بیانیه حمایتی از دستگاه قضا برای حفاظت از آب های زیرزمینی قروه

سرویس کردستان- سمن ها و تعدادی از خبرنگاران رسمی قروه در بیانیه ای حمایت خود را از «رئیس دادگستری و دادستان شهرستان» در راستای حفاظت از آب های زیرزمینی اعلام و خواستار تداوم برخورد با متخلفان حوزه آب شدند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، همزمان با روز جهانی آب با نام «آب های زیرزمینی» و باتوجه به تغییرات اقلیمی و بحران آب در شهرستان قروه و همچنین جلوگیری از برداشت های بی رویه از آب های زیرزمینی و صیانت از نسل آینده؛ سازمان های مردم نهاد و تعدادی از خبرنگاران رسمی شهرستان قروه در بیانیه ای از اقدامات دو مقام قضایی در راستای حفاظت از حیات زمین حمایت کردند.

در این بیانیه آمده است:

- 22 مارس به عنوان روز جهانی آب شناخته می شود و امسال این روز اختصاص یافته به «آب های زیرزمینی»؛ گنجینه ای برای نسل های آینده که در معرض خطر قرار دارد. این خطر در شهرستان قروه با وجود سه دشت ممنوعه و فرونشست هایی که رخ داده آن چنان احساس می شود که اخیراً مورد توجه شورای تأمین شهرستان به ویژه رئیس دادگستری و دادستان قرار گرفته است.

- باید دانست که بحران بی آبی و خشکسالی و افت آبخوان ها در کنار آلودگی آب از جمله مواردی است که شهرستان قروه را با خطر زیست محیطی و اجتماعی مواجه کرده به طوری که احتمال فرونشست های بیشتر و حتی تخلیه بعضی از روستاها به دلیل خشکسالی وجود دارد.

- استفاده از آفت کش ها و کودهای شیمیایی، برداشت بی رویه و افزایش چاه های کشاورزی در کنار دپوی زباله ها و نفوذ شیرابه ها به آب های زیرزمینی و دایر کردن صنایع پر آب بری مانند فولاد از جمله عواملی هستند که شهرستان قروه را در معرض خطر خشکسالی و تشدید آن قرار داده است.

- لازم به ذکر است براساس اطلاعات سازمان هواشناسی، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی؛ میزان برداشت از آب های زیرزمینی بیشتر از میزان بارندگی در شهرستان قروه است و این موضوع جایی خطرناک می شود که این برداشت ها جایگزین نشده و ذخیره مجدد برای تغذیه آبخوان ها صورت نمی گیرد.

- باید درک کنیم که امنیت ما و آب ‌های زیرزمینی به هم وابسته است؛ هرچند متأسفانه حکمرانان آب در سمت قدرت و پول ایستاده و هرگز این مخاطرات را در هنگام ارزیابی پروژه‌ ها، بهسازی کشاورزی، دفن زباله و... مدنظر قرار نداده و چنان برایشان بی ‌اهمیت است که گویی آب‌ های زیرزمینی چون دیده نمی ‌شوند، وجود ندارند.

- "آب" موضوعی نیست که وصل شود به یکسری سیاست ها، داشتن "آب سالم و کافی" حق همه مردم است و اینکه به عناوین مختلف و با سیاست های نادرست به یک عده اجازه داده می شود تا هرطور که می خواهند از این منبع حیاتی زمین استفاده کنند و چیزی برای نسل آینده نگذارند نه قانونی است؛ نه اخلاقی و نه انسانی.

- بدانید حفاظت از آب های زیرزمینی؛ حفاظت از نسل آینده است و اگر در این وظیفه خطیر «حفاظت» غفلت کنیم، نسل آینده از ما خواهند پرسید که چرا؟!

بر همین اساس باتوجه به اهمیت این موضوع و صیانت از نسل آینده که حق دارند از «آب» کافی و سالم بهره مند شوند، حمایت قاطعانه خود را از «رئیس دادگستری و دادستان شهرستان» که برای مقابله با متخلفان حوزه آب جدیت دارند و در برابر فشارها کوتاه نمی آیند، اعلام و خواستار تداوم برخورد قانونی با متخلفان در این حوزه هستیم./

«سازمان های مردم نهاد و جمعی از خبرنگاران رسمی شهرستان قروه»

کد خبر 29491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha