آذربایجان غربی دارای بیشترین میزان مسمومیت با قارچ‌های سمی در ایران

سرویس آذربایجان‌غربی- کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو گفت: در سال‌های ٩٦ تا ٩٩ استان آذربایجان غربی در لیست 5 استان با بیشترین میزان مسمومیت با قارچ‌های خودرو و سمی در ایران بوده است.

به گزارش کردپرس، دکتر صحرا زاهدی افزود: با شروع فصل بهار و بروز شرایط مساعد برای رشد قارچ‌های خودرو، همه‌ساله در ابتدای سال متأسفانه با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی روبرو هستیم.

او با اشاره به آمار مسمومیت های سال های اخیر با قارچ های سمی در کشور به وب دا بیان کرد: در سال 1396 با 1540 مورد مراجعه به بیمارستان‌های سطح کشور در اثر مسمومیت با قارچ‌های خودرو و سمی روبه‌رو بوده‌ایم. این آمار از سال 1397 تا 1399 به ترتیب بالغ‌بر 1726 نفر، 365 نفر، 722 نفر و در نیمه نخست سال 1400 تعداد 828 مورد مراجعه به بیمارستان در اثر مسمومیت با قارچ‌های خودرو و سمی بوده است که نشان‌دهنده تعداد بالای قربانیان و شایع بودن این مسمومیت در کشور است.

دکتر زاهدی افزود: متأسفانه مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی، منجر به نارسایی کبد و بستری شدن و حتی فوت بسیاری از هم‌وطنانمان ، شده است.

کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو گفت: متأسفانه در سال‌های ٩٦ تا ٩٩ استان آذربایجان غربی در لیست 5 استان با بیشترین میزان مسمومیت با قارچ‌های خودرو و سمی کشور بوده است.

زاهدی تصریح کرد: در پنج سال اخیر مجموعاً 5175 مورد مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو در هموطنانی که در مناطق غربی، کوهستانی و یا مرطوب کشور زندگی می‌کنند بروز کرده است.

او ادامه داد: این موارد با آموزش عمومی و اطلاع‌رسانی و ارائه هشدار به‌موقع قابل‌پیشگیری خواهد بود لذا توصیه می‌گردد از مصرف قارچ‌های خودرو مخصوصاً قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان (علی‌الخصوص درختان خشک‌شده) می‌رویند و يا قارچ‌های جمع‌آوری‌شده توسط افراد بومي، خودداري كنيد. برای حفظ سلامت خود و خانواده‌تان تنها قارچ‌هایی را كه توسط مراكز مجاز و دربسته بندی‌های داراي مجوز می‌باشند، خریداری و مصرف نماييد.

زاهدی تاکید کرد: شناسايي انواع خوراكي قارچ از انواع سمي تنها بر اساس خصوصيات ظاهري مانند شكل، رنگ، بو، قوام و مزه مشكل بوده و تنها توسط متخصصان و كارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است. بنابراين به توصیه‌های برخي از افراد در تشخيص انواع سمي از انواع خوراكي قارچ توجه نكنيد.

کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو گفت: مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و ساير جانوران اهلي و وحشي، نشان‌دهنده غیر سمی بودن قارچ براي انسان نیست

او افزود: برخي از روش‌ها و معيارهاي سنتي مانند تغيير رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، يا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رويش قارچ معيار علمي و صحيحي براي تشخيص عدم سميت قارچ در همه موارد نيست. برخي از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم‌به‌گرما بوده و فرآيندهاي آماده‌سازی غذا مانند كباب كردن، آب پز كردن، سرخ كردن، بخارپز كردن قادر به تخريب كامل مواد سمي موجود در آن نیست.

کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو تأکید کرد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشي (تهوع، استفراغ و اسهال) به‌صورت تأخیری (12-5 ساعت پس از مصرف خوراكي قارچ‌های خودرو)، هر چه سریع‌تر بيمار را به مركز درماني تخصصي مسمومیت‌ها منتقل كنيد. در مواردی که علائم گوارشی به‌صورت تأخیری (بافاصله بیش از 6 ساعت از مصرف قارچ خودرو) رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سمیت به‌مراتب بیشتری دارند و در سال‌های گذشته منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان شده است.

زاهدی گفت: انتقال سريع بيمار مسموم به يك مركز درماني تخصصي مسمومیت‌ها امكان درمان موفقیت‌آمیز را افزايش می‌دهد و هرگونه تأخیر در اين امر سبب افزايش احتمال شكست درمان و حتي مرگ بيمار می‌شود. بنابراين با مشاهده علائم و نشانه‌های باليني اوليه به‌ویژه از نوع تأخیری در فردي باسابقه مصرف خوراكي قارچ خودرو، از هرگونه خوددرماني و درمان علامتي پرهيز کرده و بيمار را در اسرع وقت به بيمارستان منتقل نماييد.

او افزود: در صورت امكان، نمونه باقی‌مانده قارچ مصرف‌شده توسط بيمار را براي شناسايي كادر پزشكي در بيمارستان به همراه داشته باشيد.

کد خبر 30601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha