۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
عوارض طولانی مدت کووید-19 کدامند؟

سرویس آذربایجان غربی- دانشیار مرکز تحقیقات ایمنی بیمار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از عوارض طولانی مدت کووید-19 خبر داد و گفت: برخی از این عوارض باعث افزایش ناتوانی، کاهش کیفیت زندگی و پیامدهای منفی جسمی می‌شود.

به گزارش کردپرس، از وب دا؛ دکتر نادر آقاخانی، با اشاره عوارض بیماری کرونا در بیماران مبتلا شده اظهار کرد: پس از افزایش چشمگیر تعداد بیماران دچار علائم پایدار و ناتوان کننده پس از عفونت حاد کووید 19، مشخص شد که بیماری می تواند اشکال مختلفی داشته باشد.

او افزود: در حالی که اکثر افراد مبتلا به کووید-19 بهبود می یابند و به سلامتی طبیعی خود بازمی گردند، برخی از بیماران مبتلا به علایمی می شوند که ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها پس از بهبودی ادامه داشته باشد.

دانشیار مرکز تحقیقات ایمنی بیمار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تاکید کرد: حتی افرادی که در بیمارستان بستری نیستند و بیماری خفیفی دارند نیز می توانند علائم مداوم یا دیررس را تجربه کنند.

دکتر آقاخانی بیان کرد: مطالعات مختلف شایع ترین علائم پایدار سندرم پس از عفونت شدید کووید-19 را خستگی، تنگی نفس، مه مغزی، درد، اضطراب، افسردگی، ضعف عضلانی و مشکلات گوارشی ذکر کرده اند که باعث افزایش ناتوانی، کاهش کیفیت زندگی و پیامدهای منفی جسمی می‌شود.

او ادامه داد: این فرضیه وجود دارد که علائم پایدار پس از عفونت حاد کووید-19 ناشی از اختلالات سیستم ایمنی مشابه سایر بیماری های خودایمنی پس از بیماری ویروسی باشد. حتی با وجود زنده ماندن و نجات یافتن از این بیماری ممکن است فرد علاوه بر عوارض جسمی، دچار خستگی، مشکلات خواب، سندرم استرس پس از سانحه، افسردگی طولانی‌ و اضطراب شود که تا سالها باعث مشکلات متعدد شود.

دکتر آقاجانی با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر بسیاری از تأثیرات طولانی مدت کووید-19 هنوز ناشناخته است، تاکید کرد: تحقیقات بالینی آینده بسیاری از مشکلات و درمان های احتمالی را مشخص خواهد کرد.

کد خبر 29752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha