هدف از ساخت دیوار بین شنگال و کردستان سوریه منزوی کردن ایزدی ها و کشتار آنها است

سرویس ترکیه - فلکناز اوجا نماینده ایزدی HDP در انتقاد از برنامه ساخت دیوار بین شنگال و کردستان سوریه، هدف از اجرای آن را منزوی کردن ایزدی ها و آسان شدن کشتار آنها دانست.

به گزارش کردپرس، فلکناز اوجا نماینده ایزدی حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در سخنانی در انتقاد از برنامه ساخت دیوار بین شنگال و منطقه شمال و شرق سوریه، هدف از اجرای آن را منزوی کردن ایزدی ها و آسان شدن کشتار آنها دانست. او دولت های اقلیم کردستان و بغداد را به همکاری با ترکیه در این زمینه متهم کرد.

اوجا در مصاحبه ای با ارگین چاغلار خبرنگار مزوپوتامیا، با ارزیابی توافق نامه امضا شده بین دولت اقلیم و بغداد درباره ساخت دیوار مرزی بین شنگال و شمال و شرق سوریه گفت: «داعش در 3 آگوست 2014 به شنگال حمله کرد، ایزدی ها را قتل عام کرد و هزاران زن و کودک را ربود. در حالی که پیشمرگ های وابسته به پارتی در جریان این حملات گریختند، ایزدی ها از طریق کریدور باز شده توسط مدیرت خودگردان شمال و شرق سوریه از منطقه خارج شدند. مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه که بازماندگان این کشتار را به سلامت تخلیه کرد، داعش را نیز شکست داد. با این حال، پارتی و دولت عراق که ایزدی ها را در آن روز با داعش تنها گذاشتند، اکنون دیواری می سازند تا ارتباط بین شنگال و روژاوا (کردستان سوریه) را قطع کنند.»

او خاطرنشان کرد که «هدف از ساخت دیوار بین شنگال و شمال و شرق سوریه، منزوی کردن ایزدی‌ها و تنها و بی دفاع ماندن آنها در برابر یک نسل کشی جدید است.»

اوجا با بیان اینکه حمله گام به گام به شنگال همزمان با آغاز خودمختاری مردم شنگال برنامه ریزی شده بود، تاکید کرد که «این طرح به ویژه با امضای توافقنامه شنگال که در 9 اکتبر 2020 بین دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق امضا شد، به مرحله عمل رسید.»

او افزود: «با توافقنامه 9 اکتبر می‌خواستند شنگال را تخلیه کنند، اما نشد. ایزدی ها شنگال را ترک نکردند. پس از آن، زمانی که شنگال در سال 2017 از دست داعش آزاد شد، مردم از اقلیم به شنگال بازگشتند. دولت ترکیه پس از بازگشت مردم به شنگال حملات هوایی خود را علیه این منطقه تشدید کرد. پس از سال 2017 حملاتی به مراکز اصلی ایزدی ها و حتی بیمارستان ها انجام شد. توافق 9 اکتبر را اینگونه شروع کردند، اما البته نتیجه ای نداشت.»

اوجا با تاکید بر اینکه سیاست دیوارکشی، ایزدی ها را با مفهوم جدیدی از حمله مواجه کرده است، گفت: «همانطور که می دانید در سال 2014 یک کشتار علیه مردم شنگال رخ داد. نیروهای یگان های مدافع خلق (YPG) و مردم در روژاوا با تلاش فراوان معبری از شنگال به روژاوا باز کردند. مردم و اعضای YPG مقاومت زیادی در برابر داعش از خود نشان دادند. افراد زیادی در این حملات جان باختند. با وجود همه چیز، صدها هزار ایزدی از شنگال به روژاوا رفتند و برخی از دروازه مرزی سمالکا به دهوک رفتند. به این ترتیب صدها هزار ایزدی نجات یافتند.»

اوجا با مسئول دانستن مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در برنامه ساخت دیوار گفت: «آنها هنوز نتوانسته اند دولت تشکیل دهند. اما برعکس آنها شنگال یکی از سازمان یافته ترین مناطق است که توان دفاع از خود را به دست آورده است. به همین دلیل شنگال را هدف کارهای خود قرار می دهند، تا آرامش آن را به هم بریزند. آنها این دیوار را می سازند تا اگر بار دیگر به شنگال حمله شد، کسی نتواند به فریاد ایزدی ها برسد.»

نماینده ایزدی HDP گفت: «کسانی که با مردم کُرد دشمنی می کنند، و اجازه نمی دهند که وحدت حاصل شود. آنها هرگاه از اتحاد کردها نام برده می شود، مفهوم درگیری و جنگ را مطرح می کنند.»

اوجا با بیان اینکه کردها باید هر چه سریعتر اتحاد خود را تضمین کنند، ادامه داد: «اگر دولت اقلیم کردستان و دولت بغداد اجازه نمی دادند، چنین دیواری ساخته نمی شد. آنها فکر می کنند، "اگر ما دیوار را بسازیم، قدرت خود را بیشتر نشان خواهیم داد". سیاست ساخت دیوار تحت رهبری ترکیه در حال انجام است. ترکیه نیز بین خود و کردستان سوریه دیوار کشید. امروز نیروهایی مانند عراق شروع به اجرای ایده های ترکیه کرده اند. اگر امروز با آنها مخالفت نکنیم، تمام دستاوردهای کردها از بین خواهد رفت. اگر خودمختاری در شنگال و شمال و شرق سوریه از بین برود، دولت اقلیم کردستان نیز از بین خواهد رفت. همه اینها برای از بین بردن دستاوردهای کردها است. هر اختلاف نظری هم که باشد، برای نگهداری از دستاوردهای مردم کرد باید گرد هم آییم. باید اجازه ندهیم که حملات به کردها گسترش یابد. نباید در برابر اشغالگری و جنگ ساکت بمانیم. اگر درد کودکان خاورمیانه را احساس نکنیم، این وحدت حاصل نمی شود.»

اوجا در پایان گفت که «اراده مردم شنگال و شمال و شرق سوریه از دیوار آنها بلند تر است.»

کد خبر 30713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha