ربودن ۱۲۰ نفر توسط گروه‌های مسلح  تحت حمایت ترکیه در سریکانی و گری‌سپی

سرویس سوریه- بیش از ۱۲۰ نفر در مناطق تحت کنترل ترکیه در شهرهای سریکانی و گری‌سپی مفقود شده اند.

به گزارش کُردپرس، گزارش‌های حقوق بشری از وضعیت انسانی در کُردستان سوریه فاش کردند که، هنوز سرنوشت ۱۲۰ نفر از شهروندان شهرهای سریکانی (رأس العین) و گری‌سپی (تل ابیض) در شمال شرق سوریه از زمان تهاجم ترکیه به سوریه از اکتبر ۲۰۱۹ تا به امروز نامعلوم است.

در این گزارش آمده است که عملیات نظامی ترکیه که در شمال شرق سوریه انجام شد، مشکلاتی را برای ساکنان این منطقه به همراه داشته و ناپدید شدن ۱۲۰ از افراد بومی، با گرایش های مذهبی و قومی مختلف، در طول و پس از عملیات نظامی ترکیه تا ماه مارس جاری ثبت شده است.

تهاجم ترکیه منجر به آواره شدن حداقل ۱۸۰‌ هزار نفر از مردم بومی و همچنین صدها تلفات از غیرنظامی در این منطقه شد.

این گزارش‌ها نشان دادند که اکثریت مفقودین، غیرنظامیان بالغ مرد، صرف نظر از وابستگی های مذهبی و قومی هستند.

در گزارشی که "انجمن تآزر" که یک نهاد فعال در امور حقوق بشری است، به نقل از خانواده‌های مفقودین آورده است که، آنها معتقدند بستگان آنها یا در زندان‌هایی در داخل خاک ترکیه یا در زندان‌های گروه‌های مخالف در داخل سوریه بازداشت هستند.

در این‌ گزارش خاطرنشان شده است: به دلیل نگرانی های امنیتی موجود در رابطه با ناپدید شدگان، هنوز آمار دقیقی از تعداد و حتی تلفات آنها در دست نیست.

در گزارشی که در فوریه ۲۰۲۱ منتشر شد، دیده بان حقوق بشر سوریه فاش کرد که ترکیه و گروه های مسلح سوری به طور غیرقانونی حداقل ۶۳ شهروند سوری را در شمال شرق سوریه دستگیر و به زندان های ترکیه منتقل کرده اند.

ماده ۴۹ کنوانسیون چهارم ژنو می گوید: انتقال و اخراج اجباری فردی یا جمعی افراد از سرزمین اشغالی به قلمرو قدرت اشغالگر با هر انگیزه ای که باشد، ممنون است.

گزارش انجمن حقوق بشری تآزر توصیه می‌کند که همه طرف‌های صاحب قدرت در سوریه، به خانواده‌ها، سازمان‌های بین‌المللی بی‌طرف و سازمان‌های حقوق بشری اجازه دسترسی به بازداشتگاه‌ها را برای جستجوی افراد مفقود شده، بدهند.

این گزارش همچنین خواستار ایجاد بانک اطلاعاتی حاوی هویت بازداشت شدگان و زندانیان شد تا خانواده ها بتوانند به جستجوی خویشاوندان گمشده خود بپردازند.

این سازمان از طرف های درگیر (دولت ها و بازیگران) خواست اسامی غیرنظامیان زندانی و اسیران جنگی را اعلام کنند و به آنها اجازه دهند با خانواده های خود ارتباط برقرار کنند و در صورت عدم وجود اتهامی آنها را آزاد کنند یا به یک دادگاه عادلانه‌ای معرفی کنند.

این سازمان از همه طرف‌ها خواست تا به مسئولیت خود در قبال جستجوی قربانیان، برقراری ارتباط با خانواده‌هایشان، تحویل اجسادشان و آغاز تحقیقات در صورت وقوع جنایات جنگی مشکوک یا جنایات علیه بشریت پایبند باشند.

این بیانیه از همه طرف‌ها می‌خواهد که از هرگونه اقدامی که منجر به ناپدید شدن اجباری می‌شود، خودداری کنند، از انتقال زندانیان و بازداشت شدگان به خارج از مرزها یا بازداشتگاه‌های غیررسمی خودداری کنند و همه بازداشت‌شدگان یا بازداشت شدگانی را که به خارج از مناطق اشغالی منتقل شده‌اند، بازگردانند و آنها را آزاد یا به دادگاه عادلانه معرفی نمایند.

این گزارش همچنین ایجاد یک پایگاه داده مرکزی "ایمن و ملی" را برای تسهیل یافتن افراد ناپدید شده توصیه کرده است.

انجمن تآزر از سازمان‌های بین‌المللی خواست تا به عنوان طرف‌های بی‌طرف، برای جمع‌آوری و حفاظت از داده‌ها و همچنین حمایت مادی، قانونی و فنی در زمینه مستندسازی و حمایت روانی از خانواده‌های مفقودان، دست بکار شوند.

سازمان های بین المللی و محلی، ترکیه و جناح های سوری را به ارتکاب تخلفات شدید در مناطق تحت کنترل خود متهم می کنند.

کمیسیون مستقل بین المللی تحقیق درباره سوریه در گزارشی که در مارس ۲۰۲۰ منتشر شد، اعلام کرد: ممکن است ترکیه در قبال نقض شدید جناح های تحت فرمانش در شمال شرق سوریه، به دادگاه‌های کیفری معرفی شود و این در حالی است که عفو بین الملل در گزارشی که چند روز پس از تهاجم ترکیه به شهرهای سریکانی و گری‌سپی منتشر شد، اعلام کرد که شواهد قانع کننده ای از جنایات جنگی و سایر تخلفات انجام شده توسط نیروهای ترکیه و متحدانش در اختیار دارد.

کد خبر 29777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha