورت اضطرار وارد مدار کرد تا در این ایام با مشکل مواجه نشویم و سپس آب را قطع کنند چون ما از ۲۵ اسفند ماه به بعد شاهد تنش آبی در شهر خواهیم بود.

کاکاوند ضمن تاکید مجدد بر نیاز آبی ۵ هزار لیتر در ثانیه شهر کرمانشاه، افزود: بیش از ۵۰ درصد از آب شهر کرمانشاه به میزان ۲ هزار و ۶۰۰ لیتر در ثانیه از سد گاوشان تامین و مابقی از طریق ۱۶۰ چاه فعال و سراب قنبر و قنات روزان می باشد.

شهر کرمانشاه دارای ۲۲۹ هزار و ۶۹۱ مشترک آب و فاضلاب و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۲۶ هزار نفر است

کد خبر 29256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha