هدف حکومت از دادگاه کوبانی مجازات مردم و سیاستمداران کُرد است

سرویس ترکیه - صباحات تونجل دولت باغچه لی رئیسMHP و سلیمان سویلو وزیر کشور را متهم به دخالت در روند دادگاه کوبانی کرد و هدف از این دادگاه را مجازات کردها دانست.

به گزارش کردپرس، صباحات تونجل رئیس سابق حزب مناطق دموکراتیک (DBP) و فعال سیاسی کرد خطاب به هیأت رئیسه دادگاه اعتراضات کوبانی، دولت باغچه لی رئیس حزب حرکت ملی (MHP)، سلیمان سویلو ویزر کشور و مشاوران رجب طیب اردوغان رئیس جمهور را متهم به دخالت در روند دادگاه کرد و هدف از برگزاری این دادگاه را نه اجرای عدالت بلکه مجازات سیاستمداران و مردم کُرد دانست.

بنا به گزارش سایت رسمی HDP، ششمین روز از یازدهمین نشست دادگاه اعتراضات کوبانی در دادگاه عالی کیفری 22 آنکارا در پردیس زندان سینجان برگزار شد. در این نشست هدی کایا، نجدت ایپک یوز، کمال پکوز، نمایندگان HDP، و سزگین تانری کولو نماینده کرد حزب جمهوری خواه خلق (CHP)، اوزتُرک تُرک دوغان رئیس مشترک انجمن حقوق بشر (İHD)، و بسیاری از مدیران سازمان های استانی و منطقه ای آنکارا و وکلای دادگستری، همچنین تعدادی از اعضای حزب عدالت و توسعه (AKP) شرکت داشتند.

در ابتدای این نشست قاضی دادگاه، با قرائت مدارک ضمیمه پرونده اعلام کرد که علت برکناری بختیار چُلاک رئیس پیشین دادگاه از این پرونده، مشکلات سلامتی او بوده است. این در حالی است که بختیار چلاک به اتهام دریافت رشوه و همکاری با باندهای ارتکاب جرم بازداشت شده و در حال حاضر در حصر خانگی به سر می برد. این موضوع مورد اعتراض وکلای HDP قرار گرفت.

صباحات تونجل سیاستمدار زندانی کرد، در دفاعیات خود، در اعتراض به حضور شمار زیادی از نیروهای پلیس شاخه ضد ترور (TEM) در صحن دادگاه گفت: «اگر در کشوری پلیس زیاد باشد، آزادی وجود ندارد، اگر در کشوری سربازان زیادی وجود داشته باشد، صلح وجود ندارد.»

او خطاب به رئیس دادگاه پرسید: «آیا به دنبال اجرای عدالت هستید یا تنها می خواهید ما را مجازات کنید؟»

تونجل با یادآوری روند برکناری رئیس سابق دادگاه، بختیار چُلاک، گفت: «ما در ابتدا بختیار چلاک را به عنوان قاضی دادگاه رد کردیم. شما هم در این کار شریک بودید. آنچه گفتیم موجه بود. ما می دانیم که چگونه دولت باغچه لی و سلیمان سویلو و حتی مشاوران رئیس جمهور در این پرونده دخالت کردند. برای ما شخصیت بختیار چلاک مهم نیست، اما تصمیمات او در جایگاه قضاوت مهم است. شما در حال تبدیل دادگاه به یک نمایش هستید، ما نمی خواهیم بخشی از این نمایش باشیم. شما دارید به بهانه محاکمه ما یک ملت را محاکمه می کنید. شما ادعا می کنید که برای دادگاه احترام قایل هستید. ما هم خواستار احترام به دادگاه (سیستم قضائی) هستیم.»

او با بیان این که اعضای HDP از بی قانونی دادگاه تبعیت نمی کنند، گفت: «چند ردیف از نیروهای نظامی و پلیس ها کنار من ایستاده اند. درست مثل دادگاه 12 سپتامبر. شما باید امنیت افراد برای دفاع از خودشان را نیز در نظر بگیرید. شما نمی توانید با داد و فریاد مشکلی را حل کنید. ما سرمان بالاست، و روسفیدیم.»

کد خبر 30203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha