دكتر‌ كريمی؛ دردانه‌ فرزانه! / ثريا صفری

سرویس کرمانشاه _ خانم ثريا صفری روزنامه نگار و سردبیر روزنامه نقدحال در مطلبی به جایگاه علمی، فرهنگی و هنری زنده یاد دکتر جواد کریمی از چهره های ماندگار کرمانشاه پرداخته است.

خبرگزاری کردپرس _ كرمانشاه به مهمان‌نوازي شهره است. در روزگاري نه‌چندان دور ‌مردم از استان‌ها و حتي كشورهاي ديگر به كرمانشاه مي‌آمدند تا به زيارت عتبات بروند يا تجارت كنند. در اين ميان برخي از مسافران، ماندني شدند و اكنون چندين نسل است كه در اين شهر مانده‌اند و از بسياري از كرمانشاهيان تاثيرگذارتر بوده و هستند.

اجداد دكتر ميرجلال‌الدين كزازي كه از كزاز اراك به كرمانشاه آمده و ماندگار شده‌اند، خدمات ارزنده‌اي به مردم اين سامان كرده‌اند، سيدحسن كزازي در حال نصب تابلوي مدرسه‌ي دخترانه با تحريك عده‌اي متحجر كه كم نبوده و نيستند، شربت شهادت مي‌نوشد و پروفسور ميرجلال‌الدين كزازي كه عمرش دراز باد در حوزه‌ي ادبيات، فخر ايران‌زمين و كرمانشاه است.

استاد نادر تقي‌زاده كه به كرمانشاه آمده، خدمات شاياني در بسياري از رشته‌هاي ورزشي داشته و با گردآوري تاريخ ورزش كرمانشاه كاري كرده كه هيچ كرمانشاهي ديگري انجام نداده است. خانواده‌ي مهندس جهانبخش شُكري از آذربايجان آمده‌اند و اينك با احداث گروه صنعتي شُكري به كسب و كار مردم اين سامان، رونقي چشم‌گير بخشيده‌اند.

خانواده‌ي زنده‌نام دكتر جواد كريمي نيز از اصفهان آمده‌اند با سكنا در كرمانشاه، خدمات شايسته‌اي به اين منطقه ارزاني داشته‌اند. پدر ايشان مرحوم حاج‌دلال‌باشي از تجار خوش‌نام كه منزل‌اش پايگاه دين‌داران و اهل فرهنگ بود. دو برادرش در مجلس شوراي ملي نماينده‌ي مردم كرمانشاه بودند و در مبارزات ملي‌شدن صنعت نفت نيز حضور فعال داشته‌ و دو روزنامه معروف آن‌زمان را منتشر كرده‌اند.

از طرفي زنده‌نام دكتر جواد كريمي، با داشتن اولين دكتري تربيت‌بدني در كرمانشاه، دانشكده تربيت‌بدني دانشگاه رازي را بنيان‌گذاري كرد. كار ماندگار استاد كريمي در آلبوم زيبا و منحصربه‌فرد»خالو ريوار« بسياري از رديف‌هاي آوازي كُردي كه ممكن بود به فراموشي سپرده شود را در تاريخ اين سامان ثبت كرد.

نمي‌دانم چند نمونه‌ي ديگر از مهاجران كه از كرمانشاهي‌ها براي اين استان دلسوزتر بوده‌اند، مي‌توان نام برد. اما خدمات آنان فراموش‌شدني نيست. از آن‌جا كه به افرادي كه نام بردم، سال‌هاست ارادت و ارتباط دارم، صادقانه مي‌گويم كه از منِ كرمانشاهي براي كرمانشاه دلسوزتر بوده‌اند و خود را كرمانشاهي مي‌دانند.

براي استان رنج‌كشيده‌ي كرمانشاه وجود چنين گوهرهايي غنيمت است. در حالي كه كساني از جمعيت اين استان، خود را نه تنها كرمانشاهي، كه حتي ايراني نمي‌دانند و سوداي تجزيه اين خطه را در سر مي‌پرورانند. اما كريمي‌ها، كزازي‌ها، شُكري‌ها، تقي‌زاده‌ها و... براي پويايي اين استان از تمام توان خويش بهره برده‌اند. دكتر جواد كريمي متولد 1316 جمعه دوم اردي‌بهشت 1401 دارفاني را وداع گفت. روح‌اش شاد و يادش ماندگار!

کد خبر 31428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha